۱۳۸۱ شهریور ۲۴, یکشنبه

پانزده كاريكاتوريست ،‌پنج بند
حسن كريم زاده(بخش نخست)

قصد دارم به منظور تعريف مجدد هنر كاريكاتور ، تاكيد بر بنيان شالوده هاي مفهومي و تكنيكي ،‌و نيز ياد آوري رسالت اصلي آن ، به معرفي پانزده كاريكاتوريست برجسته جهان ـ هر كدام در پنج بند خلاصه ـ بپردازم .

بخش نخست ؛
هري لمرتينك Harry Lammertink
1 ـ هري لمرتينك ، متولد يازدهم نوامبر 1932 در شهر اپل دورن كشور هلند .
دوران مشقت باري را تا جواني پشت سر گذاشت . از سن 23 سالگي كاريكاتور را به عنوان شغل حرفه اي خود برگزيد و با نشريات متعدد داخلي همكاري كرد .
2 ـ مرور آثار كميك كه دوران نوجواني او به صورت كتاب و مجله منتشر مي شد ، او را به عرصه كاريكاتور كشاند و سبب شد تا هري جوان دست به قلم برده و طراحي را آغاز كند .
هري ، كلمه Yrrah را ـ كه در آينه همان Harry خوانده مي شود ! ـ به عنوان امضاي پاي كار و نام مستعار خود برگزيد .
3 ـ ميليتاريسم ، فاشيسم ، توتاليتاريسم و فوندامنتاليسم ( اصول گرايي ) ، دستمايه كاريكاتورهاي لمرتينگ بود و پرداخت بجا ،‌منتقدانه و موشكافانه در موضوعات ذكرشده ، او را از مرز يك طراح صرف فراتر برده و به يك متفكر هلندي تبديل كرده بود .
كارهاي هري ، گزارش هاي تكان دهنده و دهشتباري از جوامع بازمانده از جنگ هاي جهاني اول و دوم بود كه در حافظه تاريخ ثبت شد .
4 ـ آوازه او بيشتر به خاطر تكنيك متفاوت و بديع اش است ، پرسپكتيوهاي اغراق شده ، زواياي ديد غير معمول ، كمپوزيسيونن مستحكم و قلم گيري هاي خشن و پرقدرت از ويژه گي كاريكاتور هاي هري است . او مشقت اتودهاي پي در پي را به غلطيدن در ورطه يكنواختي و روش هاي معمول اجرايي ترجيح مي داد .
از مركب سياه براي بيان بهتر مفهوم كارهايش بهره مي برد و از جادوي رنگ دوري مي جست .
با اينكه به كميك استريپ هاي دور خود ـ ديوانه وار ـ علاقه مند بود اما سبك و سياق آنها كوچك ترين تاثيري در روش اجرايي هري نگذاشته و او بيش از پيش با شقاوت هر چه تمام تر پرسوناژهاي آثارش را از دو تيغ مي گذراند .
5 ـ امروزه ،‌هري لمرتينگ يا بهتر بگويم به عنوان يكي از پيشروان هنر كاريكاتور شناخته شده است و آثارش ، ضمن انتشار در نشريات معتبر سراسر جهان ، در موزه كنستهال رتردام نگهداري مي شود .
هري ، شش سال پيش در سال 1996 در سن 64 سالگي درگذشت .

هیچ نظری موجود نیست: