۱۳۸۲ خرداد ۲۴, شنبه

حسين نيرومند :كاريكاتور، هنر توده مردم است

حسين نيرومندHossein Nirumand در مراسم افتتاحيه نمايشگاه آثارش، هنر كاريكاتور را هنر توده مردم قلمداد كرد. اين هنرمند افزود: چون طرف ما در اين هنر، مردم هستند از اين رو سعي كرده ام با يك نگاه محلي، فراگير و عام به اتفاقات و حوادث روز اعم از داخلي و خارجي بپردازدم، يعني اگر به پديده جنگ در بعضي از اين اثار پرداخته ام سعي كرده ام نگاه جنگ طلبانه و اقتدارگرايانه هر جامعه و كشوري را به صورتي كلي و همه گير در اين كارها طرح كنم و البته اين پرداخت از نگاه خاص خود من صورت گرفته است.
نيرومند در ادامه با اشاره به طرح بحرانهاي گوناگون اجتماعي و فلسفه درگيري هايي كه امروز در جامعه اتفاق مي افتد به رسالت و نقش هنر كاريكاتور در اين گير و دارها پرداخت و گفت: كاريكاتور بسان يك ذره بين است كه غدد چركي را نمايش مي دهد و نوع نگاهش به سمت انتقاد است، منتهي اين هنر انتقادگر با چاشني خنده پذيرفتني خواهد بود و از اين رو، اگر ذره بين بگذاريم و غده اي چركين را نشان دهيم، اين غده بسيار زشت در نظر مي ايد و بنابراين بايد كاري كنيم كه اين زشتي در نگاه اول گرفته شود و اين كار، با چاشني خنده صورت مي گيرد. از اين رو، سعي كرده ام كه در كارهاي جديدم حضور عنصر خنده را پررنگتر بكنم زيرا اساسي ترين بحث كاريكاتور مربوط به عنصر خنده است و اينكه چطور بتوانيم از موضوعي انتقاد كنيم ولي در عين حال خنده هم در طرح آن موضوع حاكم باشد.
وي گفت: هر هنرمندي وقتي كاري مي كند يك سري ويژگي هاي شخصي در كارهايش پديد مي ايد و با اينكه من ادعاي يك استيل شخصي در كارهايم ندارم وي خواسته ام با اين كارها، دنياي خاص خودم را نمايش دهم و سعي كرده ام كه از لحاظ نوع زاويه ديد و كاراكترهايي كه خلق شده تا حدي به يك استيل شخصي برسم و به هر حال اينجا فقط يك قلم و يك كاغذ در كار است و اين قلم است كه بايد انديشه ام را روي كاغذ منتقل بكند.
نيرومند سپس با اشاره به ردپاي كارهاي گذاشته اش در كاريكاتورهاي جديدش به مواردي كه در كارهاي جديدش روي آنها تاكيد بيشتري داشته است، پرداخت و گفت: در كارهاي جديدم، سعي كرده ام آدمها در كارم حضوري پررنگتر داشته باشند و اگر دقت كنيد، گروهي از آدمها حالا در قالب نظامي ها و يا گروه هايي كه در حال تشويق يا در حال تنازع هستند را در كارهايم مي بينيد.
براساس اين گزارش، كاريكاتوريست معاصر كشورمان با اشاره تقابل ها و تضادهاي فردي و جمعي ميان آدمها در كارهايش اذعان داشت: در اينجا توده ها را آدمهايي مي دانم كه حق شان خورده شده است و اين آدمها ناظر يك سري حق كشي ها هستند كه در مقابل ديدگان آنها اعمال مي شود و با توجه به همين حق خوريهايي كه درجامعه صورت مي گيرد به تجسم اين اتفاقات پرداخته ام. جالب است كه مطلبي در روزنامه خواندم كه آمده بود كه بيش از 88 درصد ثروت ملي ما در دست فقط 3 درصد از جامعه ماست. بنابراين مي توان گفت كه من در اين كارها به انتقاد از همان 3 درصد جامعه پرداخته ام.
نيرومند، در پايان با اشاره به عبارت تراژدي هنر اشراف است و كمدي هنر توده ها از دكتر علي شريعتي ،به نقش و كاركردهايي كه كاريكاتور مي تواند در جامه داشته باشد، پرداخت و گفت: از آنجا كه كاريكاتور هم هنري كمدي است پس مي تواند با توده مردم ارتباط خوبي برقرار كند منتهي متاسفانه ما از ظرفيت هاي اين هنر در جامعه خيلي كم استفاده كرده ايم در صورتي كه از اين هنر تاثيرگذار مي توان در اصلاح رفتارهاي اجتماعي، بسط و طرح بسياري از مشكلات كه نمي شود آنها را به زبان ساده و صريح گفت و حتي در زمينه مسائل آموزشي شهري استفاده هاي خوبي برد و مي تواند نقش اساسي و حضوري پررنگ در اين زمينه داشته باشد ولي در واقع هنوز آن كساني كه بايد اين كار را انجام دهند به اين باور نرسيده اند كه اين هنر ظرفيتي بسيار غني دارد و اين غنا به خاطر اين است كه ذات اين هنر توده اي و مردمي است .
اين گزارش در حالي است كه نمايشگاه مذكور تا 29 خردادماه جاري برپا بوده و تمامي علاقمندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت 9 تا 12 صبح و بعد ازظهر ها از ساعت 15 تا 18 به نگارخانه سوره واقع در ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن مراجعه نمايند.

هیچ نظری موجود نیست: