۱۳۸۱ آبان ۱۹, یکشنبه

توماس ناست قدرتمند تر از سياستمداران
نيك آهنگ كوثر

توماس ناست در 27 سپتامبر سال 1840 ، در لاندائو ، آلمان به دنيا آمد . پدرش نوازنده اي راديكال بود ! ساختار سياسي محافظه كار دولت باواريا ، حوصله پدر توماس را سر آورد و نهايتا” تصميم گرفت با خانواده اش به آمريكا مهاجرت كند . توماس در نيويورك بزرگ شد و نخستين اثرش در سال 1855 توسط مجله اي آمريكايي به چاپ رسيد. او به شدت تحت تاثير آثار «جان تنيل» و «جانليچ» بود . در همان سال طراح نشريه «لسلي ايلاستريتد» شد . به مجرد انتشار نشريه «هارپز»چاپ مي شد ولي در سال 1862 رسما” عضو آن شد .
توماس ناست يكي از دشمنان جدي برده داري بود و كاريكاتورهايش مردم ايالتهاي شمالي را عليه برده داران و زورگويان تحريك مي كرد . آبراهام لينكلن ، رئيس جمهور وقت آمريكا معتقد بود كه توماس ناست يكي از مهمترين جنگ آوران ايالتهاي شمالي ( ضد برده داري ) عليه جنوبي ها بوده است .بعد از جنگهاي داخلي ، توسل يكي از مدافعين محكم ضد برده داري باقي ماند و بشدت مخالفان لينكلن را به خاطر سياستهاي تبعيض آميزشان عليه سياهان مورد حمله قرار مي داد .
در 1869 توماس ناست حملاتش را عليه سياستمدار چپاولگر نييويورك «ويليام مارسي توييد» سازماندهي كرد . «توپييد» به صاحبان نشريه هارپر فشار آورد كه ناست را بيرون بيندازند ، ولي آنها نپذيرفتند .حتي حاضر شد رشوه اي معادل 500000 دلار كه صد برابر حقوق سالانه ناست مي شد بپردازد تا توماس ساكت شود ، ولي نشد .چندي بعد توپيد به خاطر افشاگري هاي ناست تحت تعقيب قرار گرفت . گفته مي شود كه توپيد ابتدا به كوبا و بعد به اسپانيا فرار كرده بود و پليس بر اساس كاريكاتورهاي ناست او را شناسايي و دستگير كرد . مبارزه ناست با توپيد را يكي از برترين جلوه هاي مبارزاتي كاريكاتور سياسي با فساد سياسي بر شمرده اند .
گفته مي شود توماس ناست مهمترين حامي در به قدرت رسيدن كانديداها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا بوده است . ژنرال گرانت از صدقه سر تبليغات كاريكاتوري ناست به كاخ سفيد پيوست . سالها بعد وقتي ناست از جمهوريخواهان دل كند و دمكرات شد ، عاملي در به قدرت رسيدن دموكراتها بعد از 28 سال دوري از كاخ سفيد شناخته شد .ناست تا سال 1886 در هارپر كار مي كرد . كاريكاتورهاي تند و تيز او در نقد اتحاديه هاي كارگري و كليساي كاتوليك عاملي مهم در اين جدايي بود .
او چند صباحي نيز مجله خودش را به چاپ رساند ولي ضرر كرد و كار را متوقف نمود . به تدريج با شكست هاي اقتصادي ، كاريكاتور را رها كرد تا اينكه در 1902 سركنسول آمريكا در اكوادور شد . در اواخر آن سال تب زرد گرفت و در گذشت .

هیچ نظری موجود نیست: