۱۳۸۱ مهر ۱۷, چهارشنبه

هنر درماني ( گفتگو با مهرداد صبوحي )
روزنامه ايران

مهرداد صبوحي در رشته نقاشي به تحصيل پرداخت و گرافيك و انيميشن در مقطع فوق ليسانس در آمريكا را نيمه تمام رها كرد . او هم اكنون در كانادا ‹‹ هنر درماني ›› مي خواند و در مدرسه هنري خصوصي به تدريس همين رشته براي كودكان و نوجوانان ايراني مي پردازد . صبوحي در بسياري از شهرها و كشورهاي اروپايي نمايشگاه نقاشي داير كرده است . سوئيس ، مكزيك ، آمريكاي جنوبي ، امريكا و ... از اين جمله اند .
ــ آقاي صبوحي ، رشته هنر درماني در دانشگاههاي ايران تدريس نمي شود ، در مورد اين رشته مي توانيد توضيح بدهيد ؟
متاسفانه ، رشته هنردرماني در ايران رشته ناشناخته اي است . در حالي كه در دانشگاه هاي اروپا رشته هاي هنر درماني ، رنگ درماني ، موسيقي درماني و ... هست . حدود چهل سال است كه اين رشته ها شناخته شده و تدريس مي شود و در حوزه علم پزشكي جاي مي گيرند و ناراحتي هاي روحي ، رواني ، افسردگي هاي اجتماعي را از اين طريق درمان مي كنند و براي تقويت ضريب هوشي كودكان هم از اين شيوه ها استفاده مي شود .
ــ اين رشته با چه مواد درسي تدريس مي شود ؟ و چه رشته هايي از هنر را در بر مي گيرد ؟
هنر درماني ارتباط بسيار نزديكي با نقاشي دارد . تا حدودي هم از رشته گرافيك سود مي برد . معمولا” از راه نقاشي به احساسات دروني افراد پي مي برتد و به شناخت روان افراد دست مي زنند و به معالجه افراد بيمار مي پردازند . از طريق خطوط ، رنگ ، فرم و شكل و موضوعات و حركتهاي مختلف در نقاشي به كشف راز درون مي رسند و به او در رسيدن آرامش كمك مي كنند . در اين معالجات استفاده از هر نوع دارو و مواد شيميايي منع مي شود . هنر درماني در واقع در خدمت علم روانكاوي است و من سعي دارم چند عنوان از كتابهاي كه در اين حوزه نوشته شده ، ترجمه كنم تا جامعه ما هم با اين موضوع آشنا بشود .

هیچ نظری موجود نیست: