۱۳۸۱ آذر ۴, دوشنبه

كامبيز درمبخش
علي ديواندري

كامبيز درم‏بخش اكنون بدون ترديد يكى از ده تن كاريكاتوريست برجسته معاصر جهان است و افتخارى بس بزرگ براى هنر ايرانيان. او در پايان زمستان امسال شصتمين بهار زندگى‏اش را آغاز خواهد كرد. درحالى‏كه در طى 4-3 سال اخير با سرطان مهلكى دست و پنجه نرم كرده است.
با اين همه درد جسم و جان با شوخ‏طبعى ذاتى‏اش مى‏گويد: »معده‏ام را دربست به عنوان پيش‏پرداخت به عزرائيل پرداخته‏ام«. كامبيز از معدود كاريكاتوريست‏هاى جهان است كه آثارش در معتبرترين موزه‏هاى بين‏المللى كاريكاتور نگهدارى مى‏شود، مانند: موزه بين‏المللى كاريكاتور بازل سوئيس Sammlung Karikaturen & Cartoons/ Basel، موزه بين‏المللى كاريكاتور گابروو بلغارستان House of Humour and Satire/Gabroro-Bulgarien، موزه بين‏المللى كاريكاتور ويلهم بوش آلمان Wilhelm Busch museum/ Hannore و موزه كاريكاتور دوسلدورف آلمان .Kunst Museum Dusseldorf
همچنين يكى از قديمى‏ترين نشريات طنز به نام NEBELSPALTER نبل‏اشپالتر سوئيس كه بيش از 125 سال سابقه انتشار دارد، ميزبان آثار وى بوده است. اين نشريه بين‏المللى و بسيار معتبر طنز و كاريكاتور كه به زبان آلمانى چاپ مى‏شود، مركزيتى براى زبده‏ترين كاريكاتوريست‏هاى جهان مانند: بارتاك، آدلف بورن، زلاتكوفسكى اسميرنوف، اسموجا و سايرين بوده است.
كامبيز درم‏بخش از اولين اعضاى ايرانى منتخب در سنديكاى بين‏المللى كاريكاتوريست‏هاى جهان است كه مقر آن در نيويورك قرار دارد. Cartoonists & Writers Syndicate - NewYork
كامبيز در مهاجرت پربارش به شهر كوچك OBERHAUSEN اوبرهاوزن در آلمان، پيوسته به ياد وطنش زندگى و كار كرده است و رنگ و بوى هويت ايرانى در آثار به غايت لطيفش موج مى‏زند. حركات روان و سنجيده قلمش چنان موزون است كه قلم‏گيرى استادانه مينياتورهاى ناب ايرانى را به خاطر مى‏آورد. با پالايش و آنالاليز ويژه‏اش و گرافيسم خلاقانه‏اش، نه يك خط كم و نه يك خط زياد، سهل و ممتنع مثل حركات يك سامورايى در متن صريح و سپيد كاغذ.

۱۳۸۱ آذر ۳, یکشنبه

كاريكاتور و وبلاگ نويسي

ايندفعه واقعا حق خورشيد خانوم بود كه حالشو بگيريم ! اول اينكه يكي از نخستين بلاگرهاي مونث وبلاگشهرمونه بعدش اينكه همين چند روز پيش تولد خانومي بود و الان كلي خوشحاله. در كل بنظر من همه متولدين پاييز خدا هستند و به قول مهدي اخوان ثالث : پادشاه فصل ها... پاييز. ( نتيجه اخلاقي اين پاراگراف اين بود كه 28آذر تولد منه. يادتون نرهاااا ! ) ادامه ....
كاريكلماتور

ــ آب تشنگي را تحمل نمي كند .
ــ همسفر صداي پايم هستم .
ــ هر كس فرياد دل خودش را مي شنود .
ــ آزادي ساكن قفس ساخته نشده است .
ــ همراه آخرين صداي پايم به خانه باز مي گردم .
ــ پس از مرگ سرچشمه ، رودخانه ساكن خشكي مي شود .
پرويز شاپور
اميدوارم عذر مرا بپذيريد

نمي دانم چطور شد كه اينجوري شد ،‌منظورم اشتباهي بود كه در خصوص نظر خواهي كارتون شماره پنج بوجود آمد ، اشتباهي كه خلبان كور را آزرده خاطر كرد .
همين جا بطور كاملا” رسمي از اين دوست وبلاگ نويس معذرت مي خواهم .... مشكل برطرف شد !

پانزده كاريكاتوريست ، پنج بند (طراحان بي مرز)
حسن كريم زاده - بخش هشتم

براد فورد هلند Brad Ford Holland متولد 1943 ، ايالت اوهايو / آمريكا ، از دوران كودكي ، نشريات و كتابهاي كميك را جمع كرده و گهگاهي خود نيز دست به قلم مي برد و تصاويري هر چند ابتدايي خلق مي كرد .
مي گويد : «مادرم چندان علاقه اي به نقاشي هاي پراكنده ام نشان نمي داد و مدام به من مي گفت : كه داشتن سرگرمي خوب است ، اما تو بايد راه و روش زندگي را در اين دنيا بياموزي .» ادامه .... ( روزنامه همشهري پنجشنبه 23 آبان ماه - جهان هنر )

۱۳۸۱ آذر ۲, شنبه

افشين سبوكي اول شد

افشين سبوكي كاريكاتور يست برجسته كشورمان در مسابقه طراحي چهره ولاديمير پوتين Wladimir Putin كه در سايت شخصي جان اوپ دبك Jan Op Debeeck بصورت ماهانه برگزار مي شود مقام نخست را از آن خود كرد . براي ديدن كليه آثار اينجا را كليك كنيد .
کاريکلماتور

* ماهی، زير باران دوش می‌گيرد.
* ماهی را هرگاه از آب بگيری، بالا و پايين می‌پرد.
* ماهی، تنها برای دوش‌گرفتن از آب بيرون می‌آيد.
* ماهی تنها جانوری است که به‌راستی دل به‌دريا می‌زند.
* ماهيهای آپارتمان‌نشين، در تنگ آب زندگی می‌کنند.
* تنگ آب، آپارتمان ماهيهاست.
* ماهی، هيچگاه برای تعطيلات به کنار دريا نمی‌رود.
* شکم نهنگ، استخر شنای ماهيهای بازيگوش است.
يعقوب رشتچيان
تهيه كننده پلنگ صورتي درگذشت
روزنامه اطلاعات

ماروين ميريش ، تهيه كننده پرآوازه هاليوود، كه فيلمهاي داستان وست سايد را در كارنامه اش دارد، سه شنبه گذشته در سن 84سالگي درگذشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لس آنجلس، از ديگر فيلمهايي كه اين تهيه كننده آمريكايي به بازار عرضه كرده بود مي توان به هفت دلاور ، و فرار بزرگ اشاره كرد.
ميريش يكي از سه برادري بود كه در سالهاي 1960 بر ساخت فيلمهاي مستقل سيطره داشتند. وي در سال 1939 از يك مدرسه عالي در نيويورك دانش آموخته شد و آنگاه براي توليد فيلم به برادرانش در ميلواكي، در ايالت ويسكانسين پيوست.
اين برادران در سالهاي دهه 1950 مولن روژ (آسياب سرخ) ساخته جان هوستون مويي ديك را براي شركتهاي يونايتدآرتيستز و برادران وارنر تهيه كردند.
از كارهاي كلاسيك آنها مي توان به آپارتمان اشاره كرد كه جك لمون و شرلي مك ين در آن به ايفاي نقش پرداخته بودند.
طرحهاي اوليه ميكي موس به فروش مي رسد
روزنامه اطلاعات

مجموعه اي از طرحهاي اوليه كارتونهاي ميكي موس در اينترنت به فروش مي رسند.
به گزارش بي.بي.سي حدود 60 طرح كه از دوره زماني 1930 تا 1940 خلق شده اند، به عنوان مشهورترين آثار والت ديزني در معرض فروش قرار گرفته اند. اين آثار كه تاكنون در اختيار يك زن انگليسي بود، توسط مركز هنر انيميشن لندن هركدام به مبلغ 600 پوند قيمت گذاري شده اند.
اين طرحها براي استفاده كارگردان فيلمهاي انيميشن پيش از طراحي هر يك از فريمهاي فيلم انيميشن، كشيده مي شد و معمولاً پس از پايان كار دور ريخته مي شدند، اما هم اكنون مجموعه داران براي جمع آوري اين آثار نيز از خود اشتياق نشان مي دهند، چرا كه هر سال حدود 25 درصد به ارزش آنها افزوده مي شود.
كاريكاتور روزانه

قبل از اصلاحات و بعد از اصلاحات طرحي جديد از مانا نيستاني
پرويز شاپور و نقدي كوتاه

نقدي كوتاه درباره استاد پرويز شاپور خالق كاريكلماتور از زبان يعقوب رشتچيان ؛
اينجا را كليك كنيد

۱۳۸۱ آبان ۲۷, دوشنبه

كاريكاتور روزانه

شما اسمش را انتخاب كنيد ... طرحي تازه از هادي حيدري ( پايگاه خبري گويا )

۱۳۸۱ آبان ۲۶, یکشنبه

كاريكاتور و وبلاگها

من واقعا شرمنده ام كه ايندفعه اينقدر دير شد... فكركنم بعد از هودر كسي بهتر از وبگرد و من و ماني نبود كه بهش گير بديم. مخصوصا كه من واقعا عاشق نوشته هاي مطلبي و قاضي زاده ام . يادش بخير چه آخر هفته هايي رو با خاطرات يك وبگرد سركردم و جمعه ها به عشق صفحه چهره ها حيات نو خريدم...
آهان... ايندفعه به يه مشكلي برخوردم كه تقصير خودم بود ولي اگه از هفته هاي ديگه حل نشه اين بار مقصر بلاگرهاي عزيز هستند. مشكل اين بود كه ما هيچ عكسي از سينامطلبي و فرنازقاضي زاده نداشتيم. بالاخره عكس سينا رو از توي كاپوچينو كش رفتيم اما از مامان ماني هيچ عكسي گير نياورديم. البته من به سينا ميل زدم و ازش خواستم كه برامون عكس بفرسته كه هنوز نرسيده ! بخاطر همين چهره اي كه از فرناز قاضي زاده كار كرديم كاملا تخيلي و زاييده تخيل كاريكاتوريست است. اينا رو گفتم تا از دفعه بعد كه به بلاگرها ميل زديم سريع برامون عكس بفرستن تا مثل اين بار نشه... ادامه ...
بانك اطلاعاتي انيميشن

سايت ايران انيميشن در نظر دارد تا بانک اطلاعاتی را از کليه افراد و شرکتهايي که در زمينه انيميشن ايران فعال هستند ايجاد نمايد.
لذا از تمامی دوستانی که مايل هستند تا مشخصات آنها در اين بانک اطلاعاتی ذکر گردد دعوت می گردد
تا مشخصات کامل کاری، کارهای انجام شده، آدرس سايت و ايميل و شماره تماس ،نام شرکت ، تعرفه کاری و... را حداکثر تا ديماه برايشان ارسال نمايند.
سايت ايران انيميشن اميدوار است بتواند بعنوان پل ارتباطی بين سفارش دهندگان و انجام دهندگان کارهای انيميشن، تيزرهای تبليغاتی و کليه اموری که به نحوی به انيميشن مربوط می گردد عمل نمايد.
كاريكلماتور

ــ وقتی آسمان دلم ابری ميشه , باران اشک از ديدگانم فرو ميريزه.
ــ برای اينکه خودش را بهتر بشناسد با عينک در آينه نگاه می کند.
ــ وقتی تاريخ مصرف عشق تمام شود زندگی خراب ميشود.
ــ زندگی را بايد از نظر عمق سنجيد نه از نظر طول.
ــ گلهای قالی با لگد شدن شاداب تر می شوند.
ــ آنقدر زندگيش شيرين شده بود که دلش را زد!
ــ شب روسياه بدی های روز است.
ــ مرگ "The End " فيلم زندگی است .
ــ زنبور عسل شيره کش ترين موجود است!
شيندخت

۱۳۸۱ آبان ۲۵, شنبه

موفقيت كاريكاتور ايران در برزيل

كاريكاتوريست ايراني شركت كننده در جشنواره پياوالي برزيل موفق به كسب جايزه اول اين جشنواره شد .
جمال رحمتي ايراني جايزه اول بخش چهره جشنواره كاريكاتور پيااويي برزيل شامل جايزه نقدي و تنديس جشنواره را از آن خود كرد .
رحمتي در سال 1973 در شهر زنجان چشم به جهان گشود و در نشريات دنياي سخن ، دنياي تصوير ،‌طوس ، ايران ، روز هفتم ، آزاد ، كيهان كاريكاتور و همشهري مشغول به فعاليت بود . اين جايزه جمال رحمتي 11 جايزه بين المللي ايشان از جشنواره هاي كاريكاتور بوده و وي هم اكنون از مدرسين خانه كاريكاتور ايران نيز مي باشد .
معطوف به روان زنانه ي جهان
مهرداد قاسمفر

اردشير رستمي ، دوره هاي متعددي را در كارنامه اش ثبت كرده است . از روزهايي كه كاريكاتور هايش از فرط بي ذوقي و شلوغي ( به لحاظ نقطه و خط ) رغبتي بر نمي انگيخت تا آن هنگام كه با حذف زوايد اثارش ، كمي به سمت استيزاسيون در حجمهاي خطي روي آورد و بالاخره تا دوره تبديل كاريكاتورهايش به طرح هاي سياسي و سپس بعدتر كه به مصور كردن شعرهايي كه در ذهنش بود و نمي توانست با كلمات آنها را بسرايد كه گاه بسيار نچسب و كم مايه از كار در مي امدند و گاهي نيز دلنشين و چشم (حس) نواز روي آورد .ادامه ......
خنديدن قدغن نيست
نيك آهنگ كوثر

مانا نيستاني ، يكي از پركارترين كاريكاتوريستهاي پنج ساله اخير كشور است . كسي باور نمي كرد كه مانا ي مجله صنعت حمل و نقل و چند مجله ديگر بتواند «مانا »ي روزنامه هاي بعد از دوم خرداد بشود . مانا با آنكه يك كاريكاتوريست و طراح غير روزنامه اي بود ، خيلي زود توانست راه ارتباط با مخاطبان فراوان روزنامه ها را بيابد و آثاري به ياد ماندني و قابل فهم خلق كند .
كاريكاتور در خانواده نيستاني ، در ابتدا سهم توكا بود . برادر بزرگتر سالها در نشريات مختلف كار چاپ كرد تا اينكه كارهاي برادر كوچكتر خانواده كه تا حدي هم تحت تاثير توكا بود ، در مطبوعات چاپ شد . در اواخر دهه شصت دو فرزند منوجهر نيستاني همزمان در مطبوعات كار مي كردند البته بيشتر در ماه نامه ها . تفكيك كارهاي مانا از توكا در اوايل كاري بسيار دشوار بود . هر دو «هاشوري» كار مي كردند ، ولي مانا اندكي محافظه كارانه تر بود .
بعد از دوم خرداد ، توكا ، امكان عرضه كارهايش را در «جامعه» پيدا كرد . به عبارتي جامعه اين افتخار را داشت كه از آثار توكا بهره برد . ولي مانا از سال 77 همكار روزنامه زن شد و به سرعت را و چاه كار روزنامه را دريافت . سال بعد به خاطر همين آثار ، برنده جايزه اول جشنواره مطبوعات شد . علاوه بر كشيدن كارهاي روزانه ،‌در دوره همكاري اش با هفته نامه توانا مجموعه كميك استريپ « كا » را مي كشيد . مانا برخي كارهايش را در قالب كتابي با نام خنديدن قدغن نيست چاپ كرد . اين كتاب 290 صفحه اي دوازده فصل دارد .
موضوع بندي فصل ها به بيننده امكان بررسي نگاه هاي مانا را در قبال مسائل مختلف مي دهد . موضوعاتي كه مانا بيشتر به آنها پرداخته آزادي قلم ، مطبوعات ،‌سياستمداران خود محور ، روزنامه نگاران آزاديخواه ، انتخابات و تقابل خشونت گرايي و عقل گرايي است .
آثاري كه بيشتر دل مشغولي دو سه سال اول كار روزنامه اي مانا است ،‌كتاب خنديدن فدغن نيست انتشارات روزنه ،‌كارهاي منتشر شده اش را در روزنامه هاي سالهاي 77 و 78 در خود دارد .
اگر شما در اين چند سال پيگير كارهاي مانا بوده باشيد ، حتما” تفاوت هاي تكنيكي آثار قديمي تر او را با آثار امروزي اش متوجه شده ايد .
مانا اين روها بيشتر از كامپيوتر براي تكميل كارهايش بهره مي گيرد . عامل مهمي بوده است . حتي مي توان گفت كه اين دوره تحولي ، باعث شخصي تر شدن سبك و سياق او هم شده است .
اين هم چند كار از مانا نيستاني الف . ب . ج . د . س

كابوسهاي شيرين (طراحان بي مرز)
حسن كريم زاده (بخش هفتم )

ژان ميشل فولون Jean Michel Folon متولد 1934 در شهر بروكسل بلژيك ، فارغ التحصيل رشته معماري در آكادمي هاي «يو ال پي» فرانسه و «كامبر» بلژيك
از سال 1946با عشق و گرايش به آثار نقاشان و طراحان مشهور اروپايي به صورت آماتور پا به عرصه ظهور گذاشت .
پس از اتمام دوره تحصيلي خود ، طرح هاي پراكنده اش را به نشريات «له اكسپرس» و «له نوول» سپرد و همين امر ، او را از سرزمين محاسباتي معماري به دنياي خيالي و قانون شكن كاريكاتور سوق داد ، اما ژان ميشل فراموش نكرده بود كه آموخته هاي آكادميك معماري خود نيز توشه راه كند ! ادامه .... (روزنامه همشهري شنبه 18 آبان ـ جهان هنر)
شهر در امن و امان است !
مانا نيستاني

دو هفته پيش با ترس و لرز ، مصاحبه خيالي با غضنفر ، شاعر كاريكاتور ايران ترتيب دادم كه در آخر هفته حيات نو چاپ شد . مطلب من يك پارودي ( تقليد هجو آميز ) از مصاحبه توكا با دوست عزيزم اردشير رستمي بود و نگراني از بابت اينكه مبادا شوخي و شيطنت من اردشير را زياده بيازارد ( كم اش عيبي نداشت ! ) وقتي عليرضا باذل پرسيد « يك وقت اردشير ناراحت نشه ؟؟ » با اطمينان ساختگي گفتم نه !!!! خيلي آدم با جنبه ايه ! . اما ته دلم شور مي زد ، خوشبختانه حساب و كتابم غلط نبود و تمرين دموكراسي اردشير ، نتيجه عالي داده بود !! ادامه .....
شکايت خالق مرد عنکبوتی عليه ناشر اثر

"استن لی" آفريننده اثر کارتونی مرد عنکبوتی Spidermanمی گويد که شرکت انتشاراتی "مارول" او را از منافع کلان فيلم موفق مرد عنکبوتی که تابستان گذشته روی پرده سينماها رفت، محروم کرده و به همين دليل عليه اين شرکت اقامه دعوی کرده است.
فيلم مرد عنکبوتی بيش از 800 ميليون دلار درآمد سينمايی و ميليون ها دلار درآمد ويديويی داشته است، اما آقای لی می گويد او حتی يک شاهی نيز دريافت نکرده است. ادامه ....
چهل‌وچهارمين سالروز تولد

سيدابراهيم نبوي - طنزنويس نام‌آشناي مطبوعات ايران ـ در آبان‌ماه سال 1337 در آستارا به‌دنيا آمد. طنزنويسي در مطبوعات را از سال 1367 شروع كرد و حدود پنج سال است كه به‌طور مستمر، ستون طنز مي‌نويسد.
نبوي تاكنون حدود سي و پنج جلد كتاب در زمينه‌ي طنز به چاپ رسانيده است كه تعدادي از آن‌ها عبارت است از: ستون پنجم، بي‌ستون، چهل‌ستون، دايره‌المعارف ستون پنجم، راپورت‌هاي يوميه و تذكره‌ها، سه كتاب با همكاري نيک آهنگ كوثر با نام‌هاي در سال 77/78/79 اتفاق افتاد، سانس 6، يادداشت‌هاي روزانه‌ي زندان، ماه عسل پاييزي، كاوشي در طنز ايران (2 جلد) و اعتراف. وي همچنين سه داستان كوتاه با نام‌هاي تهرانجلس، سفر طولاني و دشمنان جامعه‌ي سالم را در كارنامه‌ي خود دارد و بزودي، رمان خانه‌ي امن او به بازار كتاب، وارد مي‌شود. نبوي از ترجمه‌ي دو كتابش به زبان فرانسوي و ترجمه‌ي يك كتابش به زبان انگليسي و راه‌اندازي يك وب‌سايت انگليسي خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه به نگارش رماني درباره‌ي جنگ ايران و عراق با‌عنوان تصوير گمشده يا نام احتمالي ليلاي مجنون، مشغول است.
خبرنگار ادبي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌مناسبت فرارسيدن چهل‌وچهارمين سالروز تولد ابراهيم نبوي، گفت‌وگويي با وي انجام داده است كه در اينجا آن را مي توانيد بخوانيد .

۱۳۸۱ آبان ۲۲, چهارشنبه

تقديم با عشق براي گل آقا
سيد ابراهيم نبوي

خبر بد زود مي رسد. اين را بارها از زبان هاي مختلف شنيده بودم و تجربه اش كرده بودم جواد زنگ زد; برادرم. گفت كه صابري كاري با تو دارد. معمولا صابري كاري با كسي ندارد و با من نيز هرازگاهاي تلفني اگرنزنم ، زنگي مي زند و مي گويد: پسرجان ! تو چرا نمي آي اينجا ما تو را ببينيم ؟ و معمولا هم پس از اين جمله ملاقاتي است و ديداري به سياق همه اين سالها گذشته است و همواره نيز خوش ; جواد كه زنگ زد، صابري گفت كار لازمي دارد. رفتم. حال و احوالي كرديم و مطابق معمول با آن آيفون كذايي تلفن كسي را احضار كرد و گفت : سرمقاله را بياور. بانويي آمد و سرمقاله را آورد. آن را داد كه من بخوانم . شروع به خواندن كردم ; اما اين بار در سرمقاله نه از غضنفر خبري بود و نه از شاغلام و نه از ممصادق ; اين بار حتي گل آقا هم در سرمقاله نبود، فقط صابري بود. رسيدم به آن جمله : از هفته آينده گل آقا منتشر نخواهد شد. ادامه ....
ترس های اردشير رستمی
سينا سعدی

«اردشير رستمی» در مطبوعات ايران امضای آشنايی است. سالهاست که طرح های او اينجا و آنجا، در صفحات اين روزنامه و آن مجله، مخاطب را به فکر می اندازد؛ فکر روشنی دارد و قلمش راحت بر کاغذ روان می شود. گاه طرح هايش به اندازه ای ساده بر کاغذ جريان يافته که آدم فکر می کند وقتی قلم را بر کاغذ گذاشته ديگر بر نداشته تا کار تمام شده است. اغلب در دوسه حرکت، طرح به پايان می رسد و همه آنچه را که بايد در مقاله ای مفصل گفت در چشم به هم زدنی بيان می کند. ادامه .....

۱۳۸۱ آبان ۲۱, سه‌شنبه

هوجا جايزه اش را به ايران داد

جايزه ويژه مسابقه بين المللي كاريكاتور تركيه به يك كاريكاتوريست ايراني اهدا شد .
فخرالدين دوست محمد ، كاريكاتوريست كشورمان توانست جايزه ويژه بيست و دومين مسابقه بين المللي كاريكاتور تركيه را با عنوان نصرالدين هوجا كه همه ساله برگزار مي شود ، از آن خود كند .
گفتني است ، مسابقه ياد شده مهرماه امسال با حضور كاريكاتوريستهاي مطرح جهان در آنكارا برگزار شد .
كاريكلماتور

ــ بعضي ها ، خودشان را نمي بينند و بعضي غير از خودشان را ...
ــ بعضي ها «يكه» مي خورند و بعضي تنها تنها ...
ــ آنها كه به دنبال آزادي مي دوند پهلوانند ، نه قهرمان ...
ــ بعضي ها ، ويرانه عشق اند و بعضي خراب معرفت ...
ــ بعضي ها ، در قيد حيات اند و بعضي در بند بند آن ...
حميد شاد
نشريه طنزوكاريكاتور
كـارتـون شمـاره 5 ................................................. جمال رحمتي

لطفا” درك و برداشت خود را از اين كاريكاتور به صورت مختصر و مفيد بيان كنيد .
پيشاپيش از اظهار نظر شما در اين خصوص ممنونم .



1 ــ
2 ــ از نظر من اين كاريكاتور يك خواب ، يك رويا است ، تلخ ، تلخ . انگوري
3 ــ چنين كنند بزرگان . صندوقخونه
4 ــ رابطه اي كه حتي پس از مرگ هم عوض نمي شود! گل كو
5 ــ عشقِ جاودانه ؛ بشرح زير: 1- پيش از مرگ، 2-سياهی=مرگ 3- پس از مرگ . ماهِ می
6 ــ همسري ابدي آن سوي مه
7 ــ اولي عاشق دومي بود ،
دومي عاشق اولي بود ،
اولي منتظر بود تا دومي به عشقش اعتراف كند ،
دومي منتظر بود تا اولي به عشقش اعتراف كند ،
سالها گذشت و اولي و دومي مردند ،
و مردم فهميدند كه اولي و دومي هر دو لال بودند . محرم راز
8 ــ جاودانگی در عشق ... شايد آگاپه وار . آيدا
9 ــ حتما” فمينيستها مي گويند که چرا بايد هميشه زنها به شانه مردها تکيه کنند و حتي پس از مزگ هم صليب زن به صليب مرد تکيه کند. سگال
10 ــ با «ب» بسم الله ، تا «ت» تمام شد ، اما براي يك طرف . درويش
11 ــ شوهر طرف سر مي‌رسد. بعد چراغ را خاموش و هر دو را مي‌كشد. بعد هم آن ها را دفن مي‌كند. دست آخر هم صليب ها را به اين شكل در مي‌آورد تا به همسر خائنش درسي داده باشد كه ديگر خيانت نكند. مهران XSEER
12ــ اين كارتون نشانگر ابدي و ازلي بودن مفاهيم و اركان اصلي زندگي است ، مانند عشق . گاه نگار
13 ــ خيلي لذت بخشه که يکي رو براي هميشه داشته باشي که بهش تکيه بدي اما اين که اون طرف تا هميشه فقط به رو به روش خيره بشه، فاجعه است. منطقا بايد اين جوري باشه که : ما به او محتاج بوديم او به ما مشتاق بود. لولوي پشت شيشه ها
14 ــ وقتي كه با تمام خستگي هام مي خواستم تكيه گاهي براي تو باشم ولي با وجود همون خستگي هام مثل يك دوست اين فضا رو ترك نكردي . ماهي و ماه
15 ــ با اين حالتی که اينا عاشقانه نشستن، چراغها که خاموش ميشه طوری به جون همديگه می افتند که هر دو ميميرن. مكتوبات درويش سلطنه
16 ــ محبت زمان و مکان نمی شناسد . بابای وبلاگ بابا و دخترش
17 ــ يه مصيبتهايي هست که حتي زير خاک هم دست از سر آدم برنميداره. اَلفي
18 ــ عشق و آرامش......مرگ.....و باز هم عشق و آرامش. يه تيكه ابر كوچولو
19 ــ نمودي از عشق ابدي است ... هر چند كه در اين دوره و زمانه ناياب شده . Deep Purple
20 ــ خيانت در راه دوستی , تکيه کردن به خود است ! حتی بعد از مرگ. دست نوشته هاي يك مسافر
21 ــ ،زنها هرچه قدر هم قوی ،از لحاظ روحی مثل يک ساقه نازک هستند که هميشه احتياج به يک شاخه محکم تری دارند که زير ساقه شان زده شود. تا با تکيه بر آن بتوانند ريشه بدوانند و بافی بمانند ، اين نياز روحی آنقدر عميق است که تا ابديت پايداراست . نيلگون
22 ــ عشق , وفاداری , تکيه گاه مطمئن تا ابديت . شيندخت
23 ــ تكيه گاه سلام
24 ــ به گمانم اين حکايت يک عشق مرده و ملول و باری به هرجهت است. عشقی که بوی مرگ مي دهد . عشقی که نيازمند رهايی است نه تصاحب. شادی شاعرانه
25 ــ با تو بودن ، با تو ماندن
با تو از دنيا گذشتن ، تا رسيدن ؛ تا رهائي ... ايران آرا
26 ــ عشق مرده . روزهاي نوجواني
27 ــ اين نقاشي هاي معني دار تو فهم ما راننده جماعت نيست ،‌اما اين بابا تو اون دنيا هم از دست عشقش در امان نيست . بنازم ممدلي رو داش اكبر
28 ــ شانه اي براي آراميدن ، تا هميشه ، حتي پس از طعمه خاك شدن ، زيبا اما انجام نشدني ، هيچگاه . ميهن دوست
29 ــ عشق که تکيه‌گاه باشد. مرگ است زندگی نيست. چون مرده‌گان يکی ايستا و ديگر سر بر شانه‌ آن. اين عشق نيست ترجمان حرف به حرف مرگ است.
اگر کاريکاتوريست می‌خواست عشق ابدی را نشان دهد بايد هر دو سر به روی شانه‌های هم می‌گذاشتند. شبح
30 ــ اين كاريكاتور وضعيت جوانان ايران را نشان مي دهد . همه با هم
31 ــ راز كاريكاتور در قسمت دوم آن است ، لطفا” خوب توجه كنيد . مرتضي مددي اصفهان بازار
32 ــ ديدي چي شد ! اينقدر در ... زياده روي كردن تا مردن ! لامصب تو قبر هم ول نمي كنن !! خوب چه ميشه كرد ، مثل هميشه كرم از دخترهاست !!!
اه ! دستت رو بكش اونور دختر ! دارم تايپ مي كنم . خاطرات آقا کيانوش
33 ــ مرگ پايان كبوتر نيست ... مرگ وارونه يك زنجير نيست ....(سهراب) دخترك سنگي
34 ــ انعطاف پذيری از خصوصيات خوب زن است. چيزی که مرد آن را خوار می شمارد. زن نوشت
35 ــ عشق بي پايان است . مادي نيست كه با ماديات و مرگ از بين رود . به عبارتي عشق يعني مرگ. يك كليك براي هميشه
36 ــ روز بيايد رور ... عشق تو ماند ابد(سعدي)
عشق حقيقي ماندگار است . تجارت الكترونيك در ايران
37 ــ هرگزم مهر تو از دل نرود. ساباط
38 ــ همه ما آدمها دنبال يك تكيه گاه هستيم و اون تكيه گاه همان گمشده ماست . زهرا
39 ــ با عشق ... حتي مرگ نيز نمی تواند جدايمان سازد . از سينما ....
40 ــ اگه به زن رو بدين ، اين دنيا که هيچی حتی اون دنيا هم "وبال گردن ( يا شانه!!)‌ ميشه! چرنديات
41 ــ اين كاريكاتور درباره زوجهاي مسيحيه كه سر سنگ قبراشون صليب گذاشتن !!!؟ manoahoo
42 ــ دختر احساساتي است و پسر منطقي ، دختر در حال زندگي نمي كند چون عشق مي كند و نيست ،‌پسر به آينده مي نگرد و حال را نمي بيند .... كلا” كنار هم نيستند ديگه ! خلاصه اينكه اوضاع شون جالب نيست ،‌دختر عشق مي كند پسر پول ! شايدم اين يك لحظه است كه عكس گرفته شده ! مثلا” قيافه گرفتند ! شايدم دختر سكته كرده سرش افتاده ! شايد هم اون پسر از اين مجسمه ها است كه دخترها كرايه مي كنند كه تنها نباشند !! اما دقيقا” فكر مي كنم دختر طبق معمول كار احمقانه اي كرده ! دارد مثلا” ناز مي كند ( معذرت خواهي و ببخشيد و ... ) Mehrdad Mirhadi
43 ــ محكوم آزاد است .... خلبان كور
44 ــ الف : اتكا بيش از حد يك نفر به ديگري تا حدي كه شخص تيكه دهنده زير سطح هستي هم با سايه اي تيره پوشيده شده و شخص تكيه شونده محكوم به راست ايستادن و خسته نشدن و در عوض حضور كامل در صحنه هستي .
ب : زوال و عدم حضور در سطح هستي براي هر 2 مدل انسان (محكم و استوار يا خميده و متكي )
ج : پس از مرگ نيز مشخص ايستاده در اذهان مطرح مي ماند و مشخص بي اراده و بي تحرك نيز بي اثر افسانه كاج آبادي
45 ــ ظاهرا ترکيب شيمياييشون خوب به هم ميخورده ! مهندسی شيمی
46 ــ عادت عادت عادت ،
عشق انقدر ساکن نيست. چرا همه ميگن اين عشقه؟
به نظر من اون قبرستون گذر زمانی نيست. تصوير همون مرد و زنه در همون آن . آقا گل
47 ــ من از قسمت دوم خوشم مياد . در جستجوي كلمات
48 ــ انسانهاي دور از شادي كه در واقع با مرده فرقي ندارند .
چه خوب بود اگه همه زوجها با هم مي مردند !
اگر به دقت همه انسانها نگاه كني همين رو ميبيني ! Sam Salek
49 ــ در فراسوي مرزهاي تن‌ات
تو را دوست مي‌دارم
در آن دور دست بعيد
كه رسالت اندام‌ها پايان مي‌پذيرد
و شعله و شور تپش‌ها و خواهش‌ها
به تمامي فرو مي‌نشيند
و هر معنا قالب لفظ را وامي‌گذارد
چنان چون روحيكه جسد را در پايانش وا نهد... خاك
50 ــ هميشه فاصله ای هست
گريزگاهی نه . كتيبه زخم
51 ــ قسمت چپ صليب ، همون شونه مرد است كه زن بايد سرشو بزار روش . هوشنگ و يادداشت هايش
52 ــ بايد بگم كه من فكر مي كنم اين كاراكترهارو جابجا كشيده.وجاي اون مرده و زنه بايد عوض بشه.حالا اين نظر ماست . مي دونم كه اونجايي!
53 ــ من كه دلم براشون سوخت و نظري ندارم جز سكوت . Nothing
54 ــ چه جالب....دست استکبار تو کاره. سرکاريه شيرازی
55 ــ نظر من هم همون سكوته . نعيم (حال و روز مت)
56 ــ سرم بي شانه هايت خواب نمي دانست
به خواب شانه هايت مي روم
مي آيي
مي ايي و آرام به بسترم مي بري
شب بخير عزيزم ميگويي
بوسه كه مي خوام
چون خواب از سرم مي پري
ستاره ها شاهدند / تا صبح چند بار سرشماري شدندند
شب / دستي بر سر اشكهايم كشيد و رفت
تو هرگز نيامدي . شبگرد
57 ــ چهره مرد نشان مي دهد که او تکيه گاه عاطفی زن نيست بلکه تکيه گاه تاريخی وجبری اوست . جرجيس
58 ــ ايستادگي و مقاومت در برابر عشقي حقيقي تا آخرين نفس ياس كبود
59 ــ به نظر من يعني مرگ براي ما
خواهد بود چه مرد و چه زن و چه
حتي عاشق و معشوق و
معناي ديگر اينكه دو نفر كه در
غم و غصه ها شريك هستند هميشه
در كنار هم مي مانند حتي پس از
مرگشان با هم هستند. يادداشت های عليرضا
60 ــ در همه حال می توان يار و ياور بود حتی پس از مرگ. سيمرغ
61 ــ ما نفهميديم از دست اين زن جماعت به كجا پناه ببريم ؟ محل شون نذاريم ؟ بريم تو سياهي ؟ بريم تو قبر ؟ ...
ظاهرا”‌اين بابا نقاش هم مشكل ما رو داشته و به همين وسيله اعلام مي كنيم كه اگر راهش را پيدا كرد و به ما گغت خيلي باحال است ، ما هم اگر راهش رو پيدا كرديم به عباس ميگيم بهش بگه . آقا مهدي
62 ــ عاقبت سوي حقيقت هر مجازي مي كشد ... باربـُد
63 ــ زن موجودی است که هميشه وابسته به مردبوده و وابسته باقی خواهد ماند. يادگار
64 ــ حکايت دوست داشتنی است جاودانه که با رفتن به منزل خاک هم رنگ نمی‌بازد و فراموش نمی‌شود. با خواستـنی که در دل دارم و شوقی که در سينه‌ام زبانه می‌کشد، به سوی تو می‌آيم... آن روز هم که زير خاک خفته باشم، تکه سنگ بی‌جانی که بر مزارم پای بست است، از دَم عشق هميشه بيدارم جان یيبد و به تو مايل شود تا بگويد و بدانی که "دوستت دارم"...
"خواهم از دل که با شور عشقت کُند زندگانی / دل نميرد، اگر من بميرم، تو در دل بمانی"(امرر جاهد). ديده
65 ــ اولين کاريکاتور یک تخيل مردانه است. يک خواهش زنانه هم هست برای تنها نبودن. آن فاصله سياه زمان استحاله يک تخيل مردانه به يک خواهش مردانه و يک خواهش زنانه به هيچ است. و در آخر تنها يک خواهش مردانه است برای تنها نماندن . تلخون
66 ــ زن مظهر عطوفت و عشق پايدار . آشنا
67 ــ
68 ــ
69 ــ
........

shahriarab@hotmail.com

۱۳۸۱ آبان ۲۰, دوشنبه

كاريكاتورهاي چيني در ايران

نمايشگاهي از كاريكاتوريستهاي معاصر چيني در خانه كاريكاتور ايران برگزار مي شود ، اين نمايشگاه مشتمل بر بيش از 40 اثر رنگي و سياه و سفيد با موضوعات گفتگوي تمدنها ، مهاجرت و آزاد مي باشد .
لازم به ذكر است كه آثار برگزيده كاريكاتوريستهاي چيني در دوسالانه پنجم تهران نيز به نمايش گذاشته شده است . علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند از تاريخ 21 آبان ماه به مدت يك هفته از ساعت 9 صبح الي 6 بعد اظهر ديدن فرمايند .
نشاني : خيابان شريعتي ، تقاطع اتوبان همت ،‌خيابان گل نبي غربي ، ميدان كتابي شماره 60

۱۳۸۱ آبان ۱۹, یکشنبه

كاريكلماتور

ــ موجودي يافت نمي شود كه «من » را بيشتر از تو،‌او،ما،شما،ايشان دوست نداشته باشد .
ــ آب در آبشار مي دود در رودخانه قدم مي زند در مرداب استراحت مي كند .
ــ با اينكه گلهاي قالي خار ندارند اغلب مردم با كفش روي آنها پا مي گذارند .
ــ خودكشي، جسد قاتل و مقتول را در آغوش هم به خاك مي سپارد .
ــ با چوب درختي كه برف كمرش را شكسته بود پارو ساختم .
ــ مقصد مسافر تنها ، پيدا كردن همسفر است .
پرويز شاپور
فستيوال آموريستي آمورستيكا

سي و پنجمين دوره مسابقه بين المللي كاريكاتور آموريستي آموروستيكا Umoristi a Marostica كشور ايتاليا برگزار خواهد شد . موضوع مسابقه فوق الذكر غذا مي باشد، كه شامل دو بخش كاريكاتور و كميك استريپ خواهد بود .
حداكثر آثار ارسالي در هر بخش 3 اثر و ابعاد آثار آزاد است . آثار بايد اصل باشند و همراه با شرح حال در پشت آثار به مسابقه ارسال گردند .
آخرين مهلت ارسال 8 ژانويه 2003 ( 18 دي ماه 1381 مي باشد . كتاب نمايشگاه به تمامي پذيرفته شدگان اهدا خواهد شد و آثار ارسالي باز پس فرستاده نمي شوند .
آدرس :
Umorista a Marostica 36063 Marostica (VI) Italy

دمكراتهاي الاغ و جمهموري خواهان فيل

حتما” در بعضي از نشريات و يا برنامه هاي تلويزيوني با نشان حزب دمكرات آمريكا ، « الاغ ! » آشنا شده ايد و حتما” هم مي دانيد كه نشان حزب رقيب ، فيل است .
در اويل قرن نوزدهم ، يكي از رؤساي جمهوري آمريكا به نام «جكسون» مي خواست دوباره در انتخابات شركت كند ، رقبا براي مسخره كردن او ، وي را به خاطر سياستهاي عوام پسندانه اش «جك اس» ( الاغ ) ناميدند تا اينكه توماس ناست ، كاريكاتوريست معروف آمريكايي ، در انتقاد از دموكراتهاي ايالتهاي شمالي آمريكا كه حمله سياسي وسيعي عليه وزير جنگ سابق آمريكا آغاز كرده بودند ، از نماد الاغ بهره گرفت .
از سوي ديگر ، فيل نماد جمهوري خواهان شد . در روم باستان فيل نشانه قدرت بود . جمهوري خواهان ، قدرتمندان عرصه اقتصاد و سياست آمريكا در يكي از تبليغات سياسي اواسط قرن نوزدهم ، از يك طرح فيل براي نمايش قدرت خود استفاده كرده بودند .توماس ناست در سالهاي بعد ، فيل را بدل به نماد اصلي اين گروه كرد .
حال اگر مي خواهيد كاريكاتور هاي جديدي از كاريكاتوريستهاي نسل چهارم آمريكا را درباره « حزب دمكرات - الاغها » و « جمهوري خواهان - فيلها » مشاهده كنيد به اين لينكها مراجعه كنيد .
توماس ناست قدرتمند تر از سياستمداران
نيك آهنگ كوثر

توماس ناست در 27 سپتامبر سال 1840 ، در لاندائو ، آلمان به دنيا آمد . پدرش نوازنده اي راديكال بود ! ساختار سياسي محافظه كار دولت باواريا ، حوصله پدر توماس را سر آورد و نهايتا” تصميم گرفت با خانواده اش به آمريكا مهاجرت كند . توماس در نيويورك بزرگ شد و نخستين اثرش در سال 1855 توسط مجله اي آمريكايي به چاپ رسيد. او به شدت تحت تاثير آثار «جان تنيل» و «جانليچ» بود . در همان سال طراح نشريه «لسلي ايلاستريتد» شد . به مجرد انتشار نشريه «هارپز»چاپ مي شد ولي در سال 1862 رسما” عضو آن شد .
توماس ناست يكي از دشمنان جدي برده داري بود و كاريكاتورهايش مردم ايالتهاي شمالي را عليه برده داران و زورگويان تحريك مي كرد . آبراهام لينكلن ، رئيس جمهور وقت آمريكا معتقد بود كه توماس ناست يكي از مهمترين جنگ آوران ايالتهاي شمالي ( ضد برده داري ) عليه جنوبي ها بوده است .بعد از جنگهاي داخلي ، توسل يكي از مدافعين محكم ضد برده داري باقي ماند و بشدت مخالفان لينكلن را به خاطر سياستهاي تبعيض آميزشان عليه سياهان مورد حمله قرار مي داد .
در 1869 توماس ناست حملاتش را عليه سياستمدار چپاولگر نييويورك «ويليام مارسي توييد» سازماندهي كرد . «توپييد» به صاحبان نشريه هارپر فشار آورد كه ناست را بيرون بيندازند ، ولي آنها نپذيرفتند .حتي حاضر شد رشوه اي معادل 500000 دلار كه صد برابر حقوق سالانه ناست مي شد بپردازد تا توماس ساكت شود ، ولي نشد .چندي بعد توپيد به خاطر افشاگري هاي ناست تحت تعقيب قرار گرفت . گفته مي شود كه توپيد ابتدا به كوبا و بعد به اسپانيا فرار كرده بود و پليس بر اساس كاريكاتورهاي ناست او را شناسايي و دستگير كرد . مبارزه ناست با توپيد را يكي از برترين جلوه هاي مبارزاتي كاريكاتور سياسي با فساد سياسي بر شمرده اند .
گفته مي شود توماس ناست مهمترين حامي در به قدرت رسيدن كانديداها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا بوده است . ژنرال گرانت از صدقه سر تبليغات كاريكاتوري ناست به كاخ سفيد پيوست . سالها بعد وقتي ناست از جمهوريخواهان دل كند و دمكرات شد ، عاملي در به قدرت رسيدن دموكراتها بعد از 28 سال دوري از كاخ سفيد شناخته شد .ناست تا سال 1886 در هارپر كار مي كرد . كاريكاتورهاي تند و تيز او در نقد اتحاديه هاي كارگري و كليساي كاتوليك عاملي مهم در اين جدايي بود .
او چند صباحي نيز مجله خودش را به چاپ رساند ولي ضرر كرد و كار را متوقف نمود . به تدريج با شكست هاي اقتصادي ، كاريكاتور را رها كرد تا اينكه در 1902 سركنسول آمريكا در اكوادور شد . در اواخر آن سال تب زرد گرفت و در گذشت .
وقايع الاتفاقيه وبلاگهاي فارسي به زبان كاريكاتور
حميد رضا و مهران

دفعه پيش من يه خريتي كردم كه موجب شد خيلي ها نتونن از بن بست ديدن كنند. ضمن اينكه از همه اونها كه بخاطر خربازيهاي من عذاب كشيدند معذرت ميخوام .
دفعه پيش كه اولين قسمت رو ريختيم رو شبكه بيشتر از هرچيز بازخوردهاي وبگردهاي محترم برامون مهم بود و چون اكثرا تشويقمون كردند ديگه هيچكس نميتونه جلوي نيش قلم ما دو تا رو بگيره . ( ظرفيت نداريم ديگه! تا بهمون رو بدين پررو ميشيم ). لاجرم ايندفعه هم به هودر بزرگ گير داديم تا دفعه بعد قرعه به نام كه درآيد...

كارگاه خشت مالي !
نيك آهنگ كوثر

ــ خشت اول اندكي كج شده ...
سالها پيش گروهي از كاريكاتوريست هاي پير و جوان بعد از برگزاري جلسات متعددي در محل نشريات «طنزو كاريكاتور» «كيهان كاريكاتور»،«گل آقا»و نهايتا”«همشهري»هسته اوليه راه اندازي « انجمن كاريكاتور ايران » را انتخاب كردند . ( ارديبهشت 73 )
وقايع گذشت و گذشت تا اينكه در پائيز 78 ، جماعتي دور هم جمع شدند تا گمگشته را بيابند . دو مرتبه بعد از برپايي يكي دو جلسه هياتي انتخاب شد تا تشكيل انجمن را پيگيري كند . سرانجام بعد از تغييرات و تحولات اجباري شنيديم با كليات ماجرا موافقت شده و فقط بايد مجمع عمومي را تشكيل داد تا هنرمندان كاريكاتوريست ، هيات مديره اي انتخاب كرده به مدت يك سال ،‌كار را به كاردان ها بسپارند . اين مساله چند ماهي است بدون دليل مشخص به تعويق مي افتد . با اين همه اميدواريم به زودي شاهد سرو سامان گرفتن كاريكاتوريستها باشيم .
ــ خشت دوم ،‌فعلا” در دسترس نيست !
اگر يادتان مانده باشد ، چند ماه پيش كه مسابقه كاريكاتور فلسطين برگزار شد ، يكي ا زهنرمندان آمريكايي ، ميلت پريگي ، خوش درخشيد و ماه مجلس شد . اين آقا فعلا” دو سه ماهي است پشت سر هم E-mail مي زند و جايزه اش را طلب مي كند .
متاسفانه يا خوشبختانه چون آمريكايي ها در اينجا دفتري ندارند ، بايد جايزه 1500 دلاري پريگي را از طريقي ديگر برايش فرستاد . خلاصه خيلي از هنرمندان آمريكايي كه با هزار زور و زحمت كارشان را گرفتيم تا در مسابقه اي عليه اسرائيل شركت كنند ،‌نسبت به اين بي مهري يا بي مسؤوليتي واكنش نشان خواهند داد .
به گمان من مسؤولان خانه كاريكاتور و سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران بايد زودتر به وعده شان وفا كنند . البته مي دانيد كه رسم در برخي مواقع اين است كه ز صد وعده خوبان يكي وفا نكند !!!
ــ خشت سوم، تا سه نشه بازي نشه !
در اوايل سال جاري ، جلسات پرباري در خانه كاريكاتور تشكيل مي شد و گروهي از مشاوران اين مجموعه به بررسي طرح هاي كليدي و مفيد به حال هنر كاريكاتور مي پرداختند .اين جلسات ، مصوباتي نيز داشت كه به حتم آثار بسيار مفيد اين خروجي ها مي توانست براي همه هنرمندان چهار گوشه كشور مفيد باشد . به همين دلايلي كه مجمع عمومي كاريكاتوريستها تشكيل نشد ، اين جلسات ادامه نيافت و مصوبات هم پريد ! بايد اميدوار باشيم مشغله عزيزان دست اندركار اجازه بازپردازي به امور كاريكاتوري كه از اهم واجبات است را ، بدهد !!؟
Iran Animation & Forum

قسمت Forum سايت ايران انيميشن راه اندازی شد.
در اين قسمت شما می توانيد نظرات خود درباره انيميشن ايران و همچنين پرسشها و پاسخ های خود و ديگران را در باره ساخت انيميشن و کليه موضوعات مرتبط با انيميشن را ملاحظه نمائيد.
گفتگو با نيكان كاريكاتوريست
ژيلا بني يعقوب(بخش ششم)

ــ "از پرسش اصلي خيلي دور افتاديم. يك بار ديگر سئوالم را تكرار ميكنم كه دوست داري بازهم به زندان بيفتي يا نه؟"
ـ"هيچ علاقه اي به زندان ندارم. هنوز مانده ام بعدها چطور زندان رفتنم را براي دخترم، "نگار"، توجيه كنم. در ذهنم آينده اي را تصور ميكنم كه وقتي ميخواهم احترام به قانون را براي او تبيين كنم، بايد بگويم كسي را كه قانون را زير پا بگذارد، به زندان مي اندازند. آن وقت دخترم خواهد پرسيد "پدر! پس چرا تو را به زندان انداختند" و بعد من در جوابش خواهم گفت"بعضي ها فكر ميكردند من كار بدي كرده ام به همين خاطر مرا روانه زندان كردند و بعد دوباره او ميپرسد...".
حرفش را قطع كردم و گفتم:"چيزي كه باعث نگراني تو شده آن قدرها واقعي نيست. همين چند روز پيش شنيدم كه گنجي در يك تماس تلفني به خانواده اش گفته به آن طرفي ها(كساني كه او را به زندان انداخته اند) بگوييد اين روزها وقتي فرزندان ما در خيابان راه ميروند، با افتخار سرشان را بالا ميگيرند و ميگويند "ما فرزندان گنجي هستيم، ما فرزندان باقي هستيم" اما آيا فرزندان آنها ميتوانند سرشان را بالا بگيرند و بگويند، پدران ما كساني هستند كه گنجي، باقي و ... را به زندان انداخته اند" نيك آهنگ فكر ميكنم نگراني ات در اين خصوص كاملا بي مورد باشد. بالاخره نگفتي چرا اين قدر از زندان ميترسي؟" ادامه .....

كاريكاتور مطبوعاتي هنري بازاري است
مانا نيستاني

يكي از مضرات تعطيلي و توقيف روزنامه ها و ترس و خودسانسوري چندتاي باقي مانده ، كم شدن ستون هاي كاريكاتور و علافي كاريكاتوريستها و در نتيجه استحاله شان به فيلسوف و نظريه پرداز است . يعني كم كم حجم افاضات و نظريات از توليدات بالاتر مي زند كه زده ؛ آخرين نمونه اش هم خود بنده كه تصميم گرفتم اين هفته حكم صادر كنم « كاريكاتور مطبوعاتي هنري بازاري است » و خلاص . ادامه ... pdf
خوشحال، عصبانی، غمگين، ...

سايت ايران انيميشن در نظر دارد مسابقه انيميشنی را بر روی سايت برگزار نمايد. موضوع مسابقه : انيميشن حالتهای مختلف چهره
( خوشحال، عصبانی، غمگين، هيجان زده و يا حتی حالتهای مختلف عطسه کردن، چرت زدن و ....)
زمان ارسال آثار: تا اول ديماه 1381
مدت هر اثر: حدود 30 ثانيه
حجم هر اثر: حداکثر 1MB
روش ساخت: آزاد
کليه آثار بايد دارای شناسنامه کامل باشند
جوايز :
نفر اول: Wireless & Optical Mouse FOM-1400W
نفر دوم: صفحه کليد Smart Office FCR-8800
نفر سوم: صفحه کليد FCR-8190 Office Professional Keyboard
.....
راه رفتن مرد مرده

«راه رفتن مرد مرده » عنوان مجموعه اي از طراحي هاي صالح تسبيحي است كه به تازگي توسط « نشر روزنه » منتشر گشته است .
صالح تسبيحي از طراحان و كاريكاتوريستهاي جوان است كه تاكنون آثارش را در مطبوعات و نمايشگاه هاي داخلي و خارجي ارائه داده است . ضمنا”‌تسبيحي از اعضاء هئيت تحريريه هفته نامه كاپوچينو است كه مسوليت قسمت بي خط به عهده ايشان است .
اين كتاب در برگيرنده بيش از 50 طراحي از صالح تسبيحي است و در قطع خشتي و قيمت 6000 ريال ارائه شده است .
مقام دوم به نوجوان ايراني در مجارستان
روزنامه جام جم

نقاش نوجوان ايراني ، جايزه نقره مسابقات نقاشي مجارستان را از آن خود کرد. شهاب يزدان پناه که در مسابقات بين المللي مجارستان با عنوان «رنگين کمان 2000شرکت کرده است ، از ميان 10هزار و 500نقاشي رسيده از 34کشور جهان به اين مقام دست يافته است . به گزارش ايرنا، در اين مسابقه بين المللي نقاشي که از سوي کانون هنري کودکان مجارستان برپا شده است و از سال 1976همه ساله با شرکت کشورهاي مختلف دنيا برگزار مي شود، نقاشي برگزيده مسابقات در آرشيو کانون نگهداري مي شود. در اين دوره جشنواره 677نقاش موفق به دريافت جايزه شده اند و مقام دوم اين مسابقات نيز به هنرمند نوجوان ايراني اختصاص يافته است . گفتني است ، در آرشيو اين کانون ، در حال حاضر 17هزار و 500اثر از نقاشي هاي کودکان و نوجوانان دنيا نگهداري مي شود.

۱۳۸۱ آبان ۱۵, چهارشنبه

تعطيلي نشريه فقاهي گل آقا
هادي خرسندي

نشريه فقاهي گل آقا تعطيل شد. در خبر بود که کيومرث صابري مدير گل آقا (و خود گل آقا!) گفت « داوطلبانه » نشريه را تعطيل کرده. اين حرف را هم داوطلبانه بايد زده باشد.
صاحب گل آقا از جمله ي مکتبي هائيست است که صورت نظام را با سيلي - به روي خودشان - سرخ نگهميدارند.
خبرنگار اعزامي ما مصاحبه ي کوتاهي با مدير نشريه فقاهي تعطيل شده، انجام داده است. ادامه ....
كاريكاتور روزانه

عباس عبدي و باقي قضايا ... طرحي از هادي حيدري ( پايگاه خبري گويا)
مقاله هاي بي متن ... طرحي از مازيار بيژني ( روزنامه كيهان )
ابطحي و تعطيلي گل آقا

سيد محمد علي ابطحي در مورد تعطيلي گل آقا در روزنامه اطلاعات گفته است : علاقمند بودم كه صابري، عكس روحانيون را هم مي كشيد تا شايد من هم توفيق حضور در گل آقا را پيدا مي كردم . ادامه .....
ابطحي و تعطيلي گل آقا

سيد محمد علي ابطحي در مورد تعطيلي گل آقا در روزنامه اطلاعات گفته است : علاقمند بودم كه صابري، عكس روحانيون را هم مي كشيد تا شايد من هم توفيق حضور در گل آقا را پيدا مي كردم . ادامه .....

۱۳۸۱ آبان ۱۴, سه‌شنبه

كاريكلماتور

ــ مرگ نقطه اي است كه دو خط موازي جسم و روح با هم برخورد مي كنند و در اين برخورد ، روح هميشه برنده و البته پرنده ! است .
ــ مرگ كنكوري است كه گرچه همه ما دوست داريم در آن قبول نشويم ! اما بالاخره روزي همه قبول مي شويم .
ــ جالبترين چيزي كه در عمرم ديده ام اين است كه روي يك سنگ قبر نوشته شده بود ؛ ورود ممنوع
ــ بعضي از زن و شوهرها خودشان به تيپ هم مي زنند و بعضي ها را روزگار مي زند به تيپ شان !
ــ از وقتي شنيدم زندگي چشم به هم زدني است ديگه پلك نمي زنم .
ــ در قبرستان همه جسم ها مرده اند و در غير قبرستان همه روح ها !
ــ بعضي از آدمها بزرگند و بعضي ها گنده !
ــ تاريخ مصرف قلب به اندازه يك عمر است !

۱۳۸۱ آبان ۱۳, دوشنبه

تعطيلی گل آقا دايمی است
پايگاه پندار

برخلاف آنچه كه برخي مي‌گويند، تعطيلي هفته‌نامه‌ي ”گل‌آقا” به‌دليل كاهش شمارگان و مشكلات مالي نبوده است. گيتي صفرزاده ـ مدير روابط عمومي مؤسسه‌ي “گل‌آقا” ـ اين مطلب را در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دوبار تأكيد كرد و مدعي شد كه شمارگان اين هفته‌نامه در سال‌هاي اخير، 37 هزار و 600 نسخه بوده است.
وي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه شنيده مي شود اين هفته‌نامه‌ بعد از ماه مبارك رمضان، دوباره فعاليت خود را شروع مي‌كند، گفت: تعطيلي هفته‌نامه‌ي گل‌آقا، دائمي است و اين نشريه، براي هميشه تعطيل شده است.
گل‌آقا خود را از اتهام تاريخ رهاند
يك دانشجوي علوم سياسي

گل‌آقا غافلگيرانه آمد و غافلگيرانه رفت. تاريخچه آمدن گل‌آقا را كمتر كسي از اهالي مطبوعات نمي‌داند. در بحبوحه جنگ و در سال‌هايي كه كمتر از هفت سال از انقلاب اسلامي مي‌گذشت و نظامي اسلامي و انقلابي روي كار آمده بود، كيومرث صابري كه خود چهره‌اي فعال در انقلاب بود و به قول معروف از انقلابيون نسل اول با آرمان‌هاي همان نسل قلم خود را در سال 1363 براي اولين بار پس از انقلاب به دست گرفت. او كه پيش از آن همگام يار ديرينش شهيد رجايي تا مشاورت رياست جمهوري همراه او آمده بود و در زمان رياست‌جمهوري حضرت آيت الله خامنه‌اي مشاور او بود مشغله و عشق اصلي خود را ابتدا معلمي و سپس طنزنويسي مي‌دانست و بر همين اساس در سال 63 تقريباً پس از ترك تدريجي مشغله‌ها و فعاليت‌هاي سياسي، رويكردي انتقادي ـ اصلاحي به كاركردهاي سياست‌گذاري‌ و اجرايي كشور يافت و با حفظ حضور خود در بدنه نظام و با گذشته انقلابي‌اش كه با زير و خم‌هاي نظام جمهوري اسلامي آشنا بود و از همه مهمتر مانند ساير نسل اولي‌ها كه به تحقق اصول و آرمان‌هاي انقلاب باور داشت خيلي پيش از ديگران ادامه ....
دوي سرعت مفهومي
علي ربيعي وزيري

يکي از مسائلي که در جهان امروز اهميت دارد، تنوع «نگاه » است ، مساله نگاه يکي از مهمترين استراتژي هاي جهان فرهنگي است . امروزه استفاده از هنرهاي بصري از طريق تلويزيون ، سينما، رايانه ، اينترنت و... به گونه اي بر اهميت نگاه کردن تاکيد مي کند چرا که انسان امروز همين که به شکل عادي در خيابان راه مي رود، مرتبا با نشانه هاي ديداري اطراف بمباران مي شود؛ تابلوي مغازه ، طراحي خاص اتومبيل ها و تابلوهاي تبليغاتي ، همه نظر ما را به خود جلب مي کنند. از اين رهگذر، هنر ديداري سمت و سويي خاص مي گيرد و از جهتي از رويکردهاي امروز هم تاثير مي پذيرد. ادامه ....
هفته نامه گل آقا هم رفت !
نيك آهنگ كوثر

هفته نامه گل آقا هم رفت ! نه با حكم دادگاه ، كه با تصميم شخص خود گل آقا « كيومرث صلبري فومني » نويسنده و سياستمرد سرد و گرم چشيده اي است . وقتي سخن سرمقاله آخرين شماره گل آقا را مي نوشت ، نمي دانست به زبان طنز بگويد يا به زبان رسمي كه ديگر توان انتشار هفته نامه گل آقا را ندارد . خيلي ها از جمله تحليلگر BBC مشكلات مالي را به عنوان انگيزه اصلي صابري ذكر كرده اند ، اما نه !! صابري در طول 12 سال انتشار مجله ، پشتوانه مالي مناسبي براي ادامه كار فراهم كرده بود .
بدون شك دليل چيز ديگري است ادامه .....

۱۳۸۱ آبان ۱۲, یکشنبه

گفتگو با نيكان كاريكاتوريست
ژيلا بني يعقوب(بخش پنجم)

"نيك آهنگ آيا فكر نميكني آقاي يزدان پناه و ساير مسئولان روزنامه آزاد براي نجات خودشان تو را به دادگاه فرستادند."
ـ"تا حدودي اين احساس به من دست داد".
ــ "پس چرا رفتي؟"
ـ"من به خاطر آنها نرفتم. به خاطر همكارانم رفتم. گفتم اگر مرا به زندان ببرند بهتر از اين است كه 80 نفر از همكارانم در روزنامه آزاد از نان خوردن بيفتند. بيكار شدن همكارانم را قبلا به چشم ديده بودم. بچه هاي روزنامه هاي "زن" و "سلام" را ديده بودم كه تا مدتها اين طرف و آن طرف ميرفتند و نميدانستند بايد چكار كنند. ديدم اگر من مسئوليت همه چيز را بپذيرم بهتر است تا اين كه روزنامه را ببندند".
ــ ... نيك آهنگ ! نيك آهنگ ! تو حاضر شدي به خاطر همكارانت بدون آن كه احضاريه اي برايت صادر شود خودت را به دادگاه مطبوعات معرفي كني ادامه.....

۱۳۸۱ آبان ۱۱, شنبه

تاريخچه كاريكاتور در وبلاگهاي فارسي
طرحي مشترك از مهران ايرانلو و حميد رضا نصيري

اولين شماره كميك استريپهاي( تاريخچه اي از تولد وبلاگ هاي فارسي در ايران و تمامي اتفاقات ... ) وبلاگهاي فارسي طراحي شد .
به نظر من هم ايده فوق العاده اي كه اميدوارم بنا به قول داده شده اين صفحه هر پنج شنبه به روز شود .
براي ديدن اين طرح اينجا را كليك كنيد .
گل آقا رفت، زنده باد گل آقا!
هفته نامه كاپوچينو

هفته نامه گل آقا، يکی از مهمترين و معروفترين مجلات طنز بعد از انقلاب، اين هفته تعطيل شد. تعطيلی که بر خلاف نشريات ديگری که در چند سال اخير بسته شده بودند، خود خواسته بود. با اين تعطيلی، تاريخچه يکی از مهمترين نشريات طنز ايران، حداقل برای مدتی، به پايان رسيد.
طنز ژورناليستی در ايران تاريخچه صد ساله ای دارد که خيلی ها در موردش نوشته اند و چون در بعضی موارد، اين تاريخچه، تاريخ طنز هم هست، شايد يک اشاره کوچک به آن در اينجا بد نباشد. ادامه .....

عضنفر شاعر كاريكاتور ايران
مانا نيستاني

همان طور كه دو هفته پيش وعده داده بودم قرار بود تا در باب تاثيرات عشق و عرفان و ادب پارسي بر كاريكاتور ملي و ميهني چند سطري را سياه كنم كه ناگاه به ياد دوست كاريكاتوريستم غضنفر افتادم كه مصداق بارز چنين تاثيري است ،‌پس تصميم گرفتم جاي هر مطلب ، گفتگويي با ايشان ترتيب دهم . روزي كه با جمعي از دوستان بحث مي كرديم روح لطيف و پر احساس عضنفر من را به سمت ساختن تشبيهي هل داد كه بعدها به گوش خودش هم رسيد . همچنان اعتقاد دارم غضنفر «فهيمه رحيمي» كاريكاتوريستهاي امروز ايران است به اميد كه پنجاه سال ديگر « دانيل استيل » ما باشد . ادامه ........