۱۳۸۱ آذر ۱۷, یکشنبه

كابوس ماجراي آقاي «كا»
نيك آهنگ كوثر

سال 78 بود ، گروهي از كاريكاتوريستها دور هم در هفته نامه توانا جمع شده بودند . هر كدام از بر و بچه ها تصميم گرفتند كار خاصي براي اين نشريه تمام كاريكاتوري تهيه كنند .
مانا نيستاني هم بر اساس فيلم هاي « كابوس خيابان الم» مجموعه كابوس را خلق كرد . بنا به دلايلي ، اين مجموعه دنباله دار در يازدهمين هفته دچار وقفه شد . چون بسياري از همان كاريكاتوريستها از توانا جدا شدند بعدا” كه همكاري از سر گرفته شد و مانا تا شماره بيستم هم ماجرا را دنبال كرد . بعد از توقيف كامل توانا ، مانا سري را كامل كرد تا به صورت كتاب درآورد .
موضوع و مساله اصلي «كابوس» نشان دادن تاثير آدم هاي در سايه و تاثيرشان بر روشنفكران است . كابوس به گفته خود مانا ، وحشت از ناامني است . ناامني كه از گسترش تفكر حذف به وجود مي آيد ، هويت انسن ها را مسخ مي كند ، هنرمند را به كاسه ليس تبديل مي كند و يا گوشه نشين مي سازد و در بدترين حالت از بين مي برد .
مانا مجوعه را به صورت داستان دنباله دار ، به عبارت ديگر ،‌كميك استريپ درآورده بچه هاي نسل تن تن يادشان مي آيد كه چگونه با تصوير كارتوني دنبال هم مي توان يك داستان بلند را عرضه كرد .
مانا بعد هم جلد دوم كابوس را چاپ كرد .
تكنيك آن سالها ي مانا را در اين مجموعه ( الف . ب . ج . د . س ) به خوبي مي بينيد . همان تكنيك هاشوري ، همان زاويه ديدهاي خاص مانا ، همان ظرافتها و همان خشونتها .اين مجموعه مي تواند سر آغاز دوره اي جديد در كميك استريپ ايران باشد .

هیچ نظری موجود نیست: