۱۳۸۲ اردیبهشت ۱۴, یکشنبه

هوز كتابي تازه از آرس
مهناز عادلي

آريستيد استبان ارناندس گرروAristides Esteban Hernandez Guerrero « آرس ARES » كاريكاتوريست 36 ساله كوبايي ( تا اين تاريخ ! ) ، روانپزشك است و شغل اصلي و اولي وي همين دومي است ! مي گويد :‌« گاهي اوقات از من مي پرسند كه طنز نويسي هستي كه خود را وقف پزشكي كرده اي ، يا پزشكي هستي كه به طنز مي پردازي ؟ پاسخ اين است كه من هر دو كار را انجام مي دهم زيرا در هر دو موفق بوده ام .»
اولين بار كه اثرش را در نشريه اوپينا ( Opina ) به چاپ رساند ـ زماني كه سال سوم رشته پزشكي را مي گذراند ـ در واقع براي دريافت حقوق و مزد مناسب اين عمل را مرتكب شده بود ! اما پس از مدتي به اين نتيجه رسيد كه كار طراحي براي او چيزي بيش از منبع درآمد است . از اين پس بود كه كاريكاتور را جدي گرفت و بسيار سريع در كار خود پيشرفت كرد . بعد از گذشت ده سال از طرف نشريه بين المللي كاريكاتور Witty World به عنوان بهترين كاريكاتوريست قرن بيستم انتخاب شد . وي جوايز متعددي از كوبا و ساير كشورهاي جهان در زمينه طراحي و كاريكاتور و كارگرداني فيلم كوتاه انيميشن ، طراحي پوستر و تصوير سازي كتاب كودك دريافت كرده و داوري چندين نمايشگاه بين المللي طنزوكاريكاتور را به عهده داشته است .
دكتر جان لنت در مقدمه كتاب آرس مي گويد : « اگر عجيب به نظر نرسد ، شايد بتوان گفت سبك كار آرس در عين سادگي پيچيده است . همان طور كه در سال 1991 نيز به من گفت ، سبك او از نگاه كردن به آثار ساير كاريكاتوريستها به وجود مي آيد .»
گرافيك و طراحي صفحات كتاب كار رضا عابديني و مقدمه حسن كريم زاده هم بر اين كتاب بسيار خواندني و شيرين كي باشد . مطالعه اين كتاب را به خوانندگان توصيه مي كنيم .
*هوز آواز تند و تيز را گويند ، مانند صدايي كه از طاس برنجي و امثال آن برآيد

هیچ نظری موجود نیست: