۱۳۸۰ بهمن ۲۹, دوشنبه

درك كارتون و كاريكاتور ساده نيست !
آيا تاكنون از خود پرسيده ايد كه چه چيز سبب مي شود تا آثار يك هنرمند از كارهاي ديگر هم قطارانش متمايز شود . به عبارت ديگر ، چگونه است كه تعداد هنرمندان برجسته در هريك از رشته هاي هنري از انگشتان دست تجاوز نميكند .
شايد شما تاكنون آثار بسياري از كاريكاتوريستهاي برجسته جهان را ديده باشيد ، اما آيا واقعا” سعي كرده ايد كه ”درست” ببينيد ، منظور از درست ديدن تامل در اثر و دقت در ارتباط عناصر صوري و نقش هر يك از عناصر در ارائه مفاهيمي كه بايد به بيننده منتقل شود ، است .
اگر با چنين نگرشي به آثار بزرگان بنگريد ، به آنچه كه من از آن به دشواري راه تعبير مي كنم ، پي خواهيد برد . ارتباط منطقي عناصر و شكلها در اين گونه آثار اين واقعيت را براي ما روشن مي كند كه هر اثر حاصل روندي خلاقه است كه طراح با تفكر زيباشناسانه و با احساس قوي هنرمندانه اش ، به آفرينش آن مي پردازد .
پرورش تفكر و احساس زيباشناسانه و داستاني قوي و كارآمد همان راهي است كه پيمودن آن به تحمل سالها رنج و سختي نيازمند است و در گذر از آن است كه يك اثر هنرمندانه از يك كار غير هنرمندانه متمايز ميشود .پس براي رسيدن به جنين مرحله اي لازم است احساس خود را با درست ديدن تقويت كرده ، و با تمرينهاي مداوم قدرت تجسم بخشيدن به آنچه را كه مي انديشيد پرورش دهيد .
هر خنده و لبخندي حكايت از غم و غصه دارد . انسان در نهايت خوشي و اندوهگيني به فطرت خويش رجعت خواهد نمود . اميد كه شما با بيان غمها و غصه ها ، كه همانا بيان حقايق دردناك با زبان كارتون و كاريكاتور مي باشد ، مرا ياري كنيد .

هیچ نظری موجود نیست: