۱۳۸۱ شهریور ۳, یکشنبه

گفتگو با زك ترنهولم
نيك آهنگ كوثر (قسمت اول)

هفته پيش با آثار زك ترنهولم آشنا شديد . ترنهولم آمريكايي بي ترديد يكي از سريع الجواب ترين كاريكاتوريستهاي دنيا است . از سوي ديگر صراحت او در پاسخ به سوال هاي سياسي ، مثال زدني است :
ــ ترنهولم ؛ نگاه تو به مساله فلسطين ، فراتر از نگاه بسياري از همكاران تو در آمريكا است . چرا ؟
چيزي كه در فلسطين مي گذرد ،‌من و بسياري از دوستانم را رنج مي دهد . من يك انسان گرا هستم و براي من بسيار ناگوار است كه اسرائيلي ها به نحوي خطرناك جنگ سياسي و مذهبي خود را بر فلسطين تحميل مي كنند . مي دانم كه بخش عمده اي از سياستمداران خيلي راحت از كنار اين مساله مي گذرند ....
ــ تو از طرح هاي ما ايراني ها عليه اسرائيل و شارون استقبال كرده بودي و اين خيل يبراي ما عجيب بود ؟
كار شماها عالي است من نمي توانم بخش عمده كاريكاتور مطبوعاتي آمريكا را تحمل كنم ! انگار خيلي از كاريكاتوريستها مثل طوطي حرف رسانه ها را تكرار مي كنند و حداكثر يك لطيفه ضعيف را پديد مي آورند . در گذشته ، پيش از آنكه غول هاي رسانه اي به اين صورت حاكم شوند تاثير گذاري و طنز واقعي در آثار هنرمندان بيشتر بود . الان فكر مي كنم كه كار هنرمندان بين المللي و مستقل جذابتر مي نمايد .
ــ به مسائل تخصص تر برمي گرديم . چطور شد از ميان اين همه هنرمند بزرگ سبك ميگوئل كوواربيانس را پسنديدي و از آن الگو گرفتي ؟
وقتي در دهه 80 كارم را شروع كردم نگاه ويژه و مدرن او خيلي از هنرمندان را ازجمل ‹‹ رابرت ريسكو ›› و ‹‹ ديويد كاولز ›› را تحت تاثير قرار داده بود و اينان حتي خطوط خاص او را در كارهاي خود مي آوردند .
نگاه ويژه كوورابياس ( كه پاولوگارتوي ايتاليايي هم تا حدي همان ويژه گي ها را داشت ) مربوط به دهه ها ي1920 و 1930 ، دنباله تحولات هنري مدرن از جمله كوبيسم است . اين نوع كارها تا دهه 60 بسيار متداول بود . وقتي در دهه 80 ، بعضي از هنرمندان اين سبك نسبتا ” قديمي تر از آرشيو ها خارج كردند و با نگاه هاي نو در آميختند ، اين سبك كهنه به سرعت بدل به سبكي پويا و نوين شد . البته من بتدريج از كارهاي كووروابياس فاصله گرفتم و به نگاه و روش خاص خودم رسيده ام ، شايد مثل ديگر مقل كوواروبياس ، ال هيرشفيلد 99 ساله كه هنوز كاريكاتور مي كشد . ادامه دارد ....

هیچ نظری موجود نیست: