۱۳۸۰ بهمن ۲۹, دوشنبه

كاريكاتور چهره اين شماره : ياسر عرفات Yasser Arafat
.....................

طراحي چهره يكي از شاخه هاي هنرهاي تجسمي است و كاريكاتور چهره هم به همين صورت ، كاريكاتور همان طور كه قبلا” گفته شد از ريشه كلمه ايتاليايي ”كاريكاره” به معني غلو ، اغراق و پر كردن گرفته شده است . كه حدودا” اولين كاريكاتورها توسط لئوناردو داوينچي هنرمند ايتاليايي ترسيم شده است .
چهره آدمي تحت تاثير رويدادهاي تلخ و شيرين زندگيش شكل ميگيرد ، و تاثير بر چهره ، رنگ و خطوط پوستش مي گذارد .پس مي توانيم بگوئيم خطوط چهره آدمها مي تواند دريچه اي به درون آنها باشد .كوشش براي شناسايي و طبقه بندي كردن افراد از اين لحاظ از ديرباز مورد توجه عالمان و روانشناسان بوده چنانكه بقراط نيز در اين زمينه نظرياتي داشته است كه كرچمر Kretchmer روانشناس سوئيسي ، افراد را برپايه ساختمان فيزيكي شان به سه دسته : پيك نيك ، آتلتيك و استنيك تقسيم مي كند و براي هر يك صفاتي در نظر مي گيرد و كاريكاتور اين وظيفه را به عهده دارد تا تمام خصوصيات شخص مورد نظر را به بيننده اثر ارائه و خصوصيات دروني او را نمايان كند .
اما اولين شخصي را كه به عنوان نمونه كار ميخواهم معرفي كنم تصوير ياسر عرفات ميباشد كه هر نقاش خوبي هم اگر بخواهد طرح صورت او را بكشد كاريكاتور از آب در خواهد آمد.

الف ب ج د
.

هیچ نظری موجود نیست: