۱۳۸۱ مرداد ۹, چهارشنبه

معرفي يك كاريكاتوريست

بيژن اسدی پور در سال 1325 در آبکنار بندر پهلوی به دنيا آمد و از سال 1341 کار خود را با هفته نامهء توفيق آغاز کرد.
در سال 1349 از دانشکدهء حقوق در رشتهء اقتصاد فارغ التحصيل شد ، در سال 1357 به آمريکا رفت و در سال 1362 موفق به دريافت فوق ليسانس در رشتهء مهندسی راه و ساختمان شد.
بيژن اسدی پور از سال 1993 نشريهء دفتر هنر را منتشر می کند.
و اين هم چند طرح از بيژن اسدي پور
A . B . C . D . E . F . G . H . I . J . K . L . M . N .
O . P . Q . R . S . T . U . V . W . X . Y . Z

كاريكلماتور

ــ برای اينکه در دريای چشمهايش غرق نشوم هميشه عينک دودی می زد !
ــ به خاطر پوست شيری رنگ و چشمهای عسليش و لبخند شيرينش , صورنش را با ميز صبحانه عوضی می گرفتند .
ــ برای اينکه کاه را يونجه ببيند هميشه عينک سبز می زد !
ــ کار دنيا چو شيشه ساعت , ساعتی زير و ساعتی زبر است .
”شيندخت”
اهداي جوايز

مراسم اهداي جوايز اولين نمايشگاه ( فستيوال ) اينترنتي كاريكاتور در ايران در مورخ 10 مرداد 81 برگزار مي گردد در اين فستيوال بيش از 600 كاريكاتوريست از 34 كشور دنيا شركت كردند . از كاريكاتوريستهاي مشهور اين فستيوال مي توان به ميخائيل زلاتوفسكي از كشور روسيه ، نزيه دنيال از كشور تركيه ، آرس از كشور كوبا و داريل كاگل از كشور آمريكا اشاره كرد .
مراسم فوق الذكر راس ساعت پنج بعدازظهر در سالن آمفي تاتر فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي ، خيابان جلفا برگزار مي گردد .

۱۳۸۱ مرداد ۸, سه‌شنبه

در هقتـه گذشــته اتفــاق افتــاد
كاري مشترك از نبوي و كوثر

آمريكا هم مملكت باحالي است. آن يكي رئيس ‏جمهورش با زنش به هم مي‏زد و با دوست‏ دخترش دعوا مي‏كرد بمب مي‏انداختند به افغانستان، اين يكي رئيس ‏جمهور كشورش با مشكل مالي ادامه .....
كاريكلماتور

ــ وقتي پرونده هاي عزراييل قاطي مي شود افراد بي گناه كشته مي شوند.
ــ زندانيان لحظات زندگيشان را در سلول زندان حبس مي كنند.
ــ وقتي فرياد ساكت مي شود سكوت فرياد مي زند.
ــ آينه ها با يك نگاه توليد مثل مي كنند.
ــ روشنفكران فقط روزها فكر مي كنند .
”مجتبي گل محمدي”
با تـشـكر

با تشكر pdf كميك استريپي از بزرگمهر حسين پور ‹‹ درباره حواشي جام جهاني ›› از هفته نامه چلچراغ ( نسل دومي ها و سومي ها )

۱۳۸۱ مرداد ۷, دوشنبه

سلاح كاريكاتور

نمايشگاه كاريكاتوري با موضوع دفع تروريزم با سلاح كاريكاتور توسط ويليامز رئيس موزه صلح و آدريان سيوكس كوپر اسميت ارائه دهنده موضوعات ‹‹ كاريكاتوريستها عليه جنايت ›› ( از سال 1991 و ‹‹ كاريكاتوريست عليه تروريزم ›› ( از سال 2001 ) در شيكاگو برگزار مي شود .
هنرمندان كاريكاتوريست مي توانند آثار خود را تا دسامبر 2002 به نشاني زير ارسال نمايند ؛
Ask : Adrienne Sioux Koopersmith Founder / CAC 91 & CAT 01 1437 West Rosemont-1W Chicago , Illinois 60660 0 1391
USA 773_ 743_5341_P
كاريكلماتور

ــ اگر عمر پروانه باقي باشد باد نوزيده , شمع خاموش مي شود .
ــ دست تقدير تصوير گلي را كه به آب افتاده بود به گيسوان دختر دريا زد .
ــ عاشق قطره باراني هستم كه به گل تشنه اصابت مي كند .
ــ اگر عمر باقي باشد ماهي در بستر خشك رودخانه ذوحياتين مي شود .
ــ عاشق باراني هستم كه بستر خشك رودخانه را سيراب مي كند .
ــ عاشق روزنه اميدم هستم كه به آرزوهاي برباد رفته ام لبخند مي زند .
بيان علمي خنده

عده اي از روانشناسان ، واكنش فرد را يكي از عناصر اصلي هيجان مي دانند در حالي كه برخي ، ادراك موقعيتي را كه عامل هيجان بوده يا اثري را كه هيجان در رفتار آدمي داشته است ، مهم تلقي مي كنند .
دانشمندان تا قرن نوزدهم ، رابطه بين تجربه هيجاني و تغييرات بدني را با نظريه ساده اي توجيه مي كردند . آنها معتقد بودند كه نخست ، از وجود هيجان اطلاع پيدا مي كنيم سپس به دنبال اين اطلاع تغييرات بدني ظاهر مي شوند .
دانشمندان بعدي اين تز را پيش كشيدند كه آگاهي از هيجان ، به دنبال تغييرات بدني ( مثل عرق كردن ، سرخ شدن و ....) واكنشهاي كم و بيش خود كارند كه در برابر محركهاي محيطي ظاهر مي شوند . قسمت عمده اين واكنش بدني ، مربوط به اعضاي داخلي از قبيل قلب ، معده ، شريانها ي خون و غيره است . مثلا” با ديدن يك جنين دوسر وضع داخلي بدن ما بهم مي خورد و به دنبال اين تغيير احساس ترس يا خنده يا تعجب به ما دست مي دهد دانشمندان مي گويند احساس هيجان ، ناشي از ادراك موقعيتهاي خطرناك يا مضحك نيست بلكه ناشي از واكنشهاي اعضاي داخلي است كه در برابر موقعيت بخصوصي پديدار مي شوند .ما مي توانيم با تزريق آدرنالين ضربان قلب را افزايش دهيم و تغييرات بدني بخصوصي را ايجاد كنيم . اين تغييرات از طريق هيجانهاي طبيعي نيز قابل ايجادند .
از سوي ديگر ثابت شده است داروهايي كه در اعضاء داخلي اثر مستقيم دارند ، واكنش آزمودني را در برابر محركهاي خارجي تغيير مي دهند مثلا” يكي از روانشناسان ، به گروهي از آزمودنيها ( اشخاصي كه مورد آزمون قرار مي گيرند ) آدرنالين و به گروه دوم ، محلول مسكن و به گروه سوم محلول رقيق آب نمك تزريق كرد . ناگفته نماند كه محلول آب و نمك در احشاء داخلي بي تاثير است . سپس هر سه دسته آزمودنيها را در معرض تماشاي يك فيلم كميك قرار داد . گروهي كه به آدرنالين تزريق شده بود . بيشتر از ساير گروه ها احساس انبساط خاطر كرد . در درجه دوم گروهي بود كه محلول آب و نمك به آنها تزريق شده بود و بالاخره در گروهي كه محلول مسكن تزريق شده بود ، احساس مسرت ، كمتر از ساير گروهها بود اين آزمايشها مي دهند كهتغيير واكنشهاي احشاء داخلي در واكنش آزمودني در برابر محركهاي هيجان آور اثر مستقيم دارند .
ولي اين تغييرات مستقلا” و به تنهايي نمي توانند حالت هيجاني كامل ايجاد كنند .

۱۳۸۱ مرداد ۵, شنبه

كاريكلماتور

ــ قطره اشكت به قلبم اصابت نمود .
ــ اگر نيوتن بودم قوه جاذبه زمين را در فصل برگريزان كشف مي كردم .
ــ به افتخار هر لحظه زندگي ميلياردها ضريان قلب شليك مي شود .
ــ زنبور عسل تشنه شيره تصوير گلي را كه به آب افتاده است مي مكد .
ــ سنگ قبر آدم تشريفاتي سنگين تر از بار گناهانش است .
”پرويز شاپور”
تصوير سازي طنز و طنز تصويري
كيارش زندي

تصويرسازي يكي از شاخه هاي هنر ارتباط تصويري ( گرافيك ) به شمار مي رود و تعامل ميان متن و تصوير و شكل گيري اين دو عامل مستلزم همكاري يكديگر است .
بنابراين وقتي صحبت از تصويرگري يا تصوير سازي در جايگاه ترجمان واژه لاتين ‹‹ ايلوستراسيون ›› به ميان مي آيد ، منظور دخالت تصوير در معناي نوشتار ، مقاله ، شعر يا داستاني است كه در كنارش خواهد آمد . بنابراين تفكيك دو عنصر كلام و تصوير از يكديگر ميسر نخواهد شد . ادامه .....
زلزله كارتون

به دنبال زمين لرزه قزوين ، كارتونيستهاي كشورمان به منظور ابزار همدردي و حمايت از هموطنان آسيب ديده ،‌به برپايي نمايشگاهي با موضوع آزاد در فرهنگسراي هنر اقدام كردند .
در اين نمايشگاه كه به همت خانه كاريكاتور ايران برپا شده بود ، ادامه .....



يك مصاحبه دوجانبه
بهرام عظيمي

شهاب پيچاقيان متولد1353 بوشهر و ابراهيم ساكتي متولد1355 تهران يك زوج هنرى فعال در زمينه كارتون و كارتون فيلم با گرايش 3 بعدى رايانه اى هستند پيچاقيان دانش آموخته مهندسي عمران و ساكتي مهندس طراحي صنعتي است .
اين 2 مهندس كه بيشتر وقت خود را به توليد كاريكاتور، كارتون و انيميشن در سالهاى گذشته پرداخته اند هم اكنون به صورت حرفه اى در اين عرصه فعالند، با توجه به مشتركات اين 2هنرمند كارتونيست به مصاحبه اى پرداخته ايم كه بيشتر به يك ميزگرد3 نفره شبيه شد. ادامه ......



۱۳۸۱ مرداد ۳, پنجشنبه

روزنامه نوروز

شمع نوروز را هم فوت كردند . طرحي از هادي حيدري

.
كاريكلماتور

ــ با چوب درختي كه در بهار سبز نشود تابوت مي سازم .
ــ روي بال پرنده براي آسمان نامه فدايت شوم مي نويسم .
ــ قطره باران خسته همسفر آبشار مي شود .
ــ ابر عقيم قطره اشكم را به فرزندي پذيرفت .
ــ قطرات باران خشكسالي را هاشور زدند .
”پرويز شاپور”

نمايشگاه كاريكاتور

نمايشگاهي از آثار برگزيده اولين مسابقه اينترنتي كاريكاتور فلسطين در فرهنگسراي هنر برپا خواهد شد . اين نمايشگاه مشتمل بر بيش از 150 اثر از برگزيدگان اين مسابقه مي باشد كه در دو بخش چهره و كاريكاتور موضوعي به نمايش در خواهد آمد .
لازم بذكر است در اين مسابقه بيش از 600 اثر از هنرمندان 34 كشور جهان شركت داشتند .
علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند از امروز لغايت 10 مرداد ماه به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي ، پل سيد خندان مراجعه نمايند .

۱۳۸۱ مرداد ۲, چهارشنبه

كاريكاتور چهره
Steven Spielberg

وقتي صحبت از كاريكاتور مي كنيم ،‌معمولا” در ذهن برگردان هاي اغراق آميزي از چهره افراد نقش مي بندد . در پيشينه 400 ساله كاريكاتور تعداد بي شماري از هنرمندان در زميته كاريكاتور چهره به هنرنمايي پرداخته اند . با اينكه در اين مدت كاريكاتوريستها همواره چهره انسان را موضوع خود قرار داده اند ، با اين همه ، بينندگان اين آثار هرگز از ديدن اين گونه كاريكاتور ، احساس يكنواختي و دل زدگي نكرده اند .
شايد مهمترين علت اين امر سبك هاي شخصي هنرمندان خالق آثار باشد كه به ويژه در صد ساله اخير به شدت شيوه هاي شخصي تري را آفريده اند .
كاريكاتوريستهاي برجسته معاصر با حل معادله پيچيده تركيب روانشناسي شخصيت آنها در تار و پود عناصر بصري توانسته اند با هنرمندي تمام به خلق زيبا ترين آثار كاريكاتوري بپردازند .
ديدن سبكهاي متفاوت طراحي چهره يك نفر از چندين كاريكاتوريست با سبكهاي متفاوت در يكجا مي تواند كمك خوبي باشد براي شناخت اين شاخه از هنر ، پس اينجا را كليك كنيد تا كاريكاتورهاي متفاوتي از چهره استيون اسپلبرگ Steven Spielberg كارگردان مشهور هاليوود را ببينيد .
بيان علمي خنده

حضور شاهزاده خانمهاي اخمو و بي اشتها در داستانهاي كودكان و درخواست پادشاه براي خنداندن آنها به هر ممكن از جمله مسائلي است كه ذهن را آرام آرام به اين نكته متوجه مي سازد كه بود يا نبود خنده از ديرباز جزء مشكلات اساي زندگي رواني آدمي بوده است . در اينجا ست كه پادشاه د رشهر جار مي زند كه هر كس توانيي خنداندن دخترم را داشته باشد ، به فلان و بهمان را خواهيم بخشيد و با او چنان چنين خواهيم كرد .
تا اينكه از سرزميني دور ، دلقكي و به عبارت ديگر ،‌ روانشناسي حاذق پيدا مي شود و با ترفندهايي خود سر انجام خنده اي بر لبان خشك دخترك غمگين مي نشاند . در اين نوع داستانها ،‌رابطه بي اشتهايي و اندوه خود را به خوبي مي نمايند . بنابراين اگر نتيجه بگيريم كه آدمهاي خندان پر اشتها تر از آدمهاي اخويند ، سخني به گزاف نگفته ايم عكس قضيه نيز درست است : بدين معني كه معمولا” آدمهاي چاق خندانتر از آدمهاي اخمو و عبوسند . البته خود خنده به صورت مستقيم معجزه اي را صورت نمي دهند بلكه آن ارگانيسم را در معرض التيام قرار مي دهد . از اين رو است كه خنده به عنوان يك علم پيشگيرانه در بيماريهاي رواني و حتي جسمي شناخته شده است .ادامه دارد .....

۱۳۸۱ مرداد ۱, سه‌شنبه

نمايشگاه گروهي استاك

به همت خانه كاريكاتور تهران نمايشگاهي از آثار گروه استاك ( شاخه نورسته ) از امروز در اين خانه برگزار خواهد شد .
اين نمايشگاه شامل 50 اثر رنگي است كه با موضوع مرگ بر ديوارهاي خانه كاريكاتور نقش مي بندد .اعضاي گروه استاك عبارتند از :
ــ محمد بختياري
ــ رضا سلوكي
ــ مهرك زياد لو
ــ مصطفي اقبالي
نمايشگاه فوق الذكر تا پايان روز 10/5/81 در خانه كاريكاتور تهران واقع در خيابان شريعتي ، سه راه ضرابخانه ،‌خيابان شهيد كتابي ( گلنبي ) شماره 60 برپا مي باشد .
كاريكلماتور

ــ وقتي نگاهم همراه لبخندت به چشمم باز مي گردد درخت عريان پائيزي را غرق شكوفه بهاري مي بينم .
ــ بودن ، عمري مي تواند محل خالي نبودن را پر كند .
ــ با لبخندي كه از نرسيدن به مقصد غمگين است ، از روي پلي كه طولش كوتاهتر از عرض رودخانه است باز مي گردم .
ــ غرور سيل اجازه نمي دهد مثل رودخانه از زير پل بگذرد .
ــ آبشار در اوج زيبائي سقوط مي كند .
ــ آدم بدي كه از خودش حرف شنوي ندارد آدم خوبي است .
”پرويز شاپور”

۱۳۸۱ تیر ۳۱, دوشنبه

طرح هاي روزانه

چند كاريكاتور جديد از مانا نيستاني ؛
ــ‌ برخورد با جوانان
ــ دوري و دوستي
ــ مردمسالار

.
كاريكلماتور

ــ از وقتي دو خط تلفن گرفته ام مشكل تنهايي ام به كلي بر طرف شده است چون مي توانم خودم به خودم تلفن بزنم .
ــ از وقتي تلفن همراه آمده قدر منزلت ديوانگان كه با خودشان بلند بلند حرف مي زنند بالا رفته .
ــ آدم پر حرف ، تلفني را مي خواهد كه فقط دهني داشته باشد .
ــ تنها همراهم در زندگي ، تلفن همراهم است .
”پونه بريراني”


نشريه طنز و كاريكاتور

۱۳۸۱ تیر ۲۹, شنبه

ريش تراش مورد نظر در دسترس نمي باشد !
طرحي مصور از نيك آهنگ كوثر

ريش تراش ،‌ معروف به ‹‹ دستگاه اصلاح ! ›› در دوران غار نشيني به وجود آمد ! گفته مي شود تختخ سياه مورد نظر استانلي كوبريك ،‌همان ريش تراش بوده است . چون قديمي ها هنوز برق را كشف نكرده بودند ، مجبور شدند از انواع سنتي آن استفاده كنند .
انسان در دوره هاي مختلف استفاده اي ديگر اين ابزار را آموخت به خصوص در قرون وسطي ! گفته مي شود . ادامه .....

گفتگوي اينترنتي با نزيه دانيال كارتونيست ترك
پژوهش ، اصل فراموش شده
كيارش زندي

لطفا در ابتدا خودتان را معرفي كنيد؟
نزيه دانيال متولد 1945 ازميت هستم از 15 سالگي تاكنون كارتون هايم در صدها نشريه به چاپ رسيده است و جوايز متعددى در عرصه هاى ملي وجهاني كسب كرده ونمايشگاه هايم راچه داخل مرزهاى كشورم وچه درخارج ازاين مرزها برپا نموده ام كه مهمترين آنها در شهرهاى پاريس و برلين بوده است پس به چاپ مجموعه آثارم همت گماشتم كه ازميان آنها كتاب دوير موفق به كسب جايزه جشنواره ايتاليا شده و كتاب راهنماى آموزشي كارتون براى كودكان را نيز خودم بسيار دوست دارم در بسيارى از عرصه هاى هنرهاى تجسمي همچون تصويرسازى ، طراحي جلد ، پوستر ، كارتون ادامه ......
نقدي بر نمايشگاه مانا نيستاني
تغــزل مــصور
كيارش زندي

ايراني يد طولايي در به كلام كشيدن تصوير دارد و چنان ماهرانه از صنايع ادبي در وادى كلام بهره مي برد كه تصور همان تصوير ذهنيش را به راحتي مي تواند انتقال دهد اين مهارت در طول اعصار متمادى به مرور چنان ابهت يافته كه ساير توانمندى هايمان را نيز تحت الشعاع خود قرار داده است موسيقي ما نيز بيشتر بر اشعار و كلامش تكيه كرده و مدتها بر سر اهميت اين دو جدال بوده است نقاشي ما و خطاطي نيز از اين واقعيت بي نصيب نمانده اند و هر كدام به گونه اى در خدمت ادبيات گرفته شده اند. ادامه ....
شل سيلور استاين : عموشلبي ، قطعه بزرگ زندگي
كيارش زندي

آنهايي كه با كتابهاى كانون پرورش فكرى در دهه پنجاه آشنا هستند به خوبي به ياد مي آورند كه در همان ايام نشر دوكتاب كه دراصل دومي تكمله اى بر اولي بود در قطع خشتي و باداستاني عجيب و فلسفي كه به زبان ساده اى براى كودكان نقل شده بود چگونه بر سر زبانهاافتادند .
اين دو كتاب كه اولي ”در جستجوى قطعه گمشده “ و دومي ”آشنايي قطعه گمشده با دايره بزرگ “ نام داشت ، اثر شاعر، كارتونيست و تصويرساز خوش قريحه عموشلبي يا ”شل سيلور استاين “ بود در آن سالها اثر ديگرى از همين نويسنده كه خود مصورسازى قطعات كوتاه ادبي كودكانه اش را به عهده داشت روانه بازار نشر شد .ادامه ....

گربه سگ ، به ياد دوران ...
مانا نيستاني

شايد بي ربط نباشد نسلي را كه كودكي و نوجوانيشان در دهه شصت و اول هفتاد سپري شده ‹‹ نسل كارتون و كوروساوا ›› بناميم چرا كه چكيده برنامه هاي قابل ديدن و خاطره ساز اين دوران برهوت تلويزيون همين دو مورد است ؛ اول ، مجوعه نسبتا” كامل آثار آكيرو آكروكروساوا كه هر از چند گاه پخش مي شد و دوم ، كارتون هاي برنامه كودك . ادامه .....

نگاهــي از درون
كيارش زندي

به جرات مي توان دهه70 را دهه كارتون و كاريكاتور براى ايران دانست كه به برداشت محصول ساليان دراز كاشته شده پيشكسوتان پرتوان رسيديم.
از ابتداى اين دهه حضور كارتون و طنز را با تجلي در عرصه نشريات تخصصي چندگانه شاهد بوديم كه هر كدام به نوبه خود سهم بسزايي در ايجاد وفاق ميان مخاطبان و رسانه كارتون و يا كاريكاتور داشتند .
و در ادامه جوايز متعدد بين المللي كه حاصل ارتباطات خوب به وجود آمده از برپايي جشنواره ها و دوسالانه ها بود كه منجر به كسب اعتبار براى اين هنرمان در عرصه جهاني شد. ادامه .....

توكا نيستاني : كامبيز درمبخش استاد مسلم كاريكاتور

توكا نيستاني فارغ‌التحصيل رشته معماري از دانشگاه علم و صنعت با بيش از 20 سال سابقه فعاليت در زمينه تدريس و همكاري با 45 مجله، روزنامه، هفته‌نامه، ماه‌نامه درباره‌ي به خبرنگار ايسنا گفت: من سعي مي‌كنم براي كاريكاتور تعريف خاصي ارائه ندهم، همان طور كه براي نقاشي هم اين كار را انجام نمي‌دهم.
اما به نظر من كار كاريكاتور بايد دو خصلت داشته باشد، اول طنز و دوم اين كه حتما بايد دگرگوني در طراحي و موضوعات آن وجود داشته باشد. من طنز تصويري را با توجه به اين مشخصه تعريف مي‌كنم . ادامه .....

۱۳۸۱ تیر ۲۶, چهارشنبه

بيست و چهارمين مسابقه بين المللي كاريكاتور يوميوري
YOMIURI SHIMBUN

موضوع : الف ) بهداشت ب ) آزاد
ابعاد آثار : حداكثر 297 * 420 ميليمتر
تعداد آثار ارسالي : حداكثر سه اثر
جوايز :
ــ جايزه بزگ به مبلغ دو ميليون ين
ــ جايزه 1500000 يني به يك اثر برجسته
ــ جايزه طلايي به مبلغ 500000 ين در هر يك از بخش هاي بهداشت و آزاد
ــ پنج جايزه ويژه هئيت داوران هر كدام به مبلغ 200000 ين
ــ 20 جايزه هر كدام به مبلغ 100000 ين به 20 شركت كننده دردو بخش بهداشت و آزاد به برندگان بخش نوجوانان جوايز غير نقدي اعطا خواهد شد .
آخرين مهلت ارسال آثار : 4 اكتبر 2002
ــ اسامي برندگان در اواخر دسامبر اعلام خواهد شد
نشاني :
The Yumiuri International Cartoon Contest Section , The Yomiuri Shimbun 1-7-1 otemachi , chiyoda-ku Tokyo 100-8055 Japan

.

۱۳۸۱ تیر ۲۵, سه‌شنبه

جواد عليزاده تنها شواليه كاريكاتور ايران

زماني كه هنوز - مثل اين روزها- نمايشگاههاي بين المللي كاريكاتور به تسخير ايرانيان در نيامده بود, سه نام ايراني در جهان مي درخشيد: اردشير محصص, كامبيز درم بخش و جواد عليزاده. جواد عليزاده كه فعاليتهاي خود را در مجله كاريكاتور به مديريت محسن دولو (كاريكاتوريست پر آوازه سالهاي دور) آغاز كرده بود, در جريان انقلاب اسلامي ايران با صفوف مردم همراه شد و آثار پر مغز, شور آفرين, آزاديخواهانه و استقلال طلبانه او كه در روزنامه كيهان چاپ مي شد, در دل مردم انقلابي جا پيدا كرد و نام جواد عليزاده پر آوازه شد. او پس از انقلاب به دليل گرايشات ملي گرايانه طرد شد(!) و طي اين سالها با سختي تمام, چراغ كاريکاتور ايران را روشن و نام ايران را در نمايشگاهها و نشريات جهاني مطرح مي كرد. او در سال 1369 موفق به انتشار مجله طنز و كاريكاتور شد كه انتشار آن تا امروز و اين ساعت ادامه دارد! (چون در ايران حيات نشريات, ساعتي است!). عليزاده در سال 1990 موفق به دريافت نشان و عنوان شواليه كاريكاتور از نمايشگاه آنگلت فرانسه شد كه يكي از مهمترين نمايشگاههاي كاريكاتور در جهان مي باشد. او تقريبا در تمام نمايشگاههاي مهم دنيا شركت كرده و عناويني به دست آورده است. بخشي از افتخارات او دريافت نخل نقره اي از جشنواره بورديگراي ايتاليا, ... مي باشد.
جواد عليزاده در سراسر جهان كاريكاتور, يك هنرمند شناخته شده است هاشورهاي منحصر به فردش كاريكاتور هاي او را حتي بدون امضا مشخص مي كند. گر چه نوع رنگ آميزي او نيز كاملا قابل تمييز است. عليزاده از معدود كاريكاتوريستهايي است كه در آثارش منبع نور تعبيه و تاثير اين منبع بر اجزاي درون كادر اعمال شده است. گرچه سبك تعدادي از شاگردانش بسيار به سبك خود او شبيه است, ولي فضا سازي ها, هاشورها, رنگ آميزي ها, كاراكترها و از همه مهمتر سوژه هاي عليزاده كاملا منحصر به فرد و متمايز است گرچه اين حرف منكر ارزشهاي شاگردان او نمي شود .
در واقع ويژگي مهم آثار عليزاده انديشمندانه بودن آنهاست. با ديدن آثار او به راحتي مي توان به درون او راه يافت. پرتره هايي كه مي كشد اغلب شخصيتهاي مورد علاقه اوست. كساني هستند كه خلوت او را پر مي كنند. با ديدن پرتره هاي فلليني و جوليتا مي توان به علاقه عليزاده به ايندو و فيلمهايشان پي برد. مي توان دريافت چقدر فيلم جاده را دوست دارد. يا با ديدن پرتره باب مارلي و جان لنون مي توان حدس زد, او ساعتها در خلوت خود به موسيقي ايندو و ديگران گوش فرا داده است. شايد برايمان جالب باشد كه تصور كنيم او در اين لحظات به چه مي انديشيده است. مي توانم حدس بزنم او ضمن شنيدن اين موسيقي و در حاليكه سيگاري مي كشد, به چيستي زندگي و مرگ فكر مي كند. مرگ شايد يكي از مهمترين موضوعاتي باشد كه عليزاده با قدرت تمام به آن پرداخته است و يا سوال ديگر اينكه سرنوشت انسان چه مي شود؟ ابهام در چرايي به دنيا آمدن انسان, ابهام در جريان زندگي, سردر گم بودن و نيز تنهايي انسانها در زندگي (با نگاهي به آثار او مي بينيم اكثر آدمهاي او به طرز غريبي تنهايند!), ناكاميهاي زندگي و پوچي آن و در نهايت مرگ, مرگي كه پر از سوال, ابهام و ترديد است, همه و همه دستمايه بسياري از آثار او هستند. در عين حال آثار او ابدا پوچ گرا و نوميد كننده نيستند. عشق او به مبارزه براي آزادي و استقلال با پرتره هاي ماندلا و چه گوارا پديدار است. همچنانكه آلبر كامو و صادق هدايت نيز بخشي از دغدغه هاي او را تشكيل مي دهند .
دنيايي كه در كاريكاتورها و پرتره هاي جواد عليزاده مي بينيم, برخاسته از دنياي دروني خود اوست. دنيايي كه او با ساعتها و سالها فكر كردن و انديشيدن ساخته است و ما را نيز به انديشيدن درباره مفهوم زندگي و مرگ و چگونه زيستن و شايد چگونه مردن! فرا مي خواند .
:و البته شايد بتوان به دغدغه هاي او –كه يك هوادار دكتر شريعتي بوده است- چنين پاسخ داد كه
...خدايا چگونه زيستن را به من بياموز, چگونه مردن را خود فرا خواهم گرفت
و آرزوي من اين است كه شايد اشتباه كودكانه من را به بزرگي خود ببخشد ....
اشتباهي كودكانه از شهريار كه فكر مي كرد 7 ساله شده و مي تواند در محضر استاد عليزاده باشد ...

منبع : هيچستان

۱۳۸۱ تیر ۲۴, دوشنبه

كاريكاتور ما ، از طنز سياه ضربه مي خورد
روزنامه جام جم

كاريكاتور مطبوعاتي ايران ، هنوز جايگاه خود را پيد ا نكرده است . سيد مسعود شجاعي طباطبائي ، كاريكاتوريست و رئيس خانه كاريكاتور ايران با بيان اين مطلب افزود : كم توجهي به اين مقوله باعث شده است تا كاريكاتوريستهاي ايراني به طنز سياه روي آورند .
وي ياد آور شد ؛ بررسي مسائل روز از ديدگاه كاريكاتور مطبوعاتي ، باعث مي شود تا مسائل پيچيده سياسي براي خواننده مطبوعات قابل هضم شود .
وي در ادامه اظهار اميدواري كرد ، با تشكيل انجمن كاريكاتوريستهاي ايران ، مشكلات بسياري از علاقه مندان اين رشته در كشور رفع شود .
همچنين توكا نيستاني كاريكاتوريست مطبوعات نيز با اشاره به اين كه كاريكاتور مطبوعات هيچ گاه رنگ سفارش به خود نمي گيرد ، تصريح كرد : شايد به صورت اتفاقي ، كاريكاتوري همخوان با انديشه صاحبان مطبوعات شود ،‌اما كليه آثار كاريكاتور در حوزه مطبوعات ، انديشه صرف كاريكاتوريست است .
وي در ادامه با ابزار نگراني از رويكرد كاريكاتوريستهاي ايراني به كاريكاتور نمايشگاهي خاطر نشان كرد ؛ جايگاه هنر كاريكاتور ،‌مطبوعات است و شايد بتوان گفت بهترين راه ارتباط اين هنر با مردم همين است .
همچنين فائز عليدوستي ديگر كاريكاتوريست كشورمان با ابزار خرسندي از اين كه در سالهاي اخير كاريكاتور در مطبوعات از هنري تزئيني در آمده و به يك رسانه مستقل تبديل شده شده است . افزود ؛ كاريكاتور مطبوعاتي جزو مكمل مطبوعات است و گاه تاثير آن بيشتر از چندين صحفه و مقاله و نوشته اي است كه در يك جريده منتشر مي شود .
كاريكلماتور

ــ مرگ ، به بازي گرفتن زندگي كه چه عرض كنم به سخره گرفتن آن است .
ــ زندگي است كه گربه رقصاني مي كند ، مرگ كه تقصيري ندارد .
ــ مرگ ، وحشت بيهوده اي است كه بسياري به آن بها مي دهند .
ــ مرگ ابزار عشق مخلوق به خداست .
ــ مرگ ، وسط زندگي پريدن است .
ــ زندگي همين است ،‌همينكه نمي دانيم چيست !!!
”حميد شاد”


نشريه طنز و كاريكاتور
سوررئاليسم شاعرانه يك كاريكاتوريست
نقدي بر نمايشگاه داوود شهيدي
فائزه شاملو

او به گفته خودش در فروردين ماه 1330 در تهران به دنيا آمد . در كودكي درونگرا بود و از خواندن كتاب و نقل داستانهايي كه همراه با تصاويري بود كه او خود آنها را نقاشي مي كرد ، براي كودكان هم سن و سال خود ، لذت مي برد .
دبيرستان را در 15 سالگي تمام كرد و در همان زمان كاريكاتورهايش را در نشريات روشنفكرانه آن زمان به چاپ رسانيد و مورد تشويق قرار گرقت . دو سال دردانشگاه شيراز مهندسي خواند و سپس به معماري دانشگاه تهران تغيير رشته داد و از آنجا فارغ التحصيل شد .
سالها براي صفحه هنري روزنامه اطلاعات طراحي كرد و در اين طرح ها براي اولين بار ، هاشور را براي بيان فضاي دلهره انگيز طرح هايش به كار گرفت .
انتخاب شده اي از اين طرح ها در نگار خانه ليتو در سال 1356 به نمايش در آمد كه از طرف منتقدين هنري لقب طرح هاي طنز سياه به خود گرفت . بعد از انقلاب به حرفه اش معماري پرداخت و براي تحصيلات تكميلي به آمريكا رفت .
در سال 70 به ايران باز گشت و به تشويق همسرش هنر كاريكاتور را با جديت يك هنرمند حرفه اي دنبال كرد .
در نگارخانه برگ ، نمايشگاهي از كارهاي خود برپا كرد . او د رچند روزنامه به تصوير سازي بر اساس كاريكاتور پرداخت . در نمايشگاه اخير منتخبي از كارهاي تازه او را مي بينيم .
داوود شهيدي در سالهاي 70 به تجربه گرايي در هنر كاريكاتور و گسترش فضاي طرح هاي خود پرداخت . زمينه اصلي و جدي ترين زمينه كاري او طنز سياه است .
به گفته شهيدي ؛ طنز سياه آن شيوه اي در هنر كاريكاتور است كه دلهره و كابوس را جانشين جنبه متعارف طنز مي كند تا هراس هميشگي انسان را و پوچي ترسناكي را كه او را فرا گرفته است در قالب يك فضاي دلهره انگيز بيان كند . اين سبك كاريكاتور از نظر فلسفي تفكري خيامي است .
داوود شهيدي طرح هاي اوليه خطي خود را دوباره زنده كرده و گزندگي طنز سياه را با خط هاي خلاصه و ساده مثل نقاشي كودكان ، از دنياي ذهني خود زدوده است .
در طرح هاي رنگي خود به بياني آبستره و شخصي پرداخته است كه جنبه سياسي و اجتماعي كاريكاتور را كنار مي گذارد و به نوعي سوررئاليسم شاعرانه روي مي آورد .
مجموعه ارائه شده در نمايشگاه گالري سيحون در برگيرنده نمونه هايي از تجربه هاي متفاوت داوود شهيدي در هنر طراحي و كاريكاتور است .

۱۳۸۱ تیر ۲۳, یکشنبه

گفتـگوي اينـترنتي با اد اسـتكلي
مهدي صادقي كيهان كاريكاتور

لطفا” از خودت براي ما بگو ؟
ــ من اد استكلي Ed Steckley 28 سال دارم و در شهر ميلواكي زندگي مي كنم . البته قصد دارم كه براي زندگي به بوستون بروم ، حداقل تا چند ماه ديگر ! من با همسر مهربانم و دو گربه ام زندگي مي كنم. همسرم بزرگترين كمك و بهترين دوست من است . هر وقت در مورد كاري دچار مشكل مي شوم ، تنها كسي كه از او الهام مي گيرم ، همسرم است . هميشه سعي كرده ام كه كارم را بدوون هيچ وقفه اي انجام دهم و فكر مي كنم ناكنون موفق بوده ام .
از چه زماني شروع به اين كار كردي ؟
ــ وقتي در كلاس ششم درس مي خواندم ، كم كم متوجه شدم كه علاقه بسيار زيادي به كاريكاتور چهره دارم . فكر مي كنم 11-10 ساله بودم كه شروع به كشيدن كاريكاتور كردم . در آن زمان هميشه مجله MAD را مي خواندم و شايد بيش ترين چيزي كه باعث شد من به اين هنر علاقه پيدا كنم ،‌همين مجله بود .
در آن زمان چهره معلمان مدرسه را طراحي مي كردم . البته همه فكر مي كردند كه كشيدن كاريكاتور چهره يك معلم كار خلافي است . من به كشيدن كارتون طنز و كاريكاتور خنده دار علاقه بسيار زيادي دارم و همينطور به خواندن مجله ‹ مد ›
در مورد فعاليتهايت در مجلات بگو ، آيا كتابي از كارهاي خودت چاپ كرده اي ؟
ــ متاسفانه ،‌تاكنون موفق نشده ام كتابي را از كارهايم چاپ كنم ،‌اما توانسته ام د رمجلات بزرگ خودم را خوب نشان بدهم . البته بيش تر آنها مجله هايي بوده اند كه در خود آمريكا به چاپ مي رسند ، ولي در چند مجله بين المللي هم فعاليت داشته ام .
در سرتاسر آمريكا مجلات طنز بسيار زياد و متنوعي چاپ مي شود كه استقبال مردم از آنها هم زياد است . اغلب آنها مجلات طنز دانشجويي اند كه متاسفانه فاقد پايگاه هايي سازمان يافته براي خودند .
در مورد موفقيت هايت در مسابقات بگو ؟
ــ من عضو شبكه جهاني NCN هستم كه يك سازمان بين المللي است و گروهي از هنرمندان سراسر دنيا عضو آن هستند . در سال 1999 - 2000 دبير اين سازمان بوده ام و فعاليتم را تاكنون ادامه داده ام . آنها هر سال اقدام به برگزاري يك مسابقه مي كنند كه جايزه دوسال آن را من بردم . در سال 99 مدال برزنز و در سال 2000 مدال نقره گرفتم .
همچنين جوايزي را از سازمان هاي متعدد به مناسبتهاي مختلف دريافت كرده ام . در اين مسابقات به جاي چند داور ،‌همه افرادي كه حضور دارند ، حق راي دارند و مي توانند هنرمند كاريكاتوريست موفق را از ديد خود انتخاب كنند و اين افتخار بزرگي براي من است .
http://www.steckleystudios.com
مـردي بـراي تمــام فصــول
طرحي مصور از نيك آهنگ كوثر

محسن نوربخش المعروف به تعديل الملك و جميل الوزرا در سال 27 به دنيا آمد .
مي گويند در اصفهان به دنيا آمده .ولي از دوران كودكي او اطلاع دقيقي در دست نيست ! به نظر مي رسد در حوالي سي وسه پل به امور مالي مشغول بوده .
پس از اخذ ديپلم به دانشگاه تهران رفت تا درس بخواند در رشته اقتصاد . در آنجا بود كه با بانك جهاني آشنا شد ! ادامه .....

۱۳۸۱ تیر ۲۲, شنبه

زاويه ديد مناسب دركاريكاتور
مانا نيستاني

نمي دانم شما فيلم شمال از شمال غربي اثر آلفرد هيچكاك را ديده ايد يا نه ،‌صحنه اي از فيلم كراي گرانت كه بالاي سر جسد مقتولي ايستاده با قاتل او اشتباه گرفته مي شود . از ساختمان بيرون مي زند و توي خيابان پا به فرار مي گذارد . شايد اگر كارگردان ديگري بود دوربين را در ارتفاع چشم انسان مي كاشت و پا پا به پاي بازيگر به حركت در مي آورد و تنه زدن او را به جمعيت در پياده رو از نزديك به تصوير مي كشيد اما هيچكاك چنين نمي كند . ادامه .....
كاريكلماتور

ــ روز فوت شده ، شب را سياهپوش مي كند .
ــ ديدن شب احتياج به چراغ ندارد .
ــ باد با چراغ خاموش كاري ندارد .
ــ آدم فروتن پيرو آبشار است .
ــ باد كلاه سر كسي نمي گذارد .
”پرويز شاپور”
گفتگو با يك عباس شهرياري
روزنامه جام جم

تفاوت پايگاه (وبلاگ ) شما با مشابهان آن چيست؟ پايگاه دنياى كارتون و كاريكاتور، اولين پايگاه كاريكاتور كشور است كه تمامي اخبار و اطلاعات خود را به صورت كاملا فارسي در اختيار كاربران و علاقه مندان قرار مي دهد.
سعي كردم در اين پايگاه از شباهت هاى خواسته و ناخواسته دور بمانم و منبع كاملي براى اخبار نمايشگاه ها، فستيوال ها و كليه مراكز فرهنگي و هنرى كشور باشم ، اين پايگاه مكاني براى بررسي و ارائه رويدادهاى دنياى كارتون و كاريكاتور در كليه رسانه ها(اعم از روزنامه ها، نشريات ، پايگاه ها ) باشد . ادامه .....
آشناي با Eray Ozbek كارتونيست ترك
كيارش زندي

جشنواره بين المللي كارتون تبعيض به دليل حضور اراى اوزبك كارتونيست توانمند تركيه در تركيب داورى آن و ايجاد فرصتي براى آشنايي علاقه مندان اين رشته با او اهميت بسيارى داشت از همين رو در اين شماره بر آن شديم تا به معرفي اين كارتونيست برجسته بپردازيم .
اراى اوزبك در سال 1942 در شهرستاني از استان ازمير تركيه متولد شد وى كه فارغ التحصيل رشته معمارى از دانشكده هنرهاى زيباى استانبول است ، از ده سالگي مبادرت به برپايي نمايشگاه هاى نقاشي و طراحي كرد . در نتيجه همين نمايشگاه ها و بر اثر مشاهده طراحي هاى يك بازديدكننده بر دفتر يادمان نمايشگاهش ، به كارتون علاقه مند شد و اين علاقه مندى تا مرز دلدادگي پيش رفت. ادامه ....
داوود شهيدي در گالري سيحون

نمايشگاه انفرادي كاريكاتور داوود شهيدي از امروز در گالري سيحون برگزار مي گردد .
داوود شهيدي يكي از خالقان طنز سياه و ژورناليستي در ايران است كه 50 سال تجربيات خود را در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار داده است .
علاقه مندان مي توانند تا تاريخ 27/4/81 جهت بازديد از اين نمايشگاه به گالري سيحون واقع در خيابان شهيد خالد اسلامبولي مراجعه نمايند .
نگرشي به تاريخ كاريكاتور
دكتر سياوش قندي

اكنون (قرن بيست و يكم) وقتي فعاليت هاى هنرى قرن نوزدهم را باز مي نگريم حس مي كنيم هر تابلويي كه در آن زمان كشيده شده انگار اثرى از امروز است و مي توانيم انگيزه هاى اساسي اى را كه بدان الهام بخشيده اند پي بگيريم.
براساس همين مبنا مي توانيم مسائل متعددى را كه نقاشي هاى دوميه پيش روى ما قرار مي دهد باز شكافيم و بفهميم كه وى تنها نقاش رمانتيك فرانسه است كه به جاى پندارگرايي به واقعيت روى مي آورد و در جستجوى همان حقايقي بود كه در قالب كاريكاتورهاى طنزآميز عرضه داشت.
آنوره ويكتورين دوميه سال 1808؛ در شهر مارسي ديده به جهان گشود و سال 1815؛ يعني در دوران 100؛ روزه طوفاني نبرد واترلو و سنت هلن به همراه خانواده اش به پاريس آمد ادامه .....

۱۳۸۱ تیر ۱۹, چهارشنبه

نمايشگاه مانا نيستاني

نمايشگاهي از كاريكاتورهاي مانا نيستاني در خانه كاريكاتور تهران برگزار مي گردد .
نيستاني متولد سال 52 اولين كاريكاتوريست صاحب وبلاگ است و همچنين اولين كتاب كميك استريپ را در ايران منتشر كرده است .
نمايشگاه فوق الذكر از تاريخ 20 الي 27 تير ماه در خانه كاريكاتور تهران وافع در خيابان شريعتي ، ميدان شهيد كتابي ، شماره 60 جهت بازديد عموم برگزار مي گردد .
گفتگوي اينترنتي با يك كاريكاتوريست دورگه

كمي از خودتان بگوئيد ؟
ــ اولگ درگاچف ويكتوروويچ Oleg Dergachov هستم متولد 18 جولاي 1961 از يك پدر روسي و مادر اكرايني در شهر روستاوودون RostovonDon روسيه پا به اين دنيا گذاشتم ، من در آكادمي چاپ اكراين تحصيل كرده و در سال 1984 موفق به اخذ مدرك طراحي كتاب و هنر گرافيك شدم .عاشق گرافيك ، مجسمه سازي ، نقاشي و كاريكاتور هستم و تاكنون در 130 نمايشگاه بين المللي در سراسر دنيا شركت كرده ام و توانسته ام حدود 30 جايزه را دريافت كنم .
كاريكاتور را چگونه تعريف و تشريح مي كنيد ؟
ــ كاريكاتور نوعي هنر همراه طنز است ، نه بيشتر از اين . اما در هر صورت بايد كاري ماهرانه و پر از ذوق و سليقه باشد .
انواع كاريكاتور به نظر شما كدام است
ــ انواع مختلفي دارد از جمله : كاريكاتور سياسي ،‌طنز سياه ،‌طنز ساده و شيرين براي آگهي و طنز براي همه زمان ها كه در بالاترين جايگاه طنز قرار دارد .
طنز سياه را چگونه تعريف مي كنيد ؟
ــ به نظرم قياسي ميان خنده و مرگ است .
موقعيت كاريكاتور را در ميان هنرهاي تجسمي چگونه ارزيابي مي كنيد ؟
ــ كاريكاتور در مقايسه با گرافيك ، انيميشن و فيلم نوعي هنر لحظه اي است .
نظرتان در مورد كاربرد رنگ در كاريكاتور چيست ؟
ــ گاهي رنگ در كاريكاتور نقش بسيار مهمي دارد .،‌البته منظورم رنگهاي سمبوليكي مانند رنگ آسمان ،‌خون و غيره است .
نظرتان در مورد شيوه كارتان چيست ؟ آيا مستقل يا تاثير پذيرفته از ديگران است ؟
ــ خط و ايده برايم مهمترين عوامل در طراحي كاريكاتور است . البته ترجيح مي دهم كه شيوه خودم را استفاده كنم .
چگونه ايده ها به مغزتان خطور مي كند ؟
ــ از زندگي اطرافم و از هوا الهام مي گيرم و تمام آثارم را انگاره هاي طبيعت ناميده ام .
آينده كاريكاتور را چگونه مي بينيد ؟
ــ كاريكاتور در آينده به صورت به صورت كتابهاي كاريكاتوري ، فيلم ، بازيهاي كامپيوتري و نمايشگاه هاي شخصي ، بين المللي و ملي خواهد بود
نقش و اهميت كاريكاتور در ارتباطات بين المللي تا چه حد است ؟
ــ بسيار مهم ، اما تنها طرح هاي بدون كلام مي توانند حقيقتا” ‹ بين المللي › به شمار آيند .
وضعيت كاريكاتور در كشورتان چگونه است ؟
ــ در اكراين ، به دليل وضعيت بد اقتصادي كاريكاتوريست بودن بسيار دشوار است . زيرا تعداد كمي از روزنامه ها و مجلات مايل به چاپ كاريكاتورند . آنها تنها به دنبال طرح ها ،‌سياسي اند يعني همان طر حهايي كه من آنها را ‹‹ سوژه هاي يك بار مصرف ›› مي نامم . در كشورم ، زندگي كردن منحصرا“ از طريق طراحي كاريكاتور غير ممكن است . زيرا بالاترين مبلغي كه از طراحي يك كاريكاتور در مجلات به دست كاريكاتوريست مي رسد ،‌حدود 30 دلار است . از اين رو تنها راه ادامه كار براي هنرمندان اكراين شركت در مسابقه ها و نمايشگاه هاي بين المللي و دريافت جايزه از آنهاست .

حال شما دوستان را دعوت به ديدن چند طرح ، كاريكاتور و تصوير از ايشان مي كنم ؛
A . B . C . D . E . F . G . H . I . J . K . L . M . N . O .
P . Q . R . S . T . U . V . W . X . Y . Z


۱۳۸۱ تیر ۱۸, سه‌شنبه

كاريكاتور و زلزله زدگان

خانه كاريكاتور ايران در جهت حمايت و همدردي از هموطنان آسيب ديده زمين لرزه دشت قزوين در نظر دارد نمايشگاهي را به نفع اين عزيزان برگزار نمايد . در اين نمايشگاه بيش از 50 تن از هنرمندان كاريكاتوريست كشور آثار خود را ارائه نموده اند .
علاقه مندان جهت بازديد و خريد آثار اين نمايشگاه كه عوايد حاصل از فروش آن صرف كمك به آسيب ديدگان زمين لرزه خواهد شد . مي توانند جهت بازديد از تاريخ 19 الي 22 تير ماه سالجاري از ساعت 9 صبح الي 18 بعداظهر به محل فرهنگسراي هنر واقع در خيابان جلفا مراجعه و يا با شماره 863818 تماس حاصل نمايند .

كاريكلماتور

ــ يكي مي گفت مرگ را چه عرض كنم ولي زندگي ، خيلي دنگ و فنگ داره
ــ مرگ ، شيوه هاي مخصوص به خودش دارد ولي هر كس به شيوه خودش مي ميرد .
ــ اگر مرگ سرسختي نشان نشان داد ، زندگي را نشانش دهيد .
ــ بهار تنها فصليه كه ميشه به ريش مرگ خنديد
ــ مرگ ترديدها را به يقين رساندن است
”حميد شاد”


نشريه طنز و كاريكاتور

۱۳۸۱ تیر ۱۷, دوشنبه

براي هميشه به ايران بازگشته ام
ثمانه قدرخان

آقاي درمبخش چه شد كه به ايران سفر كرديد و در آلمان اقامت گزيديد ؟
ــ آن زمان كه من رفتم تقريبا” بيكار شده بودم ،‌چرا كه تقريبا” تمام مجلاتي كه در آن كار مي كردم تعطيل شده بود و مجبور بودم براي ادامه كار و به ثمر رساندن فعاليتي كه داشتم كه در عين حال تكميل كارهاي انجام داده ام بود ، به جايي بروم كه بتوانم كار كنم و ادامه دهم . رفتم به كشور آلمان نيز دليلي نداشت جز اينكه همسرم آلماني بود و بچه هايم اينجا در مدرسه آلماني ها تحصيل مي كردند و چون در آن سالها مدرسه شان تعطيل شد ، مجالي براي ادامه تحصيل نداشتند .
چه شد كه پس از اين همه سال برگشتيد ؟
ــ زماني مي رسد كه انسان تاب تحمل ندارد و محبت و دوستي هاي اطرافيان خود را طلب مي كند و مي خواهد پيش مخاطبان خود بازگردد كه سالهاست براي آنها كار مي كند و بيشتر آنها نيز در ايران هستند . در آن زمان احساس كردم نيازم به ديدن آنها كه سالهاست نديدم بيشتر شده است ، پس تصميم گرفتم براي هميشه به وطنم خدمت كنم و آخرين سالهاي عمرم را در ايران سپري كنم و اين ارتباط قطع شده را دوباره برقرار سازم . چرا كه آدم ها آنچه راجع به من مي دانند و قضاوت ميكنند ،‌متعلق به 25 و 30 سال پيش است . دوست داشتم اين 20 و چند سالي را كه نبودم و تجربه كردم به مردم نشان دهم . مردم ببينند و در مورد آن با من صحبت كنند و اين براي من خوب و خوشايند است . چرا كه هنرمند احتياج دارد كه مخاطب داشته باشد ، آثارش را به همه نشان دهد . چون براي مردم كار مي كند ، نه فقط براي دل خود و احتياج دارد كه او را تشويق كنئ . اين تشويق ها و توجهات باعث شكوفايي او مي شود .
در اين سالها كه نبوديد ، آيا كاريكاتور ايران را دنيال مي كرديد ؟ نتيجه چه بود و چه تغييراتي كرده است ؟
ــ من مرتب جريانات هنري و فرهنگي را كه كاريكاتور يكي از آنهاست دنبال مي كردم و خوشبختانه ديدم كه از پيشرفتهاي بسياري برخوردار است كه البته سهم كوچكي از پويايي اين كار متعلق به من و فعاليتهاي من است و اين اين هنر در ايران روز به روز بهتر مي شود و اين هنري كه آن زمان هيچ توجهي به آن نمي شد ، موفقيت زيادي كسب كرده است .
آن زمان كه شما كاريكاتور كار مي كرديد تعداد افرادي كه در همين زمينه فعاليت داشتند ، شايد به تعداد انگشتان دست بود و به قول خودتان كاريكاتور ايران وامدار پيگيري و فعاليت شما در آ“ دوران است ؟
ــ آن سالها اين چيزها كم بود و شايد تعداد كاريكاتوريستها به ده تا هم نمي رسيد كه من يكي از آنها بودم چون عاشق كار بودم و به شدت كار را دنبال مي كردم و نياز دروني من و جامعه من همين بود . اما خوشبختانه گسترش اين هنر به خصوص ميان جوانها بسيار زياد است و آنها مي توانند احساسات خود را بيان كنند .
آن روز هيچ كس به ما ياد نمي داد چه كار كنيد ، چه كار نكنيد ، امكانات ما هم بسيار كم بود و مشكلاتمان بسيار زياد كه مشكلات البته هنوز هم هست از جمله مشكلات حقوقي و صنفي كه هنوز حل نشده است .
شما براي ايجاد صنف كاريكاتوريستها كه مراحل اوليه را طي مي كند ، برنامه خاصي نداريد ؟
ــ تا جايي كه شنيدم دنبال اين كار هستند و به نتايجي هم رسيدهان كه اميدوارم قطعي شود ،‌چون اين شغل هم با شغل هاي ديگر فرقي ندارد و بايد تشكيلات حقوق خاص خود را داشته باشد . من هم در حد توانم به آ“ها كمك خواهم كرد .
شما در اين مدت كارهاي زيادي انجام داده ايد و همه مشتاقند كه اين آثار را ببينند . قصد نداريد آ“ها را به صورت يك مجموعه انتشار بدهيد ؟
ــ تقريبا” يكي از اهداف اصلي ام انتشار كارهايم است ، منتها نمي خواهم بدون مطالعه چند تا كتاب منتشر كنم . محتواي لازم را براي چنديد كتاب آماده دارم و اگر ناشر خوب پيدا كنم ، حتما” اين كار را خواهم كرد . چرا كه مجموعه كتابهاي كه در ايران از كارهاي من وجود دارد ، فقط يك عنوان ايت كه اين متعلق به سالها پيش است و كارهاي قديمي ام را در بر مي گيرد .
چاپ كتاب مراحل بسياري را در بر مي گيرد . نمي توان اين كارها را پيش از چاپ تحت عنوان يك نمايشگاهي به نمايش در آورد ؟
ــ حتما” اين كار را خواهم كرد ،‌چون تازه از راه رسيده ام و بايد تحقيق كنم ، ببينم كجا مي توان اين كارها را به نمايش گذاشت چون كارها به قدري وسيع است و با تمهاي مختلف كار شده كه بايد به صورت يك مجوعه از يك دوره نشان داده شود و با 2 يا 3 نمايشگاه مشكل حل نمي شود ، حداقل 10 نمايشگاه مجزا مي شود ، چون من هر روز مشغول كار كردن هستم و تعداد كارها بسيار است .


تشكر از جام جهاني

طرحي مصور از هفته نامه چلچراغ ( بزرگمهر حسين پور ) اينجا را كليك pdf كنيد .

دوئلي طنز با نيك آهنگ

از كدام كاريكاتوريست ايراني آنقدر بدت مي آيد كه بخواهي بزني اش ؟
ــ‌ من دوست دارم همه كاريكاتوريستها را بكشم ( طراحي كنم ) نه اينكه بكشم ( به قتل برسانم ) شايد بداني كه كاريكاتوريستها مي توانسته اند تروريست شوند ولي استعدادشان را روي كاغذ حرام كرده اند . ادامه ...... pdf

عصر يخبندان در تبريز

به همت دفتر انجمن كاريكاتور تبريز انيميشن ( عصر يخبندان ) به نمايش در خواهد آمد .
آقاي بقال اصغري دبير اين انجمن اعلام كرد : در تاريخهاي 17 و 18 تير ماه انيميشن عصر يخبندان كارلوس ساندانا در مجتمع فرهنگي هنري تبريز به نمايش عموم گذاشته مي شود . شايان ذكر است كتابخانه تخصصي كاريكاتورتبريز در روزهاي چهارشنبه و پنجشبه هر هفته جهت علاقه مندان آماده شده است .
دوست داران انيميشن مي توانند به مجتمع فرهنگي هنري تبريز واقع در بلوار 29 بهمن مراجعه نمايند .

۱۳۸۱ تیر ۱۶, یکشنبه

كاريكلماتور

ــ با اشتياق گل تشنه ، به نغمه سرائي باران گوش فرا مي دهم .
ــ‌ عاقبت مچ آينده به روشني گذشته باز ميشود .
ــ‌ خودكشي نافرجام ،‌مجهول تاريخ فوت را حل نمي كند .
ــ روزنه اميد فواره هرگز سقوط نمي كند .
ــ‌ نگاه گربه همسفر نيمه راه پرنده بلند پرواز است .
”پرويز شاپور”
تقويم نمايشگاه ها

فستيوال بين المللي كاريكاتور اكراين
موضوع مسابقه : مطبوعات و انتخابات
ابعاد آثار : حداكثر A3
تعداد آثار : بدون محدوديت
جوايز :
1 ـ جايزه اول : سفر چهار روزه به شهر پاريز براي برنده اكرايني، سفر چهار روزه به كيف براي شركت كننده خارجي + 200 دلار
2 ـ جايزه دوم : سفر دو روزه به خارج
3 ـ جايزه سوم : 100 دلار
ــ آثار بايد اصل باشد و نام ، نشاني ، شماره تلفن ، فاكس و ايميل شركت كننده در پشت هر اثر ذكر شود .
ــ آثار تنها به درخواست شركت كننده پس فرستاه خواهد شد .
ــ‌ آخرين مهلت ارسال آثار : 15 سپتامبر 2002
ــ زمان اعلام نتايج : 18 سپتامبر 2002
شركت كنندگان برگزيده كتاب نمايشگاه را به طور رايگان دريافت خواهند كرد .
نشاني : Vul. Artema 1/5 of.814 kiev-53 , Ukraine , 04053

كامبيز درمبخش در آبدارخانه شاغلام

مراسم معارفه هنرمندان طنز و كاريكاتور با كامبيز درمبخش كاريكاتوريست پيشكسوت در محل آبدارخانه شاغلام ( موسسه گل آقا ) برگزار شد .
به گزارش رسيده ،‌در اين مراسم كه به بهانه بازگشت درمبخش بعد از سالها دوري به وطن برگزار شد جمعي از هنرمندان و كاريكاتوريستها حضور داشتند .
در آغاز مراسم كيومرث صابري فومني ضمن اشاره بههمكاري مستمري كه در طي سالهاي اخير بين اهنامه گل آقا و درم بخش وجود داشته است ،‌خاطر نشان كرد كه اين جلسه معارفه را نه به خاطر اين همكاري بلكه به علت بازگشت دوباره هنرمندي از قبيله خودمان ،‌برپا كرده است . سپس كامبيز درمبخش ضمن تشكر از گل آقا و مجريان مراسم افزود : هميشه در انتظار اين لحظه ديدار بوده ام و زماني رسيد كه احساس كردم ديگر نمي توانم دور از اين فضا باشم .

۱۳۸۱ تیر ۱۵, شنبه

خط خطي كردن در ‹‹ عرض ›› زندگي
نقدي بر نمايشگاه حسين پوراز كيارش زندي

بعضي وقتها چند خط ساده مي تواند كار چند جلد كتاب قطور را بكند ....
بعضي وقتها يك تصوير مي تواند كاريك فيلم بلند را بكند....
بعضي وقتها يك طرح مي تواند كاريك بيانيه مفصل را بكند.....
بعضي وقتها ....
اين جملات را بكرات از اهل هنر و دل وغيراهل آن شنيده ايم و نديده برآن صحه گذارده ايم ... اما بعضي از وقتها ... ادامه .......

گفتگو با عباسي

اسماعيل عباسي ،‌كارتونيست در طالقان متولد شده است . وي دانش آموخته رشته روزنامه نگاري از دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي است و در اين سالها به كاريكاتور و طنز پردازي در نشريات گوناگون ،‌ به موازات حرفه اصلي خود ادامه داده است .
عباسي در سالهاي 1377 و 78 همزمان با روز جهاني محيط زيست ، از سوي جبهه سبز ايران ( صلح سبز ) به عنوان روزنامه نگار برگزيده در دفاع از محيط زيست انتخاب و معرفي شد .
روزنامه جام جم ( ‌آقاي كيارش زندي ) گفتگوي با اين كارتونيست كشورمان انجام داده اند :
جهان به كاريكاتور ايران رشك مي برد

۱۳۸۱ تیر ۱۳, پنجشنبه

تمديد نمايشگاه

نمايشگاه كاريكاتور بزرگمهر حسين پور به مدت يك هفته تمديد شد .
اين نمايشگاه كه در خانه كاريكاتور تهران با موضوع جزيره برگزار شده بود تا پايان روز 20/4/81 ادامه دارد .
علاقه مندان از اين نمايشگاه مي توانند به خانه كاريكاتور واقع در سه راه ضرابخانه ، خيابان شهيد كتابي ،‌شماره 60 مراجعه نمايند .

۱۳۸۱ تیر ۱۲, چهارشنبه

كـارتـون شمـاره 4 ........................................... علي جهانشاهي

لطفا” درك و برداشت خود را از اين كاريكاتور به صورت مختصر و مفيد بيان كنيد .
پيشاپيش از اظهار نظر شما در اين خصوص ممنونم .



1)
2) بي فكر بي حالي كه در تاريكي نشسته و فقط به وجود يك لامپ سوخته فكر ميكند. كاج آبادي
3) غمگين به خاطر نداشتن ابزار تكامل و آقاي . گاه نگار
4) جون شوما اگر مي تونستم برم توش، وصلش مي كردم . شيزوفرنى
5) مرا هم زمان به ياد دو نفر می اندازد اول گرگياس که می گفت: ‹‹ هيچ چيزی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد قابل شناخت نيست›› دوم خليل جبران که گفت:‹‹ فلسفه از وقتی به وجود آمد که آدم گندم خورد و دل درد گرفت›› . چرا؟ خودم هم درست نمی دانم . خلبان كور
6) در تمام تاريكيها بدنبال جرقه اي از نور ( بودن در تمام نيستي ) . زيرباران
7) الف ـ داشتن تصوري از نور، تنها مي تواند از نادانان سرزند. و نوري كه در تصور در آيد، چيزي بيش از نور يك لامپ نخواهد بود كه تنها همان محدوده تصور را روشن ميكند و بس
ب ـ و يا شايد... در اين ديار، حسرت به دلمان مانده از نوري. دريغ حتي از يك لامپ سوخته!... ”كمال”
8) کساني که خلق و خوي احمقانه دارند و هيچ چيز درستي به فکرشان نميرسد . چنانچه سيم ارتباطيشون قطعه . نظرات ما فرهاد
9)يك سياستمدار در حال يك تفكر جديد ( احتمالا” ايراني است ، چون كه لامپش هم سوخته است ) . مسي
10)هر كس به اندازه شعورش مي فهمد ؟ چون بالاي سر آدمهايي كه چيزي به ذهنشان رسيده يك لامپ مي گذرارند و اين خر هم قد يك لامپ سوخته ـ احتمالا” به معني هيچ چيز ! ـ به ذهنش رسيده . كاميار قوام
11)آنكس كه نداند و بداند كه نداند .... افشين
12) وقتيكه گوشها دراز مي شود ، از دست الهام نيز كاري ساخته نيست . آن ها
13) کسی که به خودی خود (ذاتی) نادان و بی خرد است، اگر هم بی انديشد، به انديشه اش چيزی جز فکرهای بی حاصل و بدرنخور نخواهد رسيد. آسمانهاي تاريك
14) قضيه لامپ اون بالا رو که بهتره برين از لامپ کچل بپرسين، اما ژست الاغه انصافاً مدل متفکر خودم بود پای مانتيور. بهم برخورد! اما در معنای طرح؛ فکر ميکنم منظور طراح انسانهايی ست که به ظاهر هميشه در حال تفکر اند اما در حقيقت تنها در قالب متفکر فرو ميروند و افکارشان تهی از معنی و پوچ است. پرشيامون
15) خرسمبل انسان نادان ميتونه باشه و لامپ چيزيه که برای روشن کردن محيط به منظور بهتر ديدن و تفکرکردن استفاده ميشه. اين تصوير نشون ميده که يک موجود نادان که اهل تفکر نيست در فکر وحسرت چيزيه که بتونه با اون بهتر تفکر و مشکلاتش رو حل کنه در صورتي که اون اصلا به دردش نميخوره ريشه مشکلاتش بيفکری خودشه ولي اون فکر ميکنه که مشکلش کمبود امکانات محيط اطرافشه . پرسپوليس
16)كسي كه درك درستي از نور نداره ، حتي اگه بخواد در مورد روشنائي فكر كنه ، يك لامپ سوخته در نظرش مجسم ميشه . اسب آتش
17) الف ـ ذات با حماقت را اميدي به تفكر نيست ،‌و آنچه در او تفكر نماند .، جوهري احمقانه خواهد داشت .
ب - اينگونه نيست كه هيچ كس را عقل و تفكر نباشد ، بلكه جنس و كيفيت آن فكر را ، تفاوت از زمين تا آسمان است .
ج ـ ذات هستي نيافته از هستي بخش
يك تواند كه شود هستي بخش
د ـ بلاهت و حماقت مرزي است كه فرد مبتلا ، نميداند كه توليدات عقلش را فايده نيست
س ـ با ابله ، مكن مشورت ، كه پشيماني آورد ، هرچند كلماتش زيبا باشد ، محتوايش تو خاليست ناز قلم
18) باور من اين است كه جناب خر هم پي به سياست “ مسلمان سازي “ برده است؛ ايكاش مردم هم چراغ تاريك خانه اشان روشن ميشد تا از جهل مركب بدر آيند!!! ايران آرا
19) انسان در مقابل بعضي از کارها احساس ناتواني و خريت ميکند.لامپي که سوخته باشد به نظر من نشاندهنده روشنفکری سوخته است و به عبارتي هيچگاه هيچکسي نميتوتند چاره ای برای حل آن بينديشد . عصيان
20) گاوان و خران بار بردار به ز آدميان مردم آزار!!!! يك ديزي با ديزاينر
21) الف ـ روشن فكر به بن بست رسيده و اعتماد به نفس از دست داده .
ب ـ روشن فكري كه فكر مي كند كه تاريكي ذهنش را چراغي ديگر بايد . فرهنگ و هنر
22) روشنفكري و انديشه كه فقط به شاخ و دم نيست . درويش
23) جواني كه تازه از دانشگاه فارغ شده و به فكر كار و سربازي و زندگيه . داريوش آگاه
24) هرکسي به اندازه فهم خودش برداشتي داره !!! لطفا” قاط نزنيد
25) چون يك سيمش كمه، حتي اگر فكر هم كنه، يك سيم فكرش هم كم خواهد بود . چيكه
26) در تاريکی نشستن و به نبود نور فکر کردن. اعتقاد به اينکه پايان شب سياه هميشه سياه خواهد بود. ياس، نا اميدی. انسان، بدون روزنه ای از نور اميد ، انسان نيست . شرقي ترين حادثه
27) الاغ ما فکر ميكنه روشن فکر است در حالی که لامپ روشن فکريش سوخته حيوونی . گلنار بانو
28)تو را چنانكه تويي هر نظر كجا تواند ديد؟
به قــدر دانــش خــود هــر كســي كنــد ادراك
ا اين بيچاره هم اگه چراغش روشن مي شد كه گوش هاش دراز نمي شد!!! مسافر
29) نظر من شبيه خود سوژه بود و هيچ ايده جالبي به ذهنم نرسيد . خاطرات
30) حتي شخصيتهايي كه از پشت عينك ما نادان مينمايند هم در خلوت خود را داراي انديشه ميدانند . تنهاترين سايه
31) الف ـ هر خري تو فكر وبلاگ لامپ ( البته به جناب لامپ بر نخوره ) .
ب ـ توي اوج نااميدي و سرخوردگي اكثر فكرهاي آدم مثل اين لامپ سوخته و بي ارزش . مكتوبات درويش السلطنه
32) كسي كه فكر مي كند مشكلش از اطراف و محيط است . اما مشكلش ناداني خودش است . يادداشت ها
33) الف - امتياز عقل در آن است که انسان می تواند خود را ابله وانمود سازد ولی نمی تواند خود را عاقل وانمود سازد .
ب ـ افکار افراد نادان مانند لامپ سوخته می ماند ! شيندخت
34) خر و فکر کردن .!!!!!!! بهداد پسر شيندخت خودمان
35) نمي دونيم چرا، اما اين، ما رو ياد اين جمله ميندازه كه: در زندگي هيچ چيزي نيست كه مهم باشه،‌اگرم باشه، مهم نيست. حالا شما بگين، خيلي بي ربطه؟ يك نگاه ساده
36) [با لحنی کمی از خود راضی]: فاصله بين تاريکی و روشنايی تنها يک نخ باريک است، و اين را هر خری ميداند . رنگارنگ
37) حتی نادان زمانی می رسه که در جستجوی بيشتر دانستن است . كيوان
38) بعضي ها ، اينقدر اطرافيان تحقيرشون کردن، حتی وقتی که يه فکر خوب هم به ذهنشون ميرسه به خودشون اعتماد ندارن ... قيافه در هم اين خر هم نشون می ده که اعتماد به نفس نداره! شايدم نفهميده که چه فکر خوبی به ذهنش رسيده ... روزهاي نوجواني
39) خريت اديسون يا منورالفکري خرانه . كلاغ سياه
40) الف ـ منظور كاريكاتوريست و بردداشت من اين است كه ظهور و تسلط ديكتاتوري پايه‌ي اقتصادي دارد. و منافع سرمايه‌داري را تأمين مي‌كند. اگر به پايه‌هاي شكل‌گيري حكومت‌هاي ديكتاتوري توجه كنيم، مي‌بينيم (چنان‌كه در طرح هم آمده است) دست سرمايه پشت اين آقايان قرار دارد. چرا كه اين سرمايه داران هستند كه از اين شكل حكومتي سود مي‌برند نه مردم .
ب ـ هميشه الاغ نشانه‌ي نفهمي‌ نيست. چنان كه در اين طرح نيست. در اين‌جا به‌نظر من نشانه‌ي تفكر و چاره‌ جويي‌ست. و لامپ روشن نشان آن لحظه‌اي است كه راه چاره‌اي براي معمايي لاينحلي پيدا مي‌شود. روزنگار قاسم نصرتي
41) خر هميشه خره،حتي وقتي كه به خيال خودش داره فكر هاي بكر ميكنه.(بيچاره خرا) خانوم گل
42) نمادي است طنز آميز از كساني كه فكر مي كنند روشنفكر هستند ولي در واقع به اندازه همان جانوري كه به آن تشبيه شده اند هم داراي قدرت تعقل نيستند . آبتين پارس ژورناليست
43) گاهی اوقات انقدر از اصلمان دور می شويم که مثل اين خره به جای اينکه فکر يه چمن سبز برای خر غلط شدن باشيم به ياد لامپ سوخته ميوفتيم. يك وجب خاك اينترنت
44) چه خوب بالاخره يكي تو اين دنيا داره به من فكر ميكنه !! لامپ
45) اگر تو ذهن خر چراغي هم روشن بشه وارونه روشن ميشه . جستجو گر
46) وقتي هم مي‌خواد فكر كنه ، چراغ ذهنش سوخته . آواز زمين
47) تفكري بي نتيجه ، تفكري كه نه سازنده است و نه باعث پويايي مي شود . يادداشتهاي جواد
48) اه ه ه ه اين از گوشم ،‌اونم از لامپم شد علت و معلول يا معلول و علت شايدم روشنفكري ؟ Majnoon
49) الف ـ‌ يكي احمق باشه هر چقدر هم فكر كنه و ادايه فكر كردن رو در بياره بازم همون احمقي هست كه بايد باشه و بهبودي حاصل نمي شه .
ب ـ هميشه خر خر و نمي تونه مثلا” اداي هد هد شانه به سر رو در بياره روزگاري كه سپري مي شود
50) آميراژ زياد كله خر ، لامپ رو مي سوزونه البته اگه تو كله چيزي باشه . باكره
51) چه كسي مي گويد خر فكر نمي كند ؟
چه كسي مي گويد فكر خر زيبا نيست ؟
تا زيبايي هست زندگي بايد كرد . سيد مسعود شجاعي طباطبايي
52) اين الاغ نمونه جامعه افرادي هست كه الان تو ايران زياد هستند ، متاسفانه، اونهايي كه به روشنفكري تظاهر مي كنند . انگوري و رها
53) آدم نادون هوس چيزي رو كرده كه اصلأ به كارش نمياد و عملأ بي فايده ست .... نامه ها
54) به هر حال تلاش خودشو مي‌کنه ولي کاري که بايد بکنه اينکه خودشو عوض کنه تا لامپش روشن بشه. يك جستجوي هميشگي
55) آقاي عرب لطفا قبل از استفاده از آلبوم عكسهاي ما از ما اجازه بگيريد !!!در ضمن من لامپ را بعدا عوض كردم .به ما هم سر بزنيد . پنگوئن سوم
56) فقط آدمهاي احمق دست رو دست مي گذارند تا ديگران بيايند و يك تحولي و روشنايي به زنگي اونها بيارن و خودشون هيچ كاري نمي كنند . افكار آزاد
57) موجود تو عكس ( كه ظاهرا از طبقه كارگر و زحمت كش هم است{آستين بالا زده}) ميخواد فكر كنه و راه حلي براي مشكلاتش بيابه .اون ارزش انديشيدن رو ميدونه ولي ابزار اونو (عقل درست) نداره يا ازش گرفتن . به همين خاطر مستاصل مونده .اون ميدونه كه نميتونه درست فكر كنه و همين خمارش كرده. دانشجوي وامانده
58) خوش به حال خر كه هيچوقت سرش از فكر و خيال داغ نميشه . مستانه
59) آيا انسان خر بود كه زيبايى رازآميز تاريكى را با روشنايى لامپهاى مصنوعى عوض كرد؟يا اينكه حتى خرها هم با تفكر كشف خواهند كرد! دلتنگيهاي نقاش خيابان چهل و هشتم
60) اين آقا اون قدر خره كه هر چي فكر مي كنه نمي فهمه چرا لامپش سوخته
اول كه دل ما به حال اين حيووني سوخت !
دوم از چشم هاي اين آقا ... معلومه كه از بس فكر كرده و به جايي نرسيده يك سيمش قطع شده يا به قولي يك سيمش كمه !!
سوم اين كه در قرن كنوني ، وقتي لامپت هم يك سيمش كم باشه ( البته دور از جون لامپ ) هركي باشه به اين روز ميافته !!!
چهارم فكر كنم اون هم مثل ما وبلاگيست هست ، آخه سر لامپش مثل نك مداد هست و چون يك وسيله الكتريكي هست (خودمونيم چقدر هست هست گفتم ) پس پر بيراه نيست كه ما هم به اين روز بيافتيم يا شايد افتاديم و خودمون خبر نداريم !!!!
و پنجم اينكه هر چه نسل انسان به حيوان نزديك تر بشه ، نااميد ، كم توقع و خسته تر ميشه !!!!! NOTHING
61) الاغ باركش است نه متفكر توضيحات مبسوط: لامپ سوخته! شايد منظور طراح اين بوده كه بعضي ها ساعت ها مي نشينند و فكر ميكنند اما نتيجه اي ندارد درواقع حكايت اين مثل است هر كه را بهر كاري آفريده اند. از الاغ جز باركشي كسي انتظار ديگري ندارد حالا چه برسد به فكر كردن الاغ!! mandy
62) آن كس كه نداند كه نداند كه نداند ... بقيشو بلديد ديگه . خر مشكلش اينه كه نميدونه چيو نميدونه . نميدونه كه دردِ تاريكي با لامپ سوخته دوا نميشه. فقط با روياي يه لامپ ، روشني احساس ميكنه. درست مثل خودِ ما كيميا گر
63) در اين تصوير صورت خری را می بينيم در هيکل يک انسان. شايد مراد آن باشد که اگر به خر هم آموزش داده شود قادر به ترقی و تکلامل خواهد بود. يادگار
64) الف - هر كي به يك لامپ سوخته فكر كنه الاغ
ب - غم گذشته رو خوردن خريته بابك
65) با نااميدي به دنبال پاسخ گذشتگان آسموني
66) لهم اذن لايسمعون بها‘ ! (قران) پردگان
67) هر اندازه هم آدم فهيمي نباشي ، باز يه روز مي فهمي كه اطرافت تاريكه و احتياج به روشنايي داره ، حتي اگر چيزي كه تصور مي كني براي روشنايي ، ناقص باشه ، اما چيزي است كه تعريف اون براي محيط روشناييه و خوب تصور هر كسي هم از محيط اطرافش به همون اندازه اي است كه درك مي كنه تلخون
68) آدم خر در توهماتش دنبال واقعيت و روشنائي ميگرده. نويد
69) چيزی که توی اين تصوير برای من جالبه اينه که اين آقا خره داره به يک موضوعی فکر می کنه که برای خودش حتما خيلی هم روشنه ولی تا حالا شصت هفتاد نفر آدم وبلاگ نويس سعی کردند اون رو برای ديگرون روشن کنند و جالب اينکه هيچکدوم از اين نظرات هم با نظر اونهای ديگه شباهتی نداره. گويا لامپ های ذهن ما همهمون اشکالی رو داره که توی تصوير ديده می شود . پس طبق معمول اشکال از فرستنده است به گيرنده های خود دست نزنيد. بابا و دخترش
70) از ذات كودن انتظار درخشش انديشه نيست !!! ( براي آنهايي كه با دستمايه توهمات پوك ، ناقص و كهنه در پي گشايش مشكلات هستند .) تمشك
71) ( 9 لايه خر )! خيال خال سوخته را به گوش خوابيده خر خمار خود خواهم خواند . حسن پردگان
72)

....



منتظر نظرات ارزشمند شما دوستان هستم
بــدون مـادرم هـرگـز !
طرحي مصور از نيك آهنگ كوثر

حميد رضا جلايي پور ، المعروف به حميد مدني ! حميد تپل در ارديبهشت سنه 36 به دنيا آمد .
مي گويند از طايفه بني حجره بود و از روز اول چرتكه مي انداخت . او آنقدر مامانش را دوست داشت كه نمي خواست به مدرسه برود ولي به هزار زحمت ( تهديد به حذف هله هوله از رژيم غذايي ) به مدرسه علوي فرستادندش ، در مدرسه علوي غذا گير نمي آورد پس سر همكلاسي ها را مي خورد ! ادامه ......
قلم سبز كاريكاتور

پايگاه قلم سبز ايران با هدف روشن ساختن چالشهاي مرتيط با توسعه پايدار در ايران از جمله محيط زيست ، انرژي ، توسعه درون زا و ... طرحهاي از كاريكاتوريستهاي صاحب سبك را در خود جاي داده است .
شما را دعوت مي كنم نگاهي به اين قسمت از پايگاه قلم سبز بيندازيد .
فراخوان ايران انيميشن

سايت ايران انيميشن در نظر دارد تا كارهاي حرفه اي انيماتورهاي ايراني را بر روي سايت خود قرار دهد و سايتي مشابه سايت
www.wired.comبراي انيميشن ايران راه اندازي كند .
اين كارها مي توانند با موضوع داستاني كوتاه و يا حتي تبليغ كارهاي خود شركت يا فرد بوده و با فرمتهاي swf يا avi براي با حداكثر حجم 1MB جهت سايت ايران انيميشن ارسال گردد .
كارهاي ارائه شده بايد تمامي مشخصات افراد و يا شركت را در درون خود داشته باشد .

۱۳۸۱ تیر ۱۱, سه‌شنبه

جام جهاني فوتبال و كاريكاتور ........................ مانا نيستاني

فكر مي كنيد منفورترين چهره حال حاضر دنيا چه كسي باشد ؟ آريل شارون؟ بن لادن؟ لوپن؟ مسلما” پاسخ يك اسپانيايي به اين سوال ،اندكي متفاوت خواهد بود . هيچ فاجعه اي به اندازه حذف تيم ملي فوتبال اسپانيا از جام جهاني ، اين كشور را متاثر نكرده و هيچ چهره اي به اندازه كمك داوراوگاندايي بازي كره و اسپانيا موردنفرتشان نيست ! به همين ترتيب فرانسوي ها ، ايتاليايي ها ، پرتغالي ها و آرژانتيني ها عزادار ناكامي تيم هاي فوتبالشان در جام جهاني 2002 هستند به اين جمع بيفزاييد خيل عظيم هوادارن هر كدام از اين تيم ها را در سراسر دنيا !
حال با اين اوصاف جام جهاني موضوع مهمي براي كارتونيستهاي مطبوعاتي سراسر دنياست . آنچه در نگاه اول ادامه ....



۱۳۸۱ تیر ۱۰, دوشنبه

كاريكلماتور

ــ درجه عقل هر انسان را از جوابهايی که می دهد بايد تشخيص داد نه از سوالهايی که می کند .
ــ عشق های امروزی به ماهی کوچکی می ماند که بايد مواظب بودازدست ليز نخورد .!
ــ از ابر سياه و آدم تند نترسيد بلکه از ابر سفيد و آدم کند وحشت داشته باشيد.
ــ خطرناک ترين آبها , آب راکد است که هياهو ندارد .
ــ گاهی سکوت بهترين زينت است !
”شيندخت”



.
THE MATRIX 2
كارگردان : بزرگمهر

مطمئن هستم تمام دوستان ماتريكس را ديده اند ، اما شما را دعوت مي كنم ماتريكس 2 را هم ببينيد البته از ديد يك كاريكاتوريست :
قسمت اول ، قسمت دوم PDF

.
گفتگو

او شبيه تروريستها بود ، اين را خودش مي گويد . قد و هيكل و نوع نگاهش هم اين موضوع را تائيد مي كند . كافيست زل بزند به چشمانت تا يقين كني الان با مسلسل سوراخ سوراخت مي كند ، اما اگر مكث كني و به حركات بسيار آرامش نگاه كني حتم خواهم داشت كه حتي اگر چنين قصدي هم داشته باشد . تو به راحتي مي تواني سر فرصت فرار كني ! گزارشگر چلچراغ دوئلي طنز ، با توكا نيستاني ، كاريكاتوريست بزرگ ( 190سانتي ) انجام داده . شما هم اگر مصاحبه را بخوانيد مطمئن مي شويد كه او تروريست خوبي نخواهد شد ! پس اينجا را كليك PDF كنيد .


.