۱۳۸۱ شهریور ۲۶, سه‌شنبه

كاريكاتوريستي از هندوستان
شهاب اميني

سورش ساوانت Suresh Sawant كاريكاتوريستي با سابقه اي سي ساله است ، هرچند فعاليتهاي هنري وي مانند بسياري از كاريكاتوريست هاي ديگر تنها به كشيدن كاريكاتور ختم نمي شود .
او براي دو نشريه آلماني و سويسي مقاله مي نويسد و دستي هم در نگارش مطالب طنز دارد . اين را از گفتگو هايي كه بين شخصيت هاي كارتوني وي در جريان است مي توان دريافت .
سورش خالق شخصيتي طنز آميز با نام بامبايا Bambaya در سري كاريكاتورهاي دنباله دار ( استريپ ) براي نشريه Evening News of India است كه در طول سال به طور مرتب در اين نشريه چاپ مي شود .‹‹ ريدرز دايچست ›› ، ‹‹ اسكانيس ريپورتر ›› و ‹‹ فورچون اينديا ›› از ديگر نشرياتي است كه طرح هاي سورش در آنها به چاپ مي رسد .
او هم اكنون سردبير نشريه تخصصي كاريكاتور ويتي ورد مي باشد . مجله اي مشهور در آمريكا كه مدتي نيز وظيفه سردبيري آن را در ايران كاريكاتوريست نام آشنا جواد عليزاده به عهده داشت . كارهاي سورش را بجز در نشريات و سايتهاي مختلف مي توان در موزه هاي كشور هاي كانادا ، سويس ، ژاپن و آمريكا ديد .
سورش ساوانت برنده جوايزي در سطح ملي و بين المللي است . از آخرين كارهاي او مي توان به اجراي پروژه اي تلويزيوني با عنوان ‹‹ كاريكاتوريستهاي بزرگ هند ›› كه در آن به معرفي نامداران اين هنر مي پردازد ، اشاره كرد .

هیچ نظری موجود نیست: