۱۳۸۱ تیر ۱۷, دوشنبه

براي هميشه به ايران بازگشته ام
ثمانه قدرخان

آقاي درمبخش چه شد كه به ايران سفر كرديد و در آلمان اقامت گزيديد ؟
ــ آن زمان كه من رفتم تقريبا” بيكار شده بودم ،‌چرا كه تقريبا” تمام مجلاتي كه در آن كار مي كردم تعطيل شده بود و مجبور بودم براي ادامه كار و به ثمر رساندن فعاليتي كه داشتم كه در عين حال تكميل كارهاي انجام داده ام بود ، به جايي بروم كه بتوانم كار كنم و ادامه دهم . رفتم به كشور آلمان نيز دليلي نداشت جز اينكه همسرم آلماني بود و بچه هايم اينجا در مدرسه آلماني ها تحصيل مي كردند و چون در آن سالها مدرسه شان تعطيل شد ، مجالي براي ادامه تحصيل نداشتند .
چه شد كه پس از اين همه سال برگشتيد ؟
ــ زماني مي رسد كه انسان تاب تحمل ندارد و محبت و دوستي هاي اطرافيان خود را طلب مي كند و مي خواهد پيش مخاطبان خود بازگردد كه سالهاست براي آنها كار مي كند و بيشتر آنها نيز در ايران هستند . در آن زمان احساس كردم نيازم به ديدن آنها كه سالهاست نديدم بيشتر شده است ، پس تصميم گرفتم براي هميشه به وطنم خدمت كنم و آخرين سالهاي عمرم را در ايران سپري كنم و اين ارتباط قطع شده را دوباره برقرار سازم . چرا كه آدم ها آنچه راجع به من مي دانند و قضاوت ميكنند ،‌متعلق به 25 و 30 سال پيش است . دوست داشتم اين 20 و چند سالي را كه نبودم و تجربه كردم به مردم نشان دهم . مردم ببينند و در مورد آن با من صحبت كنند و اين براي من خوب و خوشايند است . چرا كه هنرمند احتياج دارد كه مخاطب داشته باشد ، آثارش را به همه نشان دهد . چون براي مردم كار مي كند ، نه فقط براي دل خود و احتياج دارد كه او را تشويق كنئ . اين تشويق ها و توجهات باعث شكوفايي او مي شود .
در اين سالها كه نبوديد ، آيا كاريكاتور ايران را دنيال مي كرديد ؟ نتيجه چه بود و چه تغييراتي كرده است ؟
ــ من مرتب جريانات هنري و فرهنگي را كه كاريكاتور يكي از آنهاست دنبال مي كردم و خوشبختانه ديدم كه از پيشرفتهاي بسياري برخوردار است كه البته سهم كوچكي از پويايي اين كار متعلق به من و فعاليتهاي من است و اين اين هنر در ايران روز به روز بهتر مي شود و اين هنري كه آن زمان هيچ توجهي به آن نمي شد ، موفقيت زيادي كسب كرده است .
آن زمان كه شما كاريكاتور كار مي كرديد تعداد افرادي كه در همين زمينه فعاليت داشتند ، شايد به تعداد انگشتان دست بود و به قول خودتان كاريكاتور ايران وامدار پيگيري و فعاليت شما در آ“ دوران است ؟
ــ آن سالها اين چيزها كم بود و شايد تعداد كاريكاتوريستها به ده تا هم نمي رسيد كه من يكي از آنها بودم چون عاشق كار بودم و به شدت كار را دنبال مي كردم و نياز دروني من و جامعه من همين بود . اما خوشبختانه گسترش اين هنر به خصوص ميان جوانها بسيار زياد است و آنها مي توانند احساسات خود را بيان كنند .
آن روز هيچ كس به ما ياد نمي داد چه كار كنيد ، چه كار نكنيد ، امكانات ما هم بسيار كم بود و مشكلاتمان بسيار زياد كه مشكلات البته هنوز هم هست از جمله مشكلات حقوقي و صنفي كه هنوز حل نشده است .
شما براي ايجاد صنف كاريكاتوريستها كه مراحل اوليه را طي مي كند ، برنامه خاصي نداريد ؟
ــ تا جايي كه شنيدم دنبال اين كار هستند و به نتايجي هم رسيدهان كه اميدوارم قطعي شود ،‌چون اين شغل هم با شغل هاي ديگر فرقي ندارد و بايد تشكيلات حقوق خاص خود را داشته باشد . من هم در حد توانم به آ“ها كمك خواهم كرد .
شما در اين مدت كارهاي زيادي انجام داده ايد و همه مشتاقند كه اين آثار را ببينند . قصد نداريد آ“ها را به صورت يك مجموعه انتشار بدهيد ؟
ــ تقريبا” يكي از اهداف اصلي ام انتشار كارهايم است ، منتها نمي خواهم بدون مطالعه چند تا كتاب منتشر كنم . محتواي لازم را براي چنديد كتاب آماده دارم و اگر ناشر خوب پيدا كنم ، حتما” اين كار را خواهم كرد . چرا كه مجموعه كتابهاي كه در ايران از كارهاي من وجود دارد ، فقط يك عنوان ايت كه اين متعلق به سالها پيش است و كارهاي قديمي ام را در بر مي گيرد .
چاپ كتاب مراحل بسياري را در بر مي گيرد . نمي توان اين كارها را پيش از چاپ تحت عنوان يك نمايشگاهي به نمايش در آورد ؟
ــ حتما” اين كار را خواهم كرد ،‌چون تازه از راه رسيده ام و بايد تحقيق كنم ، ببينم كجا مي توان اين كارها را به نمايش گذاشت چون كارها به قدري وسيع است و با تمهاي مختلف كار شده كه بايد به صورت يك مجوعه از يك دوره نشان داده شود و با 2 يا 3 نمايشگاه مشكل حل نمي شود ، حداقل 10 نمايشگاه مجزا مي شود ، چون من هر روز مشغول كار كردن هستم و تعداد كارها بسيار است .


هیچ نظری موجود نیست: