نگاهي به كاريكاتور مطبوعاتي ايران قسمت دوم
نيك آهنگ كوثر
كاريكاتوريستهاي مطبوعاتي در سطح ملي ، معمولا” با نشريات پرتيراژ و حفظ مخاطبان نشريه باشند . اعتبار كاريكاتوريستهاي روزنامه بزرگ در دنيا به لحاظ تاثيرگذاريهايشان بر مخاطبان و حتي سياستمداران موجب شده است كه بسياري از كاريكاتوريستهاي روزنامه هاي كوچكتر تلاش زيادي براي رسيدن به چنين موقعيتي بكنند .
به عنوان مثال ،هربت بلاك معروف به ‹‹ هربلاك ›› كاريكاتوريست روزنامه ‹‹ واشنگنتن پست ›› كه بيش از 50 سال در اين روزنامه قلم ميزد ،بارها و بارها از سوي كاخ سفيد براي همنشيني با روساي جمهوري آمريكا در دوره هاي مختلف دعوت شد .
با اين حال ، او اهميتي به اين روابط نمي داد و حتي روز بعد از صرف نهار با رئيس جمهوري ، عليه او طرح مي كشيد . وقتي هربلاك در 91 سالگي فوت كرد ، رقابت شديدي ميان كاريكاتوريستهاي آمريكايي براي جانشيني او در واشنگتن پست در گرفت .
و يا در روزنامه فرانسوي زبان ‹‹ لوموند ›› ژان پلانتو كاريكاتوريست روزنامه تقريبا” هر روز طرحي براي صفحه اول روزنامه مي كشد . اگر شيراك ، حرف نامربوطي بزند ، فردا صبح حتما” به لوموند نگاهي مي اندازد تا ببيند پلانتو او را در چه حالتي كشيده ، اين استرس ، گاه موجب كنترل شديد سياستمداران مي شود . آن هم از طرف مشاورانشان . ادامه دارد .....
۱۳۸۱ مرداد ۳۰, چهارشنبه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر