۱۳۸۱ مهر ۱۷, چهارشنبه

زن در مقايسه با مرد موجودي منطقي نيست
گفتگو زنان ايران با نيك آهنگ كوثر

همه کسانی که در ايران راجع به مسائل زنان کار می کنند، يک تجربه مشترک دارند: بيشتر آدمها، به خصوص اگر مرد باشند، فورا جبهه می گيرند و می پرسند: تو هم فمينيست شدی؟ انگار که فمينيست يکجور فحش باشد. اما وقتی با آنها بيشتر بحث می کنی متوجه می شوی که در بيشتر موترد چيز زيادی درباره فمينيسم نمی دانند و ذهنشان انباشته از پيش داوری های نادرست است. همين شد که تصميم گرفتيم به سراغ شخصيتهای مختلف برويم و از آنها درباره فمينيسم بپرسيم.
ــ نظرتان در مورد فمينيسم چيست ؟
اصلا فمينيسم يعني چي ؟
.ــ اين سوال بعدي من است
من از شما مي خواهم بپرسم فمينيسم چيست چون اين مفهوم هنوز برايم گنگ است . خيلي از زنهايي که مي خواستند در مورد فمينيسم با من حرف بزنند نفهميدم حرف حسابشان چيست
ــ تعريف شما چيست, شما روزنامه نگار هستيد , نمي دانيد يا...؟
جواب کاريکاتوري مي دهم . مجموعه فرايندهايي که باعث زن ذليل شدن آقايون مي شود
ــ کتابي در مورد فمينيسم خوانده اي?
کتاب هم خوانده ام , و يک زماني يکي از تفريحات من خواندن مجله زنان بود
ــ تفريح ؟
مجله خنده داريبود. هنوز چاپ مي شود يا نه؟
ــ بله
به نظر من مجله خنده داري است .زنهاي فمينيست مي خواهند از حقوق فرو خورده زنان در مقابل مردان محافظت کنند و نگذارند حقوق زنان پايمال شود ولي در نهايت عملکرد آنان ما را به اين سوال مي رساند که آيا اين بهانه اي است براي رسيدن به قدرت بيشتري در مقابل مردان ويا براي اثبات موجوديت خودشان است؟
ــ اصلا مردان حقوق زنان را فروخورده اند؟
شکي نيست!
ــ و اگر زن بودي و مي ديدي حقوقت خورده شده چه مي کردي؟ ادامه ......

هیچ نظری موجود نیست: