۱۳۸۱ آبان ۵, یکشنبه

آخرين بازمانده ( قسمت سوم )
نيك اهنگ كوثر

هيرشفيلد را ده ها نويسنده و منتقد هنري تجليل كزده اند . كارهاي او هم به وسيله ده ها نويسنده و منتقد هنري نقد شده است . او جزو معدود هنرمنداني است كه در طول دوره حيات تا اين حد نقد و تجليل شده است !
وقتي سال گذشته اعلام شد كه تئاتر ‹‹ مارتين بك ›› در خيابان چهل و پنجم نيويورك از روز صدمين تولد هيرشفيلد به تائتر ‹‹ ال هيرشفيلد ›› موسوم مي شود ،‌هنر دوستان زيادي از جمله خود هيرشفيلد پير متحير شدند ! نام گذاري جديد اين تماشاخانه از روز 21 ژوئن سال 2003 بزرگترين نقطه عطف دو رشته تئاتر و كاريكاتور در تاريخ معاصر خواهد بود .
در سال 1926 ، هير شفيلد نخستين كاريكاتورهايش را در مورد بازيگران تئاتر و نمايش هاي مختلف كشيد و به چاپ رساند . وقتي كاريكاتوري از ‹‹ ساشاگوتيري ›› در روزنامه هر الدتريبون شهر نيويورك چاپ شد ،‌همه دريافتند كه با غولي جديد روبرو هستند . دوسال بعد كارهاي او در پنج نشريه نيويورك چاپ مي شد از جمله در نيويورك تايمز كه اين همكاري تا امروز يعني به مدت هفتادو چهار سال ادامه يافته است .
در سال 1966 ‹‹ سوزان دريفوس ›› فيلمي مستند از زندگي هيرشفيلد ساخت با تهيه كنندگي انيل سلزنيك نوه صاحب استوديويي كه هيرشفيلد مدير هنري اش بود .
بسياري معتقدند اين فيلم به نحوي بزرگداشت هنرمندي بود كه منت زيادي بر سر ‹‹ برادوي ›› تئاتر نيويورك داشته است .
كمتر كسي مي دانست كه هير شفيلد در ابتدا مجسمه ساز بوده است . شيوه طراحي هيرشفيلد ، تگر چه بسيار ساده بنظر مي رسد ولي برگرفته از تجربيات او در خلق آثار سه بعدي است . او تصوير ساز و نقاش هم بوده ولي تنها به خاطر كاريكاتورهايش بود كه توانسته نظر يكي از جماعت تبليغاتچي برادوي را جلب كند . هيرشفيلد سالها در اروپا كسب تجربه مي كرد تا اينكه زندگي مشترك با هنرپيشه معروف اروپا دالي هاس ، آغاز شد . نكته جذاب اين زندگي شيرين آنجا است كه دالي هاس تدريجا” به عنوان يك هنرمند ، از ديده ها محو مي شد ولي تا آنجا كه توانست به شوهرش خدمت كرد تا هيرشفيلد بتواند هنرمندي بالا مرتبه در سطح جهان بشود . ثمره اصلي اين زندگي دخترشان نينا بود . هيرشفيلد از زمان تولد نينا ، در گوشه هاي مختلف كارهايش اسم دخترش را مي نوشت .
دوران درخشان « رنسانس » كاريكاتور چهره ، يعني سالهاي بعد از جنگ جهاني دوم تا 1981 ، تا حد زيادي مديون تحول كارهاي هيرشفيلد بعد از تولد دخترش نينا است ! سبك پخته كارهاي هيرشفيلد در اين دوران ، يكي از دلايل اصلي پيشرفت هنر كاريكاتور چهره است . سادگي در عين پختگي و بيان روانشناسانه حس چهره ها بيانگر تاثيرپذيري هيرشفيلد از نگاه هاي جديدتر روانكاوي آن دوران است .
هيرشفيلد پير امروز هم بر روي صندلي قديمي آرايشگاه مي نشيند و بر روي مقواي بزگ 50 در 70 كار مي كند !
سلطان ، آزادي كشيدن كاريكاتورهاي خود را بر روي كاغذ و مقواي بزرگ به هيچ چيز ديگري نمي بخشد .
هيرشفيلد پير ، هر سال كه از عمرش مي گذرد شاهد نوشته هاي بي شمار جديدي است كه به او مي پردازد . آري اولا” عجيب است كه او هنوز زنده مانده ! و عجيب تر اين كه بدون ذره اي لرزش دست كار مي كند ، آن هم با قدرت يك جوان .
اگر روزي شانس در خانه تان را زد و بليت نيويورك را به شما دادند ، لطفا” قبل از برخورد با آسمان خراش هاي آن شهر ! سري به نمايشگاه هيرشفيلد در گالري مارگوفيدن بزنيد . روي خيابان ، روي آسفالت خيابان كاريكاتوري A . B از خود هير شفيلد را پيدا مي كنيد .
وقتي كاريكاتورهايش را ديديد ،‌نامه اي هم براي ما بنويسيد !!

هیچ نظری موجود نیست: