۱۳۸۱ شهریور ۴, دوشنبه

آرس ؛ كارتونيست غيرقابل كنترل
شيلا توكلي

آرستيدز استفان هرناندز گيرور Aristides Esteban Hernandez Guerrero ملقب به آرس Ares كه بيشترين جوايز بين المللي در عرصه كارتون را براى كوبا كسب كرده است سال 1963 در هاوانا به دنيا آمد .
اين هنرمند كارتونيست و دكتر روانشناس در كنار فعاليت هاى نوشتارى اش براى مقالات و كتب گوناگون به گرافيك و تبليغات و همچنين انيميشن و نقاشي نيز پرداخته است و از اين رهگذر، تاكنون 5؛ جلد كتاب از او كه 2جلد در برزيل و2 جلد ديگر در كوبا منتشر و آخرين كتاب او نيز از سوى خانه كاريكاتور ايران روانه بازار نشر شده و آثارش دركشورهاى مختلف جهان درمعرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
او در چهارمين دوسالانه كاريكاتور تهران ، عضو هيات داوران بود و در جشنواره 99 آنكارا به عنوان سخنران حضور داشت. از ميان صدها جايزه او39 مقام مربوط به فستيوال ها و مسابقه هاى جهاني كارتون است كه در مهمترين عرصه هاى رقابت بين المللي همچون گابروو، برزيل ، سن آنتونيو، يوميورى ژاپن و تورنتوى كانادا به دست آورده است.
آرس در سال 1994 از سوى مجله ويتي ور به عنوان برترين كارتونيست سال دنيا در كتاب كارتونومتر معرفي شد و به مقام پيشتاز هنرهاى بصرى كوبا در قرن بيستم نايل شد.
بيشتر كساني كه آثار آرس را مي شناختند بر اين باور بودند كه با رسيدن او بدين جايگاه ، ديگر او به تكرار فرمول آزموده و موفقش اكتفا كرده است و همواره به توليد آثارى مشابه پيش خواهد پرداخت كه باكاراكترهاى چاق ، ساده ، طنز شوخ ، بي دغدغه و پوچ گرايانه جا افتاده است كه در مرحله اى از ورود به ژرفاى انديشه روانشناختي هنرمند قرار مي گرفتند؛ اما فرم و موقعيت هاى كاراكتر آثارش را باز هم متحول كرد و سمت وسوى طنز سياه به خود گرفت و توانست در مواقع لزوم ، تكنيك و اصول طنز و اجرايش را در اختيار بگيرد و تغيير لازم را به آنها بدهد و آرس تبديل به كارتونيستي جستجوگر در ضميمه و حقيقت خويش شد زيرا ديگر آثارش ، تكافوى عطش روحي اش را نمي داد؛ بنابراين شخصيت ها و فضاهاى جديدى توليد كرد و كارتونها و كميكهاى متنوعي را به وجود آورد.
امروزه او با سماجت هرچه بيشتر و انديشه اى پرتلاطم تمامي عرصه هاى اجتماعي ، سياسي ، زيست محيطي و اقتصادى پر از معضلات بشريت را همچون بيماريها، فقرها و فجايع را با انگشتان هنرمندش مي كاود و غيرقابل كنترل بودنش را اثبات مي كند.
اين هم چند طرح از آرس كوبايي‌:
A . B . C . D . E . E . F

هیچ نظری موجود نیست: