۱۳۸۲ خرداد ۲۷, سه‌شنبه

كاريكاتوريستهاي ايراني تحت تاثير ترس سياسي

توكا نيستانيTouka Neyestani هنرمند كاريكاتوريست كه با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت، در ارزيابي خود در زمينه كاريكاتور در مطبوعات سال گذشته، بيان كرد: هيچ كار شاخصي در سال 81 به‌وجود نيامد، هيچ اتفاق خاصي نيفتاد و هيچ پيشرفت قابل ملاحظه‌اي ديده نشد. به اين لحاظ مي‌توان گفت كاريكاتور در مطبوعات ايران از جايگاه خوبي برخوردار نبود.
وي در ادامه درباره تاثير كاريكاتور از فضاي سياسي كشور، گفت: كاريكاتورهاي مطبوعاتي در تمام دنيا تحت تاثير فضاي سياسي هستند؛ اما اين موضوع در ايران سازنده نبوده است. در واقع بيشتر تحت تاثير ترس و هراس سياسي قرار داشت؛ تا فضاي سياسي.
نيستاني در ادامه با اشاره به اينكه طرفداران كاريكاتورهاي بدون شرح در ايران بسيار هستند، اظهار داشت: كاريكاتورهاي مطبوعاتي و سياسي، به هر حال، محتاج شرح و توضيح و گفتار است و اين در تمام دنيا مساله‌اي عادي است. البته از آنجا كه بيشتر كاريكاتوريست‌هاي ايراني به‌دنبال شركت در مسابقات بين‌المللي و جشنواره‌ها هستند، در نتيجه كاريكاتورهاي بدون شرح از طرفداران بيشتري برخوردار است؛ اما بخشي از كار سياسي و مطبوعاتي هميشه نيازمند شرح، تفصيل و توضيح خبر بوده است.
او ادامه داد: به عبارتي، نه تنها هيچ كدام از كاريكاتورهاي با شرح و بدون شرح نسبت به ديگري برتري ندارد؛ بلكه هر كدام راه و روش خاص خود را داراست و هر دو، از ارزش‌ خاص خود برخوردارند

هیچ نظری موجود نیست: