۱۳۸۱ خرداد ۲۷, دوشنبه

حجم مجروح

در حدود چهار قرن پيش يكي از اساتيد رشته تشريح ، در فرانسه ، به نام دكتر گيوتين ، به مجمع ملي اين كشور پيشنهاد كرد كه براي بريدن سر محكومان به مرگ ، از وسيله اي كه او ساخته است استفاده كنند .جمعي از قضات و مقامات بلند پايه ديوان عالي ، بنا به پيشنهاد وي ، به ديدن دستگاه مذكور رفتند . دكتر گيوتين گفت : اين دستگاه كار همه را آسان كرده است ، تيغه سنگين و بسيار تيز اين دستگاه مي تواند سر آدمي را كه سهل است ، سر يك گاوميش را نيز در عرض يك دهم ثانيه قطع كند . مقامات بلند پايه با احتياط پرسيدند : خب ، اسمش چيست ؟ دكتر گيوتين گفت : هنوز اسمي برايش انتخاب نكرده ام ولي ... ولي گيوتين چطور است ؟ مي پسنديد ؟ !
حضار با اندكي تامل گفتند : خوب است! مناسب است !
از آن پس گيوتين به توليد انبوه رسيد و در اغلب شهرهاي اروپا توزيع شد . در چهار قرن اخير گردنهاي كلفت و باريك با انواع سايزها به وسيله اين دستگاه قطع شده است و همه اين را پذيرفته اند كه گيوتين ، تنها براي سر بريدن است ، نه چيز ديگر !
اما محسن نوري نجفي در كتاب حجم مجروح ، مورد استفاده ديگري را نيز براي گيوتين يافته و به محدوده كاربردي آن افزوده است .
اولين طرح اين كتاب ،‌ كاربرد جديد گيوتين را به بيننده مي نماياند .، گويا او تصميم دارد زبان را قطع كند تا حقيقت را در مقابل ديدگان ما به تصوير بكشد . كه حقيقت ديدني است ، نه شنيدني . در ‹‹ سكوتستان سرشار از كلام ›› او حرف زدن جايي ندارد ، آنچه هست ديدني است .
آدمها در كتاب حجم زخمي دو گونه اند ، آدمهايي كه شمع به دست به اين سو و آن سو مي روند تا اگر در تاريكي شب ، پروانه سرگردان و خسته اي را يافتند ، به كمكش بشتابند و شعله شمع را سخاوتمندانه به او هديه دهند ، آن هم به رايگان ، همچون پرومته ،‌بدون هيچ گونه چشم داشتي .
آدمهاي او آنقدر مهربانند كه اشك شور خود را به ماهي تشنه اي مي بخشند ، به دور از اين دغدغه كه آيا قطره اشك مي تواند بازآور زندگي باشد .
اما نوري اينگونه آدمها را انگشت شمار يافته است . آنگونه كه در پيرامون او نيز چنين است .
و ديگر ، آدمهايي كه بي رحمانه به جنگ با طبيعت پرداخته اند ، شايد طبيعت نوري همان حقيقت دروني انسان باشد ، چون آدمها نه با طبيعت كه با خود در ستيزند .
چه خوب است ستيز را كنار گذاريم . با خود آشتي كنيم و خود را پذيرا باشيم . سايه هامان را در پشت سر ،‌تنها رها نكنيم . فاصله ها آنچنانكه مي پنداريم ، نجومي نيستند فقط يك دست دراز كردن كافي است .

نام كتاب : حجم مجروح
كاريكاتوريست : محسن نوري نجفي
ناشر :‌ انتشارات برگ
تاريخ انتشار :‌ زمستان 1370
قطع : خشتي

اين هم تعدادي از آثار و طرحهاي كتاب فوق الذكر
A . B . C . D . E . F . G . H . I . J . K . L . M . N . P



.

هیچ نظری موجود نیست: