۱۳۸۱ دی ۲, دوشنبه

كتاب فصل كاريكاتور
نيك آهنگ كوثر

چند سال پيش ، نوجواني علاقه مند به همراه دوستانش به دفتر روزنامه زن رفت . اين گروه دبيرستاني نشريه اي داخلي داشتند به نام «آروين كاريكاتور» سردبير اين نشريه داوود احمدي مونس بود . از آن نشريه همين داوود احمدي كار را به صورتي حرفه اي ادامه داد و كارهايش از آن زمان با نام مستعار «آروين» در مطوبعات مختلف به چاپ رسيده است .
آروين در تابستان 79 ، نخستين كتاب تحليلي و تحقيقي خود را تحت نام « كتاب فصل كاريكاتور» منتشر كرد .
اين كتاب در 8 فصل و 198 صحفه بود و به مباحث مختلفي همچون ؛ كاريكاتور قبل از انقلاب اسلامي ، زن و كاريكاتور ،‌دوسالانه كاريكاتور تهران و ... اختصاص داشت .
آروين با بهره گيري از آثار محققان و جمع آوري مداركي با ارزش در زمينه كاريكاتور دست به ابتكار جالبي زده بود . با وجود دقت و مراقبت بسيار زياد اين هنرمند جوان ، ظرفيت پايين بازار كتاب باعث شد كه اين اثر ارزشمند تنها در يك شماره متوقف شود . در آن زمان عرضه كتابي جمع و جورتر و چه بسا ارزان تر مي توانست اين روند را به صورتي منطقي تداوم دهد .
از طرف ديگر ، بي توجهي به نياز مخاطبان مختلف از هنر كاريكاتور در عدم فروش انبوه اين اثر دخيل بود .
بااين همه ، اين كتاب ، اثري ارزشمند است و بسياري از سوالهاي بينندگان كاريكاتور را به خوبي پاسخ داده است . اميد است آروين و ناشر كتاب هرچه زودتر دومين كتاب مجموعه را به چاپ برسانند و حداقل علاقه مندان هنر كاريكاتور را از اين موهبت بهره مند سازند .
و اين هم چند اثر از آروين از پايگاه آسمان آبي ايران ؛
A . B . C . D . E . F . G . H . I

هیچ نظری موجود نیست: