۱۳۸۲ فروردین ۲۳, شنبه

محمود كحيل استاد كاريكاتور مطبوعاتي عرب

محمود كحيل Mahmoud Kahil ،‌هنرمند لبناني الاصل در سال 1940 در طرابلس ، از شهرهاي جنوب لبنان زاده شد . و پس از گذراندن مدارج هنري بعنوان گرافيست در يكي از شركتهاي تبليغاتي لبنان سرگرم كار شد .
كحيل نخستين فعاليت مطبوعاتي خود را به عنوان طراح و صفحه آرا در 1961 در مجله « السبئع العربي » آغاز كرد . و پس از آن كار خود را در مجلات و نشريات ديگري مانند « الديار » ، « لسان الحال » ، « ديلي استار » ، « الشرق الوسط » و ... ادامه داد . او همچنين دانشيار دانشكده اطلاع رساني بيروت وابسته به دانشگاه لبنان است .
محمود كحيل مدت 12 سال كه در لندن به سر مي برد و كاريكاتوريست و مدير هنري هفته نامه « المجله » بود .
نكته جالب اينكه برخلاف معمول از نامش به عنوان امضاء در آثارش استفاده نمي كند ؛ او كلاغي را كه متناسب با موضوع اثر در چارچوب كادر حركات ويژه اي دارد را بعنوان امضا براي آثار خود طراحي كرده است .
موضوعات كارهاي محمود كحيل به طور عمده سياسي و آثارش داراي سبك و سياق ژورناليستي است . مضامين مربوط به جهان عرب سوژه اصلي كارهاي وي را تشكيل ميدهد اين جهان بصورت كره اي كوچك با سبيلهاي كلفت در طرح هاي او جلوه گر است .اسرائيل و آمريكا ديگر عناصر تكميل كننده كارهاي اوست .
مجموعه كاريكاتورهاي كحيل كشكولي از طرح هاي مربوط به قراردادها و پيمان نامه هاي صلح ، گفتگوها و مذاكرات سياسي ، و وعده و وعيدهاي شخصيتهاي دولتي است . تمامي اين موضوعات سالهاست در چهار چوب كاريكاتورهاي كحيل غوطه ورند.

هیچ نظری موجود نیست: