۱۳۸۱ مهر ۱۰, چهارشنبه

آخرين بازمانده(قسمت اول)
نيك آهنگ كوثر

بسياري او را پيرترين كاريكاتوريست دنيا مي شناسند . آخر مگر ممكن است كسي در اين رشته پيرتر از او باشد؟ ال هيرشفيلد 99 ساله هنوز هم كار مي كند! نه دستانش مي لرزد و نه آن عشق اوليه را از دست داده . نمي توان اميدوار بود استاد مسلم ‹‹ كاريكاتور تئاتري ›› و‹‹ كاريكاتور سينمايي›› مدت زيادي زنده بماند ولي پايمردي او در كار بي نظير است .
هير شفيلد در اولين روز تابستان 1903 به دنيا آمد. زادگاه او سنت لوييس آمريكا است. يازده ساله بود كه معلمانش ديگر چيز جديدي براي آموختن به او نداشتند . پس همراه خانواده راهي نيويورك شد و به يك مدرسه هنري پيوست . نبوغ ال جوان همه را تحت تاثير قرار داد.
او در هفده سالگي در حالي كه همسالانش تنها اصول اوليه هنر را مي آموختند، مدير هنري استوديو فيلمسازي سلزنيك شد و تا چهار سال اين شغل را داشت تا اينكه در 1924 به پاريس رفت تا يك زندگي ‹‹ بوهميايي ›› را تجربه كند. پس ريشي گذاشت كه تا 68 سال بعد هيچگاه كوتاه نشد!
در 1943 با يكي از مشهورترين هنرپيشه هاي آن زمان اروپا ، دالي هاس ، ازدواج كرد، نام دخترشان را نينا گذاشتند . هير شفيلد در بسياري از آثارش نا م دخترش را در جايي ثبت كرده است .
تكنيك هيرشفيلد بسيار ساده و در عين حال غني است . خطوطي نرم و در عين حال پرقدرت . روزي يك كارشناس از هيرشفيلد پرسيد :
‹‹ آيا كارهاي ساده ات را وقتي كه زمان چنداني نداري مي كشي و كارهاي پركارت را سر حوصله ؟››
و او پاسخ داد : بر عكس كارهاي به ظاهر ساده من وقت بيشتري مي برند .
هيرشفيلد نخستين هنرمند آمريكايي است كه نامش بر كتابچه تمبر اداره پست آن كشور ثبت شده است . در 1991 اداره پست ، پنج اثر از آثار هيرشفيلد را چاپ كرد . آن هم روي پنج تمبر پستي .
اين مجموعه آنقدر پرطرفدار و پر فروش بود كه اداره پست 1194 قرار داد جديدي با او بست و گروهي ديگر از بزرگان هاليوود به قلم هير شفيلذ بر روي تمبرهاي پستي نقش بستند ، چهره هايي چون چارلي چاپلين ، هارولد لويد و باستر كيتون .
در سال 1994 همسرش فوت كرد و او مجددا” در 1997 در سن 94 سالگي ازدواج كرد . در سال 1196 سوزان دريفوس فيلمي مستند از زندگي ال پير ساخت . كه نامزد اسكار شد . از هيرشفيلد كتابهاي متعددي به چاپ رسيده كه آخرين آنها مربوط به سه سال پيش است .
آثار اين هنرمند بزرگ در نشريات متعددي چون تايم ، نيوزويك لوك ، پيپل ، لوس آنجلس تايمز ،‌ريدرز دايجست و .... به چاپ رسيده است . ادامه دارد....

هیچ نظری موجود نیست: