۱۳۸۱ تیر ۲۴, دوشنبه

سوررئاليسم شاعرانه يك كاريكاتوريست
نقدي بر نمايشگاه داوود شهيدي
فائزه شاملو

او به گفته خودش در فروردين ماه 1330 در تهران به دنيا آمد . در كودكي درونگرا بود و از خواندن كتاب و نقل داستانهايي كه همراه با تصاويري بود كه او خود آنها را نقاشي مي كرد ، براي كودكان هم سن و سال خود ، لذت مي برد .
دبيرستان را در 15 سالگي تمام كرد و در همان زمان كاريكاتورهايش را در نشريات روشنفكرانه آن زمان به چاپ رسانيد و مورد تشويق قرار گرقت . دو سال دردانشگاه شيراز مهندسي خواند و سپس به معماري دانشگاه تهران تغيير رشته داد و از آنجا فارغ التحصيل شد .
سالها براي صفحه هنري روزنامه اطلاعات طراحي كرد و در اين طرح ها براي اولين بار ، هاشور را براي بيان فضاي دلهره انگيز طرح هايش به كار گرفت .
انتخاب شده اي از اين طرح ها در نگار خانه ليتو در سال 1356 به نمايش در آمد كه از طرف منتقدين هنري لقب طرح هاي طنز سياه به خود گرفت . بعد از انقلاب به حرفه اش معماري پرداخت و براي تحصيلات تكميلي به آمريكا رفت .
در سال 70 به ايران باز گشت و به تشويق همسرش هنر كاريكاتور را با جديت يك هنرمند حرفه اي دنبال كرد .
در نگارخانه برگ ، نمايشگاهي از كارهاي خود برپا كرد . او د رچند روزنامه به تصوير سازي بر اساس كاريكاتور پرداخت . در نمايشگاه اخير منتخبي از كارهاي تازه او را مي بينيم .
داوود شهيدي در سالهاي 70 به تجربه گرايي در هنر كاريكاتور و گسترش فضاي طرح هاي خود پرداخت . زمينه اصلي و جدي ترين زمينه كاري او طنز سياه است .
به گفته شهيدي ؛ طنز سياه آن شيوه اي در هنر كاريكاتور است كه دلهره و كابوس را جانشين جنبه متعارف طنز مي كند تا هراس هميشگي انسان را و پوچي ترسناكي را كه او را فرا گرفته است در قالب يك فضاي دلهره انگيز بيان كند . اين سبك كاريكاتور از نظر فلسفي تفكري خيامي است .
داوود شهيدي طرح هاي اوليه خطي خود را دوباره زنده كرده و گزندگي طنز سياه را با خط هاي خلاصه و ساده مثل نقاشي كودكان ، از دنياي ذهني خود زدوده است .
در طرح هاي رنگي خود به بياني آبستره و شخصي پرداخته است كه جنبه سياسي و اجتماعي كاريكاتور را كنار مي گذارد و به نوعي سوررئاليسم شاعرانه روي مي آورد .
مجموعه ارائه شده در نمايشگاه گالري سيحون در برگيرنده نمونه هايي از تجربه هاي متفاوت داوود شهيدي در هنر طراحي و كاريكاتور است .

هیچ نظری موجود نیست: