۱۳۸۱ خرداد ۷, سه‌شنبه

كاريكلماتور

ــ درست است كه جنگ تمام شده ، اما بعضي ها آر پي چي شان را براي انبار مهمات شما آماده كرده اند .
ــ بعضي ها دستشان توي جيب خودشان مي رود و بعضي توي جيب ديگران .
ــ بدون اعتماد شايد ولي بدون اعتقاد زندگي به پشيزي نمي ارزد .
ــ اكثرا” همه چيز را باور دارند ، به جز من و شما را ....
ــ بعضي ها ، لهجه دارند و بعضي ها صراحت لهجه ....
”حميد شاد”



نشريه طنز و كاريكاتور
كاريكاتور بر ضد مواد مخدر

كاريكاتور ، به دليل قابليت هاي ويژه اي كه در ارتباط با مخاطبان خود داراست ، زمينه گسترد ه اي را فراهم مي كند تا بتوان از آن براي انعكاس رويدادها و اتفاق هاي خاص استفاده كرد .
مواد مخدر از معضلات بسيار حاد و پيچيده در كشور ما و دنيا است كه مقابله با آن نياز به ترفندهاي گوناگون دارد . پس استفاده از زبان طنز آميز و نيشدار كاريكاتور ، حربه مناسبي است براي مبارزه با اين بلاي خانمان سوز .
در همين ارتباط كميسيون تبليغات مبارزه با مواد مخدر در سال 1376 فستيوالي از كاريكاتورهاي با مشاركت هنرمندان ، برگزار نمود .
تعدادي از كارهاي برگزيده هنرمندان در اين قسمت منعكس شده است . ، اما اگر مايل بوديد كه كليه آثار را ببينيد حتما” اينجا را كليك كنيد .




.
وبكلماتور

ــ آدم ميتونه از موج سواري حسابي لذت ببره ولي نميتونه روي امواج براي هميشه زندگي کنه .
ــ اي کاش مثل دم غروب بودي که حتي وقتي داشتي مي رفتي ، هوا گرم مي بود ...
ــ آدم بايد سياسي باشه ولي اسير سياست نشه .
ــ وقتي قلبم درد مي كند مطمئن هستم كه بازم لامپش شل شده .
ــ هرچقدرم که سعي بکنم ، آخرش اونايي که بيشتر از همه دوستشون دام ، بيشتر از همه اذيت مي شند!
احسان


.
خنده و نسبيت فرهنگي .......................................شماره 1

وقتي انسان مي خندد ، در واقع بازتابي از بافته اي فكري خود را در ضمن اين عمل رواني به شكل ناخواسته اي بروز مي دهد .اين بافته هاي فكري ميراثي است كهن از تاريخ و جغرافيا ، از ادبيات و فولكور و سرانجام از مجوعه اي كه ما نام فرهنگ را براي آن بر مي گزينيم .اين ميراث به عنوان يك شاخص ملي يا قومي ، انسان را در سطحي از واكنش رواني قرار مي دهد كه كمتر شباهتي با واكنش ديگر همنوعان خود در آن سوي كره ارضي پيدا مي كند .
ما قصد نفي يا محدود كردن ‹‹ وجوه اشتراك ›› را نداريم . اين وجوه اشتراك در مجوع ، فرهنگ جامعه بشري را مي سازند و از آن شاخصي بسيار رسا جهت شناسايي اين پديده انساني ـ جهاني مي آفرينند . فرهنگ جهاني به عنوان يك پديده واحد ، امر قابل پذيرشي است ولي همين فرهنگ ، به سادگي قابليت انشعاب مي يابد و به فرهنگ ملي ، قومي ، ايلي و حتي فردي نيز تقسيم مي شود . اين تقسيم بعدها حتي به جنسيت نيز مي انجامد . تفاوتهاي فكري و عاطفي زن و مرد كه بي تاثير در واكنشهاي آنان نيست ، بر هيچ كس پوشيده نمانده است . در هر حال ، وجوه متفاوت فرهنگ بشري كمتر از وجوه مشترك آن نيست . ادامه دارد ......




.

۱۳۸۱ خرداد ۶, دوشنبه

كاريكلماتور

ــ مرگ ، خط پايان زندگي و آغاز ماراتن ديگري است
ــ مرگ دستي گلي است كه زندگي براي ما به آب مي دهد .
ــ مرگ ، بي سر و صدا مي آيد ، شما بي جهت هياهو به راه مي اندازيد .
ــ زندگي را به شكل ديگري پيش ببريد ، نه به هر شكلي .....
”حميد شاد”



نشريه طنز و كاريكاتور
چرا مي خنديم ؟ .................................... شماره 5

اجازه بدهيد نمونه آخر را از همين اتوبوس نقل كنيم شما بارها ديده ايد كه هنگام بسته شدن در اتوبوس ، چادر ، كت ،‌ مانتو ، آستين ، كروات و ... از لاي در بيرون مي ماند و تا رسيدن به ايستگاه بعدي در همانجا يعني بيرون اتوبوس ، جا خوش مي كند . بنابراين موضوع پيشگفته براي ما ، يك امر طبيعي و كاملا” معمولي به نظر مي رسد البته براي ما ايراني ها !! حال اگر ناگهان ببينيد كه دسته گل خانمي از در بسته اتوبوس در حال حركت ، همچنان بيرون مانده است و تنها ساقه هاي آن در اتوبوس است ، چه خواهيد كرد ؟ خوب ، حتما” خواهيد خنديد ! علتش نيز غير معمول بودن آن است و نه چيز ديگر !!
اين واكنش ، همانگونه كه عرض شد ، قبل از هر چيز ، وابسته به فرهنگ بيننده است . برخي ممكن است آنرا يك صحنه غم انگيز ، تصور كنند . طبيعي است كه واكنش آنان ـ برخلاف ما ـ تأثر آميز خواهد بود !
پيوند فرهنگ و واكنش هاي ارائه شده در مقاله هاي بعدي ، با دقت بيشتري مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت كه نتيجه آن ، آگاهي بيشتر نسبت به اين دو موضوع خواهد بود . ادامه دارد .....



.
كاريكلماتور

ــ هميشه بوی عطر به دستی که گلی به شما هديه ميکند مي ماند .
ــ از پنجره زندان دو نفر خارج زندان را می نگريستند , يکی گل و لای ديد و ديگری ستارگان فروزان !!
ــ از اينکه کفش نداشت نگران بود , تا اينکه مردی را در خيابان ديد که پا نداشت .
ــ ما مورچه هايی هستيم که بايد بار سرنوشت را با خود حمل کنيم .
ــ جاده های هموار هميشه بهترين راه نيستند .
”شيندخت”



.
كاريكاتور خردسالان

نمايشگاه كاريكاتوري از آثار كودكان تبريزي در تبريز به نمايش در آمد .
اين نمايشگاه كه به همت آقاي بقال اصغري دبير انجمن كاريكاتوريستهاي تبريز از ابتداي خرداد ماه داير شده است ، تا پايان همين ماه منتظر بازديد علاقه مندان مي باشد .
علاقه مندان ميتوانند جهت بازديد از اين نمايشگاه به مجتمع فرهنگي و هنري تبريز واقع در بلوار 29 بهمن مراجعه نمايند .



.

۱۳۸۱ خرداد ۵, یکشنبه

كاريكلماتور

ــ اگر هنوز نمرده ايد ، چيز زيادي از دست نداده ايد .
ــ آدمي در جستجوي معناي زندگي به مرگ مي رسد .
ــ مرگ يكبار مردن است نه يكباره مردن ...
ــ مرگ اولين گام براي آخرين راه حل است .
”حميد شاد”

زندگي داريم تا زندگي ! مرگ داريم تا مرگ ! زندگي داريم تا مرگ !!!
”اعظم عبدالوند”




نشريه طنز و كاريكاتور
شهر پرستوها در خانه كاريكاتور

شهر پرستوها ، نام نميشگاهي از طراحي هاي انيميشن ( كليپ آزادي خرمشهر ) ( همراه با نمايش فيلم ) ، حاصل كار هنرمندان كاريكاتوريست معاصر حميد بهرامي و فائز عليدوستي كه با الهام از حماسه آزاد سازي خرمشهر ساخته شده است .
علاقه مندان مي توانند از 4 لغايت 12 خرداد ماه 81 از اين نمايشگاه در خانه كاريكاتور ديدن كنند ، ساعات بازديد از اين نمايشگاه از ساعت 9 صبح الي 19 مي باشد .


.
كاريكلماتور

ــ آدم با سبزي و صفا که دمخور باشد ، سبز مي شود .
ــ با گياه و درخت که دمخور باشد بارور مي شود، درخت مي شود.
ــ سبز که باشد آرام مي شود، آرامش مي دهد.
ــ درخت که باشد، ريشه مي دواند، قشنگ زندگي مي کند، قشنگ مي ميرد، چرا که؛ درختان ايستاده مي ميرند...
ــ كشاورز خاك مهربون رو نوازشش مي كنه تا بارور بشه و بعدا هم بزاد .
ــ من ، هيچکس را دوست ندارد مگر اينکه خلافش ثابت شود .
ــ من کابوس کم مي بينم ، ولي وقتي مي بينم بد مي بينم .
”صندوقخونه”


.
سادائو ساكايي جادوگر رنگ تصويرگر رويا

سادائو ساكايي كارتونيست و نقاش متولد1939 ميوجونو چو كاگوشيماى ژاپن و دبير اول همايش بين المللي كارتون از سال 1986 تاكنون استوى كه در نمايشگاه هاى جمعي بسيارى در شهرهاى ژاپن و سراسر جهان همچون قبرس ماگوسا 1993؛ تركيه آنكارا 1993 ؛ ژاپن كاگوشيما و اسلواكي حضور داشته ، چند نمايشگاه انفرادى نيز برگزار كرده كه در اين ميان مي توان به نمايشگاه 1996؛ آنكارا اشاره كرد.؛
از جوايز متعدد او نيز ؛ كلاه كلايه مسابقه كارتون كنوكه هيست بلژيك در سال 1984؛ جايزه نقره اولين مسابقه جهاني كاريكاتور سابانتوى روسيه كسب عنوان جايزها ادامه .....



.
بزرگمهر حسين پور كاريكاتوريستي از سال اژدها

قبل از هر چيز لطفا خودتان را معرفي كنيد ؟
ــ در سال اژدها متولد شدم : سال 1355 ماه آذر و محل تهران حدود دوازده سال است به صورت حرفه اى كار مطبوعاتي مي كنم اولين كارم در طنز و كاريكاتور چاپ شد بعد رشد نوجوان اما در مجله گل آقا كاريكاتور را به طور حرفه اى آغاز كردم .
به عنوان يك كاريكاتوريست و كارتونيست براى هر كدام ، چه جايگاهي قائليد؟
ــ يادم مي آيد دوازده ، سيزده سال بيشتر نداشتم كه به كمك پسر عمويم كه قلم خوبي در نثر داشت و خوب طنز مي نوشت ميان بستگان ، نشريه اى منتشر كرديم با نام ”شوخي با فاميل “!؛ كه سه شماره از آن منتشر شد، بعد به علت ناراحتي يكي از بستگان از طنز و كاريكاتورى كه درباره اش بود هيات نظارت فاميل (؛پدر و مادر و عمو)؛ نشريه را توقيف كرد حالا پس از پانزده ، شانزده سال مي بينم آن بنده خدا حق داشت ادامه .....



.
كارتون دليل انتخاب ماست

امروزه كارتون در عرصه آموزش به شكلي گسترده به كار مي رود چراكه ورود آگاهي هاى اساسي به ذهن مخاطب با استفاده از كارتون ميسرتر از راه مطالعه متون نگارشي است براى درج آگاهي در حافظه از طريق مطالعه لازم است
يك متن چند بار با عنايت به اصل بازگشت اطلاعات خوانده شود ؛ در حالي كه اگر در كنار نوشته از تصوير بهره ببريم ، عمل نفوذ به حافظه دو بار تكرار مي شود:؛ يكي از طريق خواندن و دومي از طريق ديدن از ديگرسو، چنانچه اين سياق آميخته به عنصر طنز نيز باشد ، آگاهي هاى جديدى از منظر روان شناسي وارد حافظه مخاطب مي شود ، و در اصل اين نفوذ ؛ بار تكرار خواهد شد ؛ اول ، خواندن ؛ دوم ، ديدن ؛ و سوم ، احساس كه براحتي مي تواند در ذهن مخاطب رسوخ كند و توسط اين ؛ ديواره حفاظت شود تا مانع خروج زودهنگام آن از حافظه شده و به لايه هاى عميق تر بايگاني ذهن سپرده شود.؛
در اينجا تصوير به كمك كلمه مي آيد و تثبيت و تبيينش مي كند ادامه .....


.

۱۳۸۱ خرداد ۴, شنبه

سومين پيلبان هم منتشر شد

سومين شماره ، اولين نشريه تخصصي انيميشن ( پويا نمايي ) منتشر شد .
در اين شماره كه به سردبيري آقاي احمدي كعبي فلاحيه چاپ و منتشر شده است مطالب زير را مي توانيد ببينيد و بخوانيد :
ــ عروسك ، عروسك ملي ، عروسك فرهنگي و ....( سارا و دارا)
ــ غول سبز نخستين اسكار را به خانه مي برد
ــ سايت پندار سايت قصه ها و رويا ها
ــ آسيب شناسي در كارتون كودكان
ــ نگاهي به ترانه هاي كارتوني
ــ نگاهي به مراحل توليد انيميشن
ــ گفتگو با نورالدين زرين كلك
ــ گفتگو با ادي مورفي
......


.
كاريكلماتور

ــ يكي مي گفت : زندگي ، به يكبار مردنش مي ارزد .
ــ بدترين عواقب مرگ نيست ، روزمرگي است .
ــ مرگ ، اخر خط نيست ، آغاز بي خطي است .
ــ مرگ گره زدن دو دونياست .
”حميد شاد”

ــ مرگ را به خاطر اين دوست دارم كه تمام قوم و خويشاوندان دور هم جمع مي شوند .
ــ وقتي همسرم رانندگي مي كند من با مرگ دست و پنجه نرم مي كنم .
ــ نابينايان تنها كساني هستند كه مرگ را به چشم خود نمي بينند .
ــ ترمز زندگيم تا بريد به دره مرگ پرتاب شدم .
”ناصر زارعي”

طنزو كاريكاتور
چرا مي خنديم ؟ ..........................................شماره 4

شما عده اي از سربازان در حال رژه را در نظر بگيريد . در اين حالت هيچگونه احساس خاصي ، با شما همراه نخواهد بود . حال ، اگر متوجه شويد كه سربازان دسته اول ، با هر قدم يك ‹‹ تيپا ›› از سربازان دسته دوم دريافت مي كنند حتما” خنده تان خواهد گرفت و به هر صورت بي تفاوت باقي نخواهيد ماند .
هر كس تصوري خاص از پديده هاي پيرامون خود دارد كه با فرهنگ او ، بي رابطه نيست . وقتي مي گوييم خاص ، در واقع خواسته ايم آنرا مختص به فردي كرده باشيم . وقتي نام رژه به گوشمان مي خورد ، بي درنگ صفت نظم و ديسيپلين در ذهنمان نقش مي بندد . حال اگر با اين تصور ، ناگهان ببينيم كه عده اي سرگرم دريافت لگد ، تيپا و انواع اردنگي از سوي همقطاران خود باشند ، در اين صورت نمي توانيم بي تفاوت باقي بمانيم و اينجاست كه با توجه به ‹‹ تصور خاص پيشين خود ›› شروع به قضاوتهاي متنوع مي كنيم .
اگر نظام گرا باشيم ، از بينظمي موجود به شدت آشفته خواهيم شد . اگر ‹‹ نديد بديد ›› باشيم حتما” كمي تعجب خواهيم كرد . ولي اگر دنيا را به همان صورتي كه هست ، ببينيم بي شك خنده مان خواهد گرفت .
اين است كه وقتي صحبت از تصور خاص مي شود بايد بي درنگ ذهن را به واكنش خاص نيز معطوف بداريم . البته لگد خوردن يا زدن ، آنقدر ها هم كه ما از آن سخن مي رانيم ، خنده آور نيست . توقع همه ما اين است كه ديسيپلن به خوبي رعايت شود . حال در اين حيص و بيص ، نگون بختي را مي بينيم كه سرگرم دريافت و نوش جان كردن انواع ضربات است !!! ادامه دارد ....



.

۱۳۸۱ خرداد ۲, پنجشنبه

كاريكلماتور

ــ قطره باراني كه در دريا مي افتد چه شنا بلد باشد و چه نباشد غرق مي شود .
ــ اگر باران بودم فقط روي سر كساني كه چتر دارند مي باريدم .
ــ افكارم ترك تابعيت مغزم را كردند .
ــ قطره باران هديه آسماني است .
ــ افكارم را سمپاشي ميكنم .
”پرويز شاپور”


.
دريغا عشق

دريغا عشق كتابي است از مجموعه طرحها و كاريكاتورهاي آقاي جواد پويان كه توسط انتشارات روزنه چاپ و منتشر شده است .
جواد پويانمتولد سال 1344 مشهد و فارغ التحصيل كارشناسي ارشد كامپيوتر گرافيك از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه شمال تگزاس آمريكا است .
از آثار جواد پويان تاكنون نمايشگاه هاي متعددي در داخل و خارج كشور همچون ( وين اتريش ، گالري يونيون تگزاس ، پكن ، كراچي ، دهلي نو ....) تشكيل شده است .



.

۱۳۸۱ خرداد ۱, چهارشنبه

ابرها ، را بايد ديد

دوستي آمده بود من نبودم ،
آمده بود تا بگويد ابرها را ببين ،
او از روي ابرها آمده بود ،
او خود از روي ابرها آمده بود ،
پرواز كنان ، پرواز كنان

ياد داشتش روي ميزم بود
شاخه گلش هم كنارش :

عباس جان ، دوست عزيزم سلام ،
خدمت رسيدم . براي تجديد ديدار و قوت قلب
حضور نداشتيد ،
همه چيز در گذر است و رفتني به جز دوست داشتن .
خوشحالم كه در محل كارشما پنجره ، رو به ابرها است و شما مي توانيد ابرها را ببينيد ..........

‹‹محمد كيان مهر››



.
كاريكلماتور

ــ انگشت شهاب نمي تواند ستاره فراري را نشان خورشيد بدهد .
ــ صداي پاي عابر شبگرد ، آسمان سكوت را پر ستاره مي كند .
ــ نسيم بهاري هم نمي تواند پرچم نيمه افراشته قلبم را به اهتزاز در آورد .
ــ سرچشمه تشنه سر در پي رودخانه مي گذارد .
ــ آب تشنه خودش را مي نوشد .
”پرويز شاپور”

ــ اميد به زندگی , گياهی نيست که به سادگی از دل کسی ريشه کن بشه .
ــ دونه های بارون برای سبز کردن بذر اميد توی دل من فرستاده شده .
ــ در شهر عشق هيچ کوچه ای بن بست نيست .
بابا و دخترش



.
لبخند بزن موناليز

‹‹ لبخند بزن موناليز ›› مجوعه طرح و كاريكاتوريست كه به تازگي توسط انتشارات روزنه منتشر شده است .
اين كتاب در بردارنده تعدادي از طرحها و كاريكاتورهاي علي ديواندري كاريكاتوريست نيشابوري كشورمان است .
اين مجموعه گزيده اي است از طرحهايي كه بين سال 1355 تا 1380 ترسيم شده اند .
كتاب حاضر در شمارگان 2000 نسخه و قيمت 1950 تومان چاپ و منتشر شده است .

.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

كاريكاتور چهره .............................................Sandra Bullock

كاريكاتور چهره يكي از بخش هاي بسيار مهم و جذاب كاريكاتور است . در اين شيوه ، كاريكاتوريست با نگرشي عميق به خصويات و ويژگيهاي چهره افراد ، با تغيير حالت خطوط ، انها را از وضعيت واقعي خود خارج مي كند و شكل نويني به آنها مي بخشد . اين تصاوير جديد در واقع ، بيانگر خصوصيات و صفات مدل به گونه اي طنز آميز و اغراق شده مي باشد .
در اين شيوه كاريكاتوريست با پرداختن به خصوصيات چهره شخصيتهاي سياسي ، اجتماعي و گاه خيالي ؤ به كند و كاو در زواياي تشريحي ( آناتوميك ) فرد مي پردازد و در نهايت با تعريف و تخريب عمدي آنها ، نكات جديد و مضحكي را كشف مي كند و ارائه مي دهد .
واقعيت آن چيزي است كه روبروي ماست و ما به چشم آن را مي بينيم ؛ اما حقيقت ، عميق تر و دست نايافتني تر است و البته ما به سمت آن حركت مي كنيم و شايد اصلا” به آن نرسيم .
حال اگر مي خواهيد كاريكاتورهاي بيشتري از Sandra Bullock ببينيد اينجا را كليك كنيد .


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

كاريكلماتور

ــ بهار ، دست روي دست نمي گذارد ، به آب و آتش مي زند تا ‹ گل › بشكفد .
ــ وقتي از زندگي حرف مي زنيد ، مرگ را ناديده نگيريد .
ــ بدترين عواقب مرگ نيست ، روز مرگي است .
ــ لطف مردن در بهار ، شكفتن است .
”حميد شاد”


.
چرا مي خنديم ؟ ...................................شماره 3

در فرنگ براي فروش بيشتر و در آمد بهتر ، بعضي از حيوانات خانگي را با هم مي آميزند و از آنها موجودي جديد مي سازند . اين اقدام ، تلاش براي ورود به عرصع ‹‹ غير معمول ›› است .
‹‹ غير معمول ›› جهان نامأ نوس و پرجاذبه اي است كه طرفداران بيشماري دارد . عرصه ‹‹ غير معمول ›› تماما” نمي تواند براي ما خنده آور باشد . مثلا” همين حيوان مونتاژ شده ، فقط توجه و عنايت ما را به خود جلب مي كند ولي اصلا” ما را نمي خنداند چون اصلا” خنده دار نيست ! حال اگر در آينده مثلا” بتوانند ميمون و انساني را در هم بياميزند ؤ نتيجه چه خواهد شد ، نتيجه مضحك خواهد خواهد شد ! بنابراين هر غير معمولي ، نمي تواند آفرينشگر خنده باشد ، عرصه غير معمول خاصيت اين رده بندي را دارد كه تحت چه شرايطي ، توانايي ايجاد و انگيزش خنده را به همراه داشته باشد .
در مورد كاريكاتور و لطيفه نيز چنين است . شما وضعيتي را به كلام ( لطيفه ) و يا تصوير ( كاريكاتور ) ترجمه مي كنيد كه احتمالا” وقوع آن در حداقل است . شما يك زن بسيار چاق را در نظر بگيريد كه از ترس موش بسيار كوچكي به بالاي ميز پريده و در همانجا به حالت آماده باش ، همراه با يك قبضه جارو ، چمباته وار نشسته است . شايد گفته شود كه اين يك پديده غير معمولي نيست . همه زنها از موش مي ترسند و تقريبا” استثنايي وجود ندارد !! در پاسخ ايراد فوق الذكر ، در وهله اول نخست ، متواضعانه خواهيم گفت : آري !
ولي ناچار به يادآوري اين نكته ايم كه ما با اغراق خواسته ايم شدت غير معمولي بودن اين حالت را به بيننده القا كرده باشيم .
در واقع ترجمه اين حالت به تصوير مي تواند براي ديگران خنده آور باشد . حال گيريم كه از اغراق و شدت هم خبري نباشد ، شما بايد نكته نهفته را دريابيد . موجودي صد كيلويي از موجود صد گرمي اين چنين هراسيده و ......در اينجا همين نسبت موجود ، به تنهائي موجب ايجاد اين احساس شده است !
ادامه دارد ......



.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۲۸, شنبه

كارتون شماره 3 .................................. يوري كوزوبوكين

لطفا” درك و برداشت خود را از اين كاريكاتور به صورت مختصر و مفيد بيان كنيد .
پيشاپيش از اظهار نظر شما در اين خصوص ممنونم .



1 ــ
2 ــ براي تعادل و كروي بودن عقلانيت محض لازم است ولي شرط كافي نيست . گاه نگار
3 ــ روشن كردن افكار جامعه. ولي بنظر من بايد از ابزار ظريف تري استفاده كرد . مهران
4 ــ هر كسي از ظن خود شد يار من.... افشين
5 ــ از هر كس بايد به اندازه كمالاتش انتظار داشت . هميشه اين نيست كه دو نفر در شرايطي يكسان خلاقيت و برداشت نزديك به هم داشته باشند ، بسته به سطح فكر و انديشه و شرايط ديگه هر كس اثري برجا ميگذاره . درويش
6 ــ رشد و تکامل بشر و گستردگي جوامع بشري در عين بستگي و خشکي ذهني و فرهنگي . از بالاي ديوار
7 ــ انسان موجوديست مركب از عقل و شهوت ، انسان معتدل انسانيست كه بر روي هر دوي اينها كار كند ، روي عقل در جهت رشد و روي غريزه در جهت كنترل سارا پري
8 ــ ايکاش مجسمه ساز بالايي سرعت عمل بيشتري داشت . ما كه رنديم و گدا
9 ــ الف ) من به فكر رهائي آن كساني مي افتم كه در حال رها كردن ديگري هستند
ب) رهائي انسان امري دروني است، و نه كنار نهادن رويه ظاهري آن . ديدن
10 ــ و تعقل هم بنا شد ، بر پايه اي از جسميت . k
11 ــ الف ) اگر فرض كنيم ، فرد بالايي عاقل مرد و پائيني خردسال باشد :
در اين صورت تفاوت نسل قديم با جديد مد نظر مي باشد ، يعني نسل پيش در پي تراش عقل و نسل فعلي در خوش تراشي پائين تنه است .
ب) اگر فرض كنيم ، فرد بالائي و پائيني يكسان باشند :
A مي توان گفت كار بالائي سختر و دشوارتر است . چرا كه او درد خطوط مغز را تراش مي دهد آن هم در ارتفاع و خطر افتادن ، ولي پائيني در شرايط راحت و پا بر روي زمين و خطوط و انحناها و كش و قوسها را تراش مي دهد .
B بالايي سر به افق دارد و مردم را از بالا مي بيند در ضمن كار ولي پائيني سر به پائين دارد و مشغول كار خودش است .
C هر دو يك سنگ را تراش مي دهند پس آن دو تن برروي يك پيكر كار مي كنند . ولي بالايي همتش را بر عقل و مغز گذاشته ، دومي سعي بر ظرافتهاي پائين تنه دارد . ناز قلم
12 ــ الف ) عده اي مغزشان را پروش مي دهند و عده اي شکم شان را
ب ( راستش هرچي فکر مي کنم به جايي نمي رسم. آخر پايين کارتون شبيه ماتحت آدم است. نمي دانم چي بگم ، ببخشيد. شايد هم چون روبراه نيستم فکرم کار نمي کند و شبيه همان بخش پايين عمل مي کند
ج ) برخي از زندگي، آن خردورزي و انديشه زيبايي آنرا مي بينند و برخي تنها زشتي ها و پليدي هاي اين جهان را. برخي معنوي و برخي مادي .
د ( اگر آن سنگ را کره زمين فرض کنيم، اينگونه مي شود برداشت کرد که مردم شمال (غربي و ثروتمند از تکنولوژي) روي خردورزي و پيشرفت بدان سوي گام بر مي دارند و مردم جنوب يا همان جهان سومي ها که ما هم جزو آنها هستيم تو همان شکم سير کردن و مشکل ميان تنه و لايه هاي پايين انديشه گير کرده اندآسمانهاي تاريك
13 ــ الف ) تلاش براي تکامل عقل
ب ( وبه گفته حضرت علي :وقتي عقل کامل شد سخن کمتر مي شود . شيندخت
14 ــ نوعي پوست از كله كندن است ( چه در معني لفظي و چه در معني باطني ) . دل تنها
15 ــ كاش اين دو هر دو با هم پيش مي رفتند ، ظاهرا” سرعت بالايي بيشتر ، اما قدرت پائيني اكثرا” غالب . يه دنيا حرف
16 ــ چرا هميشه اون كه پائين دست هست كار رو خراب مي كنه ولي اون كه بالا دست هست كارش رو درست انجام ميده . آقاي خودم
17 ــ الف ( مي خواد دوجنبه وجود يك آدم رو نشون بده كه يكي شهوت و شكم پرست و ديگري هم منطق .
ب ( هر دوي اينها سر و ته يك كرباسند يعني از يك سنگ تراش خورده اند ، هيچ پوخي نيستند . زنده به گور
18 ــ منظور مخ تيليت كردنه ... پسر تنها
19 ــ پيشرفت تمدن امروزي بشر نتيجه تلاش موشکافانه انسان است. انساني که با ايجاد تعادل در شهوت و درايت و عقل به خواستهاي ذهنش جامه عمل بپو شانه . سمندر
20 ــ نظر من يكي اينه + . سيزدهمين كتوني باز تهران
21 ــ من که خوب نفهميدم اين چي بود. بالاش که مثل مغز گردو بود. پايينش هم نفهميدم چي بود. واسه همين نظري ندارم. اين هم واسه خودش نظري ست . آزاده سپهري
22 ــ من از انديشه سازان خوشم مي آيد.از آنان كه فضولات ذهني ديگران را با مشقت و تحمل و تامل مي تراشند و در اين راه ممكن است آلوده هر حرف و سخن ناروايي شوند و يا دچارنارواييهاي روحي و بدني..اما ازانديشه هاي حك شده هم ميترسم.انديشه هاي حك شده دچارجمود و خمول مي شوند و در نهايت به فضولات انديشه اي تبديل ميشوند . كوچه رند
23 ــ انسان آميخته‌ي ِ روز و شب است، از آميزش ِ زمين و آسمان، و خورشيد و خاك و اين نه يعني اهورا و اهرمن كاش آن دو فرشته به اندازه پيش روند تا انسان درآيد، نه هيولا گمان نمي‌كنم كار ِ فرشته‌ي ِ پاييني آسان‌تر باشد يا كوتاه‌تر؛ درآوردن ِ نرما و نازكي از سنگ و خاك بسيار دشوارتر است تا سختي و سكون گمان نكنم ندانند در جايي كه كارشان به هم مي‌رسد چگونه ‌ْپيوندي درآورند. آيا «كوزوبوكين» به آن‌ها گفته؟ آيا اصلا ” خود مي‌داند؟ Le Silence De La Mer
24 ــ صفر و يك . خاطرات
25 ــ بالا رفتيم مغز بود ، پايين اومديم کون بود ، وسطش هم هنوز معلوم نبود . هوشنگ و يادداشتهايش
26 ــ اين کاريکاتورآيينه تمام نماي وبلاگهاي ماست بعضي ها بامنطق و هنر نفر پائيني دوست دارند به محبوبيت برسند و بعضي ها با هنر و منطق نفر بالايي دوست دارند به مقبوليت برسند . عبدي
27 ــ داستان بي پايان زندگي انسانها را به تصوير کشيده است. انسانهايي کوچک با ابزارهايي يکسان که هر کدام با توجه به ذهنيت و ديد فکري خود براي خلق زيبايي ها تلاش مي کنند . يادداشتهاي يك هكر
28 ــ خيلي طول ميكشه تا انسان مغزش يا شخصيتش شكل بگيره و اينكه هر قدمي در زندگي ما كمك مي كنه به اين شكل گرفتن . و همه چيزي كه ياد مي گيريم مثل اين كه توفكر ما حك ميشه و وقتي اين طرز نگاه كردن و فكر كردن به طور كامل رو مغز آدم شكل ميگيره ، ديگه نميشه به راحتي تغيرش داد . چه بد باشه چه خوب ، چه درست باشه و چه غلط .. مهر ماه
29 ــ بعضي ها آنقدر هنرمند و داراي خلاقيت هستند كه مي توانند يك سنگ را به يك نماد از انسان كه ارزشمندترين مخلوق است تبديل كنند . اما نكته در اين اين كه انسانها هيچكدام يكسان نيستند و اگر قرار باشه چيزي رو بسازن ، بر اساس طرز فكر و آرمانهاي خودشون مي سازند . در كل خيلي خوب شد كه خلاقيت جهان به انسان واگذار نشد ، وگرنه خدا مي دونست چي ميشد . مرد ايراني
30 ــ شكل گيرى برداشت ما در مورد شهوت و عقل بر اساس محيط زندگى ماست. و به هر حال روزى اين دو با هم تداخل پيدا خواهند كرد . دلتنگي هاي نقاش خيابان چهل و هشتم
31 ــ اين بچه ي كودن فكر مي كنه همين كه تيشه بگيره و سنگارو از رو فكرها بكنه ميشه به همون بالايي و پختگي اون پيرمرد.اون به خودش زحمت حكاكي رو نمي ده فقط مي خواد مثل اون بالايي باشه. اما اون پيرمرد كه با تيشه نقش انديشه رو به جاي سنگهاي درشت حك ميكنه .Full Of Empty
32 ــ فشار از بالا ، چانه زني از پائين . آريا نام
33 ــ مي تراشم مي سازم ، ولي چي ؟ فاصله ها چقدر نزديكند . اژدهاي شكلاتي
34 ــ الف ) اين كاريكاتور نشان دهنده طريقه آفرينش انسان است . هم مغز ، و هم .... هر دو از مواد اوليه ! واحدي درست شده اند ولي كار اين كجا و كار آن كجا ؟؟؟
ب ( در عالم برنامه نويسي ميگن ، هيچ برنامه نويسي يك برنامه رو عينا“ شبيه هم نمي نويسند . حتما” در مورد سنگ تراشي هم همين طور است . هر سنگ تراشي يك سنگ رو با توجه به افكار خودش ميتراشه . آلفا
35 ــ الف ) مغزي كه پايه هاي فكريش از زور چكش شكل گرفته باشد به جز چند شيار اضافه تفاوت چنداني با ما تحت نخواهد داشت .
ب ( در جوامعي استبدادي فكر و حتي ظاهر و اميال و غريزه آدمها با سلاح زور و آنطور كه مستبدين مي خواهند بايد شكل گيرد .
ج ( واي به روزي كه بالايي از رو دست پائيني تقلب و كپي كند ( كه در اين تصوير گويا مي كند ) و بالا و پائين يكسان طراحي شود ، يا نيمه بيشتر اين كره را قسمت پائين در بر بگيرد . دريچه
36 ــ از سر مسلمون از.........! خاك
37 ــ خوب هر كسي از ظن خود شد يار من ..... مي شه كه هر كدام از دو نفر گاهي از كارشان خسته بشوند و جاشون رو عوض كنند . و يا سنگ رو قل بدن تا اوني كه از بالا همش دولا است كمي رو زمين قرار بگيره راحت بشينه و كسي كه پاش از روي زمين نشستن خسته شده بره بالا ..... فقط يه چيزي اين وسط آزار دهنده است اما انگار واقعي است . فاصله دو قسمت سنگ خيلي به هم نزديكه ... خيلي نزديك . تلخون
38 ــ اين دو سوي متضاد و مكمل وجود ماست عقل و احساس و ظاهرا بدون دخالت يگديگر در پي شكل دادن شخصيت حقيقي ما هستند و يا بودنند و هر دو يكسان و يكي بر ديگري برتري ندارد در اينجا بالا و يا پايين بودن يك امر نسبي مي‏باشد يكي بايد بالا باشد تا ديگري پايين تلقي شود . سانسور هرگز
39 ــ ما آدما دنيا رو به كام خود هر طور كه بخواهيم تغيير ميديم . سينا
40 ــ آن تفكري والا دارد ( همچون ابرمرد ) به هوش و كرداري انساني مي انديشد و به آن متكي است . در عوض آنانكه تمايلي به پيشرفت و بالا رفتن ندارند تنها روي ظواهر مادي و مبتذل زندگي تكيه ميكنند . فضولك
41 ــ مطلوب است يافتن موفق !!!! از سينما ...
42 ــ بيچاره ملتي که هم مغزش را تراش داده اند و هم ........
و نه اختيار عقل و انتخاب خود را داشته باشد و نه اختيار .....
که هر دو راهم برايش تراشيده اند و شايد که فقط هم همين دو را برايش تراشيده باشند.
نمي دانم شايد اگر خوب مي تراشند بايد گفت :احسنت
طفلک او، طفلک ما ، طفلک جهان سوم رضا علي
43 ــ الف ) زير هر فكري يك چيز ديگريست
ب) اگر سنگي باشي هميشه سنگتراش هست .
ج) ما از ازل همين رو ميگم كسي گوش نميده ، شما حرفهاي ما رو كشيدين ، البته يكم اخلاقي تر بهتر بود . خدا
44 ــ بالايي بدون پائيني يك چيز يكم داره ( ناقص ) و پائيني هم بدون بالاي خطرناك و عاقبت خوشي ندارد . يه تيكه ابر كوچولو
45 ــ نكته جالب اين كه اون جسمي كه دارن روش كار ميكنن از سنگ و هيچ انعطافي ندارد يك چيزي بي شكل كه تجرد و اتفاقات و حوادث باعث ميشن سنگتراش بالايي او نو آبديدش ميكنن تا سنگتراش پائيني خلق بشه و پايه بسازه و اون فاصله رو با هم از بين ببره . مجنون
46 ــ الف ) قبل از اينكه يك فكر بزرگ باشي لازم است كه يك كون بزرگ باشي
ب) غالبا براي مخفي كردن احساس واقعي بايد روش فكر بتراشي
چ) مغز واقعا پيچ و خم نيست ولي چيز واقعا همونه . دوست عزيز
د) مغز همون چيزه فقط پيچيده تر (خودمان)
س) خوبيه اين دوتا اينه كه همون چيزي رو درست ميكنن كه از خودشون نشون ميدن.(يكي پشتش به ماست و يك سرش)
ع) هميشه آدم كوچولوها واسه گنده ترا تعيين تكليف ميكنن. با احترام خدا و دوستان خدا يا حق Nitche
47 ــ اگه نظر صنف راننده رو بخوام عرضه كنم كه خوب ميگن اما خيلي راست نيست ما با قسم پائين اين نقاشي معني دار موافقيم اما اگه نظر مهندس جواتي باشه قسم بالا فقط بايد باشه اگه نظرات ما يعني داش اكبر رو بخواهيد هر دو قسم بالا و پائين باشه به اندازه راستياتش هر كدوم خاليش افراطه وتفريطه حالا بعضيا قيف بالا ميگيزن دنبال پائينيش هستند خود دانند. الحق نقاشي با معنيه خوبم تراش خورده . داش اكبر
48 ــ اين کاريکاتور من را ياد شکل خلقت انسان مي اندازد. خدا اگر مي خواست موجودي فقط معنوي و عاقل خلق کند، فرشته ها را قبلاً خلق کرده بود و نيازي به انسان نبود. اگر مي‌خواست موجودي خلق کند که فقط پيرو انگيزه هاي شهواني و غريزه و در تلاش براي بقا خويش باشد، حيوانات را قبلاً خلق کرده بود. عظمت انسان در جمع اضداد بودن اوست. شهوت و عقل، هردو با هم سرشت انساني را تشکيل مي دهند و هر کدام حذف شود، اين موجود ديگر انسان نيست...
ممکن است خيلي ها تصور کنند که هدف انسان و تکامل انسان در عقل محض شدن اوست، تبديل به يک فرشته شدن... اما اين کاملاً اشتباه است. دکتر علي شريعتي مي گويد: « خدا از آدمهاي قالبي، خشکه مقدس و يک بعدي بدش مي آيد، اگر نه چرا فرشته هاي مطيع و پاکش را که همگي از آغاز خلقت يا در رکوع اند يا در حال سجود، به پاي آدم عصيانگر خطا کار خونريز افکند؟ خدا از آن آدمهايي که ضعف و زبوني خود را مي خواهند با خدا پرستي جبران کنند بيزار است. از آنهايي که يک تخته شان کم است و جاي خالي آنرا با مذهب پر مي‌کنند، نفرت دارد.» جويا
49 ــ مغر ( عقل ) مي تونه پايين و كنترل كنه ، كافيه روش كار بشه اما از طرفيم هر چي پائين تر مياد دقت اش كمتر ميشه .آسمان آبي
50 ــ الف ) آدم بزرگ هامثل كوچولوها از بازي لذت مي برند يا به عبارتي كوچولوها مثل آدم بزرگ ها از خلق يك اثر لذت مي برند!
ب) كوچولوهه همون كاري را انجام مي ده كه بزرگه،آخه سر انسان چه پوست و چه مخلفات درونش از سلول تشكيل شده البته با كمي تفاوت در ساختار فرمولي كه در اينجا تفاوتي نمي كنه!(تفاوت در تكنيك و تجربه هنگام خلق يك اثر.)
ج) بچه ها فقط موهارو مي كنند (خيلي پيش بروند“پوست”) ولي آدم بزرگ ها پوست كه سهل ِمغزت را هم مي تراشند!
(راستي شما هم رنگ زرد رو در اين كاريكاتور مي بينيد يا من زرد مي بينم!) nothing
51 ــ آقا! من شاكيم. كي گفته فرشته ها عقل دارن ؟ علم با عقل فرق داره (( لا علم لنا الا ما علمتنا)) . اگر فرشته ها هم عقل داشتن ممكن بود از اين كارهاي مردم انجام بدن. آسمان بار امانت نتوانست كشيد قرعه كار بنام من ديوانه زدند يا حق خدا
52 ــ مي تونيم بگيم که يک چيز که فقط يک چيزه مي تونه از نگاه دو نفر چقدر متفاوت باشه. مثل يه آدم که به نظر بعضيها بسيار عاقله و به نظر بعضيها احمق نمي شه هم گفت که دو تا آدم متفاوت مي تونن روي يک چيز که فقط يک چيزه دو تا اثر کاملاً متفاوت بذارن! صندوقخونه
53 ــ اين دو آدم كه دارن كار مي كنند ، معرف وراثت و محيطي هستند كه آدم رو مي سازه و شكل ميده ، پايين وراثت و بالا هم كه بيشتر با فكر و اينها كار داره محيط ، كه خوب با هم نسبت عكس هم دارن ، جايي كه وراثت قوي ، تاثير محيط كمتره و جائي كه تاثير محيط بيشتر خوب معلوم تاثير وراثت كمت . بي نام
54 ــ الف) روح شما اغلب ميدان نبردي است که در آن عقل و منطق با شوق و عشق در جنگ و ستيزند.اما چگونه در اينکار توفيق خواهيم يافت مگر آنکه شما خود در اين ميانه صلح آفرين باشيد و عاشق همة ارکان هستي خويش .
ب) خداوند بر سرير عقل نشسته است ؛ خداوند در طوفان عشق حرکت ميکند .
ج) دل هاي شما در سکوت از اسرار روزها و شب ها آگاه است . اوهام
55 ــ فكر نكنيم سكس با عقل در تناقض باشه ، البته اگر فرض را بر اين بزاريم كه عقل به جاي سر آدم ها واقع در سر ك××× آدماست كه بلواقع همين است .خروس
56 ــ اين دو تا که معلوم ميشه سر و ته يک کرباسند ! ... اما اينطور که اينها مي تراشند ، ديگه جايي براي قلب باقي نمي مونه ديوانه تر
57 ــ اين كارتون چگونگي رشد و بلوغ انسان را تعريف مي كند . باسن نشانه سكس است و در اثر رشد به تدريج انسان پخته تر شده و چنان كه سنگتراش نشان مي دهد ، عقل بر عمل و حركات انسان حاكم مي شود . روزنگار
58 ــ مزه كردن يك زيبايي و آشنا زدايي زبان در زن كه طعم گردو مي دهد . مثلث جادويي
59 ــ الف ) مغز و پشت هر دو از يك ـ از گوشت آدم ـ و از نظر شكل و ظاهر هم شبيه همند ولي مغز كجا و ديگري كجا
ب) كار ساده فرد پائيني نشان دهنده سطحي بودن انسانهاي شهوتران است . ياس فردوس
60 ــ جمع نقيصين در انسان داراي شعور و عقلانيت و قدرت تعديل و كنترل .... سيما جنود
61 ــ چنانچه كاريكاتوريست فقط قسمت مغز انسان رو به نمايش گذاشته بود درك اين كاريكاتور براي من آسانتر بود و منظور كاريكاتوريست را بهتر مي فهميدم . رضا ـ خ
62 ــ
63 ــ
كاريكلماتور

ــ‌ با يك دست آب حيات مي نوشم و با دست ديگر ماشه اسلحه اي كه روي مغزم گذاشته ام مي كشم .
ــ عزرائيل آنچنان به من نزديك بود كه وقتي به قصد خودكشي ماشه اسلحه را چكاندم همزمان جان سپرديم .
ــ با دسته گل به عيادت هزار دستاني رفتم كه خار پايش را مجروح كرده بود .
ــ روحم براي پرواز به آسمان پيله جسمم را سوراخ كرد .
ــ ساز شكسته را در دستگاه سكوت كوك مي كنم .
ــ به عيادت گل پژمرده شتافتم
”پرويز شاپور”



.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۲۶, پنجشنبه

نگاهي به زندگي و كار پلانتو كاريكاتوريست فرانسوى

در23 مارس 1951 پلانتو در پاريس متولد شد در هزار و نهصد و هفتاد و يك با نيمه تمام باقي گذاردن تحصيلات پزشكي وارد مدرسه نقاشي سنت لوك بلژيك كه موسس آن هرژه(خالق مجموعه آثار تن تن و ميلو) بود شد . يكسال بعد با بازگشت به پاريس به ارائه آثارش در روزنامه ها پرداخت و اولين كارش با موضوع جنگ ويتنام مورد توجه لوزان برنارد سردبير نشريه لوموند قرار گرفت و به چاپ رسيد . ادامه ....
گفتگوى اينترنتي با خالد الهاشمي كاريكاتوريست بحريني

چندى پيش نمايشگاهي از كاريكاتورهاى ضدصهيونيستي خالد الهاشمي در خانه كاريكاتور ايران بر پا شد به همين مناسب مصاحبه اختصاصي جام جم را با وى مي خوانيد:
ــ خودتان را معرفي كنيد ؟
رئيس بخش معمارى در وزارت مسكن بحرين و فوق ليسانس معمارى هستم علاقه ام به طراحي كارتون به عنوان يك سرگرمي از سال 1987؛ شروع شد و بتدريج پيشرفت كردم در حال حاضر آثارم در روزنامه عربي سعودى از اكتبر سال 2001؛ تاكنون به چاپ مي رسد و همچنين يك مجله هفتگي با عنوان صدا اليس بوآ كاريكاتورهايم را به چاپ مي رساند بقيه كارهايي كه انجام مي دهم چندان مهم و قابل گفتن نيست
ــ جايگاه كارتون را درجهان اسلام چگونه مي بينيد؟ ادامه ....



.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

كاريكلماتور

ــ هميشه زندگي با عقربه ساعت جلو نمي ره گذر عمر رو به گردن عقرب ها نندازيم
ــ اگر به حرف مفت پول ميدادن من الان 21 برابر بيل گيتس پول داشتم
ــ براي آدم بزرگ شدن اجباريه ولي رشد كردن چيزييه كاملا اختياري
ــ بجز يكيش همشو خودم گفتم.اونايي كه بيمزس رو خودم در اوردم
ــ گربه موش رو گرفته بود و دنبال تاريخ مصرفش ميگشت
ــ وقتي كبريت رو كشيدم شنيدم كه داد زد سوختم
ــ يك كف دست صدا نداره
”جفنگ”


.
هادي فراهاني كاريكاتوريستي در فرنگ

هادي فراهاني www.hadifarahani.com در اواخر سال هاي شصت ، چهره شد . در آن زمان تصوير ساز و كاريكاتوريست هفته نامه سروش بود . آدمك هاي كارتوني اش بسيار بامزه و ساده بودند و به راحتي با مخاطب ارتباط مي گرفتند . فراهاني طراح بسيار قابلي بود ( و هست ) و خيلي سريع به سراغ تجربه ايراني كردن كارهايش رفت .اولين نمايشگاهش تركيب نگارگري ايراني و كاريكاتور را مي شد به خوبي ديد . كاري كه كامبيز درمبخش در دهه پنجاه به سراغش رفته بود .
در سال 72 نميشگاهي از آثارش را با مضمون ‹‹ ورزش باستاني ›› برپا كرد . در تكنيك آن زمان او مي شد حال و هواي كارهاي رالف استدمن و سيرل را به خوبي ديد . شايد سوژه ها و ايده ها جديد نبودند ، ولي اجراهاي بسيار دقيق و زيباي او در كنار قاب هايي با فرم هاي خاص بسيار جذاب مي نمودند . او از نخستين طراحاني بود كه با كامپيوتر كار مي كرد .
او جزيره محدود تصوير سازي ايران را ترك كرد و به آن سوي آبها رفت . هادي در حال حاضر براي نشرياتي مختلفي در آمريكا و كانادا طرح مي كشد و تصوير سازي مي كند .
طرحهاي جديد فراهاني ديگر آن چيزي نيست فكر مي كرديم . چرا زياده بنويسيم ؟ خودتان بهتر از من خواهيد ديد كه غول از چراغ بيرون آمده !!!
هادي در طول اين چند سال برنده چند جايزه بين المللي كاريكاتور هم شده است . حتي يكبار انجمن كاريكاتوريستهاي آمريكا او را به خاطر تصوير سازي هايش نامزد جايزه اين انجمن كرد . او با نشريه اينترنتي EYE هم همكاري ميكند .
ولي كيست كه نداند ، كار كردن در كنار حرفه اي ها ، از بردن هر جايزه اي مهمتر است ، و اينك او خود يك حرفه اي تمام عيار شده است . پس سري به كارها و كاريكاتورهاي هادي بزنيد .
با تشكر از آقاي نيك آهنگ كوثر



.
چرا مي خنديم ؟ ..............................شماره 2

در هر حال ما بايد به تدريج متوجه اين نكته بشويم كه :
‹‹به همان نسبت كه پديدها از حالت طبيعي و يا معمولي خود خارج مي شوند مي توانند براي ما محرك و در نتيجه خنده آور باشند ››اين بستگي تام با فرهنگ بيننده دارد
اين احساس طبيعي هر كس در رويارويي با موضوعات غير طبيعي است . هنگامي كه ما لطيفه اي را مي شنويم و يا براي ديگران بازگو مي كنيم ، ناخودآگاه متوجه اين نكته شده ايم كه با يك شرايط غير طبيعي و يا بهتر بگوييم غير معمول ، خود را روبرو ساخته ايم .
منظور از شرايط غير معمول ، وضعيتي است كه به ندرت با آن روبرو هستيم . از آدمهاي كوتوله به اين دليل در سيرك استفاده مي كنند كه وجودشان بدون افزودن هيچ حركتي ، موجبات خنده و تفرج را فراهم مي آورد . حال اگر نمايش ، حركت و يا رفتار بخوصي را نيز بر آن اضافه كنيم ، تفرج و انبساط خاطر را به اوج خود رسانده ايم . به قول شاعر :
حريف مجلس ما ، خود هميشه دل مي برد
علي الخصوص كه پيرايه اي بر او بستند
ادامه دارد .......



.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

كاريكلماتور

شباهت انسان به سيب :
ــ سقوط ، سرنوشت سيب هايي است كه به درخت سنگيني مي كنند .
ــ درخت سيبي كه شاخه هاي پرباري داشته باشد ، باعث نابودي خود مي شود .
ــ شاخه درخت سيب ، به خاطر سنگيني ميوه هاي خود مي شكند .
ــ سيب به درخت چسبيده به فرضيه نيوتون دهن كجي مي كند .
ــ كرم سيبها ، از درون خود آنهاست .
ــ سيبها مي گويند : از ماست كه بر ماست .
”دكتر محمد رضا پوريان”



.
وبلاگي جديد با كاريكاتور

در ليست جديد وبلاگ ها ، وبلاگي ديدم كه بخشي بعنوان كاريكاتور در لاگ خود قرار داده .
اسم اين لاگ ‹‹ بهمن 77 ›› است اگر مي خواهيد كاريكاتورهاي بهمن را ببينيد ، اينجا را كليك كنيد .


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۲۲, یکشنبه

كاريكلماتور

ــ اي كاش گل سرخ مي توانست در فصل پائيز صورتش را با سيلي سرخ نگه دارد .
ــ اي كاش جاده متروك مي توانست صداي پاي گذشتگان را نشخوار كند .
ــ صداي پايت تشويق به گام برداشتنم مي كند .
ــ گوش سنگين فرياد را نجوا مي شنود .
”پرويز شاپور”

ــ يكي مي گفت : همه اش تقصير اين عقربه هاي ساعته و گرنه عمر ما به اين كوتاهي نبود .
ــ زمان را به كشتن مي دهد ، زمانه را چه عرض كنم .
ــ دنيا ، با همه بزرگيش ، فقط يك دنياست....
”حميدشاد”

ــ فقر رنگ واكس است .
”آسمان آبي”


.
حقوق بشر از ديد دنياي كارتون

كتاب مصور ‹‹ حقوق بشر ›› كتابي است شامل طرحها و نكاتي جالب كه توسط كاريكاتوريست محبوب كشورمان حسن كريم زاده طراحي شده است .
اين كتاب توسط انتشارات نشر كوچك چاپ و منتشر شده است .
براي مشاهده كامل اعلاميه جهاني حقوق بشر از منظر دنياي كارتون اينجا را كليك كنيد .



.
حكيم عمر خيام نيشابوري از آغاز تا امروز

ــ يعني مي فرمايي نمي نويسي ؟
ــ نخير .
ــ چرا ؟ كسر شئونات حضرتعالي مي شود ؟
ــ اي ي ي ....
ــ اي ي ي يعني كه چي ي ي ؟
ــ يعني يك چيزي در همان مايه ها كه سركار فرمودي .
ــ عرض كرديم .
ــ عرض كردي و البته غلط هم نفرمودي . اگر ما هم مي خواستيم در جواب جنابعالي يك بگوييم ، حكما همين را عرض مي كرديم .
مقاله كيومرث صابري فومني ( گل آقا ) ادامه ....


.
‹‹ توازن نامحدود ›› ميهمان زاگرب

فيلم انيميشن ‹‹ توازن نامحدود ›› ساخته حسين ضيايي به بخش مسابقه جشنواره بين المللي زاگرب راه يافت .
توازن نامحدود از ميان 987 فيلمي كه از سراسر جهان به دبيرخانه جشنواره رسيده است ، انتخاب و با 85فيلم انتخابي به رقابت خواهد پرداخت .
پانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي انيميشن زاگرب از 28 خرداد تا دوم تير 1381 در كشور كرواسي برگزار مي شود .


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

كاريكلماتور

ــ اگر ستارگان مثل قطرات باران با هم يك بشوند آسمان آبي غرق در درياي نور مي شود .
ــ خورشيد با هر گامي كه برمي دارد از مجموع روزها يكي كاسته مي شود .
ــ روزها يكي پس از ديگري در آغوش خورشيد امروز مي شوند .
ــ هر گامي كه برمي دارم صداي پاي ترا برايم به ارمغان مي آورد .
ــ در لحظه ديدار پيمانه چشمم را لبريز از نگاه مي كنم .
ــ ديدنت پيمانه چشمم را لبريز از اشك شوق مي كند .
”پرويز شاپور”

ــ خداوند آزادی را به مردمی ارزانی می دارد که بدان عشق می ورزند .
ــ فردا را دوست دارم. چون «طعمی» دارد که هنوز نچشيده ام .
ــ ديروز را هم دوست دارم. چون «طعم» آن هرچه که بوده، اگر خوب و شيرين، پر از يادها است و اگر تلخ و بد اکنون چندان برجای نيست و تنها يک ياد گنگ است .
ــ امروز را می پرستم. چون امروز همه زندگی من است .
ــ‌ برای خودم هم نوشتم تا یادم باشد که من هستم .
”آسمان های تاريک”


.
چشم فولون

ژان ميشل فولون طراحي است كه در تابلوهايش هنرمندانه شعر مي گويد مشخصات طنز پنهان در آثار اين هنرمند ساكن اروپا در مواجهه با فضايي كه در آن زندگي مي كند گاهي انسان را به ياد جياكومتي مي اندازد كه موقعيت انسان را انسان عصر ما به طور كلي در رويايي با دنياى بيرون خود مي نماياند برخلاف طراحاني همچون ”مارشال آريسمن “، ”براد هلند“ يا حتي نقاشاني مانند ”فرانس بيكن “ كه انسان را بيشتر درگير ”حماقت يا خوى وحشي ازلي و ابدى “ مي دانند فولون انسان را درگير قوانين دست و پاگير و مسائلي مي داند كه خود براى خود آفريده است.؛
به لحاظ ساختار هنرى نيز، ادامه .....



.
ارتباطات كارتوني

ارسطو احتمالا به عنوان اولين كسي است كه2300 سال پيش نخستين بار به تعريف ارتباط پرداخته و مي نويسد: ارتباط عبارت است از جستجو براى دست يافتن به كليه وسايل و امكانات موجود براى ترغيب و امتناع ديگران شايد بسيارى از تعاريفي كه براى ارتباط ارائه شده تا حدودى از تعريف ارسطو سرچشمه گرفته باشد به عنوان نمونه ويلبر شرام در كتاب فراگرد و تاثير ارتباط جمعي مي گويد:؛ در فراگرد ارتباط به طور كلي ما مي خواهيم با گيرنده پيام خود در يك مورد معين اشتراك فكرى ايجاد كنيم گروهي از صاحبنظران ارتباط در تعاريفي كه ارائه داده اند، ادامه ....



.
گفتگو با مهدى كريم زاده


كمي در باره خودتان بگوييد ؟
نخستين كارهايم مربوط مي شود به 6 سالگي ام و تصويرسازى هاى شاهنامه و حكايات قرآني بعدها خطوط كارهايم خلاصه تر شد و رفته رفته وارد دنياى كاريكاتور شدم ، تقريبا از نه سالگي كارهايم در نشريات مختلف چاپ مي شد تا اين كه از طرف نشريه آفتابگردان و نيز نشريه تماشاگران ، رسما دعوت به همكارى شدم تاكنون با بيش از ده نشريه همكارى كرده ام و مي كنم براى اولين بار كارهايم در سومين نمايشگاه گروه فانوس ، با عنوان ”استعداد خردسال “ به نمايش گذاشته شد، در آن نمايشگاه برخوردهاى افراد مختلف را با كارهايم، تجربه كردم.؛
در نمايشگاههاى مختلف بين المللي و داخلي شركت كرده ام كه نتيجه اين حضور در مسابقات ، كسب 8؛ جايزه ادامه ....


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

كاريكاتوريستهاي تبريز و شبكه جهاني

سايت اينترنتي انجمن كاريكاتوريستهاي تبريز حوالي آذر ماه سال 1380 به همت آقاي بقال اصغري رئيس انجمن كاريكاتوريستهاي تبريز راه اندازي شد .
اين سايت www.tabrizonline.net/tabrizcartoon به معرفي تاريخچه ، نشريات و همچنين ارائه طرحها و كاريكاتورهاي آذري پرداخته است . اين سايت در حال حاضر به صورت Subdomain بوده و قسمتي از شبكه Tabrizonline ميباشد
راه اندازي سايت انجمن كاريكاتوريستهاي آذربايجان شرقي را به تمامي هنرمندان آن خطه تبريك ميگويم .
كاريكاتوريستهاي تبريز منتظر پيشنهاد ها و انتقادات tabrizcartoon@yahoo.com ارزشمند شما هستند .

نمايشگاه كاريكاتور

در ادامه برگزاري نمايشگاه از آثار هنرمندان عرب در خانه كاريكاتور ايران ، نمايشگاهي از آثار فارس قره بيت كاريكاتوريست معروف سوريه و جهان عرب داير شده است .
فارس قره بيت داراي دكتراي فلسفه است و در دانشگاه سوريه تدريس مي كند . اين نمايشگاه تا تاريخ 27 ارديبهشت ماه در خانه كاريكاتور تهران بر پا مي باشد .
علاقه مندان به كاريكاتور مي توانند به خانه كاريكاتور واقع در خيابان شريعتي ، سه راه ضرابخانه ، ميدان كتابي ، خانه كاريكاتور مراجعه نمايند .


.
گنگ رويايي

مجموعه آثار يوري كوزوبوكين اوكرايني به توسط انتشارات هريمن منتشر شد .
اين مجموعه به همت خانه كاريكاتور ايران و آقاي شاهرخ حيدري است كه شامل آثاري از كوزوبوكين كاريكاتوريست برجسته كشور اوكراين مي باشد . كوزوبوكين متولد سال 1950 و فارغ التحصيل مهندسي ساختمان است . وي تاكنون در مسابقات بين المللي بسياري شركت كرده و توانسته است بيش از يكصد بار جوايز اول و يا ويژه اين رقابتها را كسب كند . او از جمله طراحان كاريكاتور است كه با بيان شفاف و همواره تلخ سعي دارد كه چالشهاي حاكم بر زندگي انسان ها را كالبد شكافي كند و عمق فجايع و بحران هاي در انتظار آنها را گوشزد نمايند . همچنين ، به ابعاد اخلاقي ( فردي و اجتماعي ) رفتارهاي رايج نيز از موضوعاتي هستند كه از نگاه حساس و دقيق او در امان نماده و سعي نموده با روشني هر چه بيشتر به نقد آنها بپردازد . اين كتاب با تيراژ 3000 نسخه منتشر شده است .
و اين هم تعدادي از طرحهاي كتاب ‹‹ گنگ رويايي ›› :

A - B - C - D


.
كاريكلماتور

ــ آفتاب و باران در كافه ترياري ‹ رنگين كمان › وعده ملاقات گذاشتند .
ــ اي كاش مي توانستم پرواز نامرئي افكار پرنده آسماني را ببينم .
ــ در محل ديدار ، در زير آوار لحظات انتظار مدفون شدم .
ــ رد پاي واژه ها را داخل سيم تلفن پيگيري ميكنم .
ــ گام برداشتن از تو شنيدن صداي پا از من ...
”پرويز شاپور”

ــ روزگار غريبي است ، يكي آب پاش گلاب دارد و يكي با گلاب پاش آب هم ندارد .
ــ شعار من در زندگي اين است : نه عشق و نه آفتاب چون هر دو غروب مي كنند .
ــ دريا براي صرفه جويي در مصرف آب موج كمتري مي فرستد .
ــ آنقدر نازك نارجي بود كه با گاز فندك خودكشي كرد .
”شيندخت”


.
كاريكاره منتشر شد

گزارش نامه داخلي انجمن كاريكاتوريستهاي تبريز چاپ و منتشر شد .
شماره 9 و 8 اين نشريه با همكاري امور هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي و به سردبيري آقاي رحيم بقال اصغري منتشر شده است .
كاريكاره با مطالب زير منتشر شد :
ــ گزارشي از دومين دوسالانه كاريكاتور شمالغرب كشور ـ زنجان
ــ گفتگويي با كاريكاتوريست ترك‹‹ نزيه دانيال ››
ــ همايش سالانه انجمن كاريكاتور تبريز
ــ نقدي بر آثار كينو
ــ .....


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۱۷, سه‌شنبه

گرامي داشت معلم و كاريكاتور

به مناسبت گرامي داشت هفته معلم ، نمايشگاهي از آثار دانشجويان مراكز تربيت معلم اصفهان در مركز تربيت معلم شهيد باهنر اصفهان برپا شده است .
در اين نمايشگاه 100 اثر سياه و سفيد و رنگي تا 22 ارديبهشت ماه در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد .
اين نمايشگاه يك بخش جنبي نيز دارد كه شامل آثار منتشر شده در شماره 104 ـ 103 ‹‹ كيهان كاريكاتور ›› با موضوع معلم است .


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۱۶, دوشنبه

شكست كاخ شيشه اي

اگر مي خواهيد كاريكاتورهاي در خصوص تسخير سفارتخانه آمريكا ببينيد ، به نمايشگاهي كه با عنوان ‹‹ شكست كاخ شيشه اي ›› وجود دارد سري بزنيد ، البته كاريكاتور ها زياد حرفه اي نيست . پس اينجا را كليك كنيد .



.
كاريكلماتور

ــ حاصل جمع كو هها هم نمي تواند در مقبال لحظات گذران زندگي ايستادگي كند .
ــ حاصل جمع دستها مي تواند كره خاكي خاكي را از روي زمين بلند كند .
ــ حاصل جمع پاها ، مطمئن ترين وسيله براي رسيدن به مقصد است .
ــ حاصل جمع عمر ها به لحظات گذران زندگي قابل تقسيم است .
ــ حاصل جمع سكوتها را به شنيدن فرياد دعوت مي كنم .
ــ با حاصل جمع تنهائي ها وعده ديدار دارم .
”پرويز شاپور”


.
شماره جديد كيهان كاريكاتور منتشر شد

شماره 122 نشريه تخصصي كيهان كاريكاتور با مطالب ذيل منتشر شد :
ــ گزارشي از جشنواره دبي
ــ نمايشگاهي از سرزمين فراعنه
ــ زنان كاريكاتوريست
ــ گفتگوي با اد استكلي
ــ نقدي بر كاريكاتور عرب
ــ ....


.
چرا مي خنديم ؟ ....................................شماره 1

چرا مي خنديم ؟
اين پرسش ، مستلزم اين است كه نخست بدانيم چه چيز ، آدم را مي خنداند . هنگامي كه به اين ‹‹ جا ›› رسيديم ، آنگاه مي توان مطمئن شد كه به پاسخ درست ، دست يافته ايم .
ما معولا” به چيزي مي خنديم كه تونايي تحريك و خنداندن ما را داشته باشد ، پديده هايي كه چنين خصوصياتي را به همراه دارند از اين دسته اند . در داستانهاي شلوارهاي وصله دار نوشته ‹‹ رسول پرويزي ›› چنين مي خوانيم :
وارد كلاس شدم ، پر بود از بچه هاي كوچك و بزرگ ، عجيب و غريب ، با قيافه هاي جور واجور .بچه هاي بازيگوش و شيطان ، بچه هاي كه ممكن بود از همه چيز خندشان بگيرد ، حتي همين ترك ديوار مي توانست برايشان خنده آور باشد و تا مدتها نيششان را باز نگه دارد .
چرا ترك ديوار مي تواند ‹ كساني › را بخنداند . ظاهرا” اينچنني به نظر مي رسد كه اينگونه پديده ها ، اتفاقات هميشگي نيستند ، تنها گاه گاهي با آنها روبرو مي شويم . صاف بودن گچ ديوار ، صفتي نيست كه همواره ، ديوار از آن برخوردار باشد . ترك ديوار يك صفت عرضي است و به قول فلاسفه : عارض شدني !!
يك دوچرخه سوار معمولي ، هميشه بر دوچرخه اش سوار است . ولي گاه بگاه بر اثر مشكلات فني ناچار است آن را بدوش بكشد و به خانه برساند . اين هم مي تواند تا اندازه اي ما را بخنداند و شايد مي تواند تا اندازه اي ما را بخنداند و شايد هم بيشتر از ترك ديوار ، اين توانايي را در خود داشته باشد .
ادامه دارد .....


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

گفتگو با افشين سبوكي

در ايتالياي قرن 17 تعدادي از نقاشاني كه بر روي طراحي چهره كار مي‌كردند با نشان دادن دفورم‌هاي چهره و كاركترهاي مختلف انسان به نوعي اغراق دست يافتند؛ آن‌ها در حقيقت سعي داشتند، تلفيقي از چهره‌هاي انسان و يا حالت‌هاي جانوران را انجام دهند كه لغت كاريكاره به معناي اغراق از همان موقع به وجود آمد.
افشين سبوكي كاريكاتوريست معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا با اشاره به مطلب بالا افزود ادامه .....


.
تسليت

طرحي از وب لاگ آقاي مانا نيستاني براي کودکاني که در درياچه پارک شهر غرق شدند .

اينجا را كليك كنيد .


.
خنديدن قدغن نيست

اين كتاب شامل آن دسته از كاريكاتورهاي «مانانيستاني» است كه قبلا در دو روزنامه «آفتاب امروز» و «صبح امروز» و ماهنامه «ايران فردا» به چاپ رسيده است. مضامين اصلي اين كاريكاتورها عبارتنداز: آزادي قلم، مطبوعات، سياستمداران ودمحور، روزنامه نگاران آزادي خواه، انتخابات شوراها و تقابل خشونت گرايي و عقل گرايي .
اين كتاب در 288 صفحه توسط انتشارات روزنه با تيراژ 2000 نسخه چاپ و منتشر شده است .
براي خريد اين كتاب اينجا را كليك كنيد .



.
آلبوم كاريكاتور و انتخابات

شايد بعد از گذشت چند سال ديدن كاريكاتورهاي با مضامين انتخابات و .. خالي از لطف نباشه .
پس براي ديدن آثار هادي حيدري - عضو شوراي مركزي شاخه جوانان - اينجا را كليك كنيد .




.
كاريكلماتور

ــ به عقيده گربه خوشمزه ترين ميوه درخت پرنده است .
ــ اگر مرگ نباشد تعداد خودكشي سر به فلك مي زند .
ــ زندگي بدون آب از گلوي ماهي پائين نمي رود .
ــ آينه يك تنه در مقابل همه ايستادگي مي كند .
ــ گوش خسته عاشق خداحافظي است .
ــ پرنده گربه را سر به هوا مي كند .
ــ آرزوي نداشته بر باد نمي رود .
”پرويز شاپور”


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۱۴, شنبه

كارتون بر لبه تيغ


كارتون مطبوعات به دليل طيف عظيم مخاطبان ، بيشتر از ساير انواع اين رشته نياز به برقرارى ارتباط با توده هاى مردم دارد، از ديگر سو مي بايست برآورنده انتظار اصحاب جرايد در جايگاه يك رسانه خبرى باشد يعني بتواند در غالب مقبول اخبار و وقايع را بشكافد و در اندك زماني منتقل كند اما كار بدين جا ختم نمي شود و درست در همين جاست كه ظرافت ماندگارى يك كارتون در جايگاه يك قاب تصويرى هنرى پديدار مي شود؛ چرا كهادامه ....


.
شاهكارهاى به يادماندني اديپ كربي

الكساندر ريموند متولد1909؛ نيويورك در مورد سرگذشت هنرى اش مي گويد،پدرم كه طراحي را دوست داشت تاثير به سزايي در شكل گيرى شخصيت طراحي ام به جاى گذاشت.؛ او كه مهندس معمار بود، يك ديوار دفتر كارش را به طراحي ادامه ....


.
مي توانيم بخنديم و اسرار فال قهوه را ناديده بگيريم



مانا نيستاني كيست ؟
تا آنجايي كه خبر دارم فرد مذكور فرزند سوم يك خانواده دبير است با پدرى شاعر خدا رحمتش كند و مادرى فاضل برخلاف تصور خيلي ها جنسيت ذكور دارد يا لااقل برمبناى معيارهاى فيزيولوژيكي مرد محسوب مي شود سال 1352؛ به دنيا آمده ، معمارى خوانده اما به دلايل نامعلومي گذشته دانشگاهي اش را چال كرده و13؛ سال است سعي مي كند كاريكاتوريست باشد؛ آن هم حرفه اى . بعضي ها معتقدند موجودى عبوس و از ادامه.....


.
كاريكلماتور

ــ پرنده غمگين آوازي مي خواند كه شكوفه شاداب بهاري به ياد گل پرپر شده مي افتد .
ــ با دسته گلي به شادابي حاصل جمع شكوفه هاي بهاري به استقبالت مي شتابم .
ــ قطره باران در مركز دايره اي كه روي آب ترسيم ميكند ناپديد مي شود .
ــ مطالعه د رگورستان احتياج به ورق زدن سنگ قبرها ندارد .
ــ درخت از نردبان چوبي ساخته نشده بالا مي رود .
ــ قطرات باران در آغوش هم آب مي شوند .
”پرويز شاپور”


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

كاريكاتور در نمايشگاه كتاب

علاقه مندان به هنر كاريكاتور ميتوانند جهت بازديد از غرفه نشريه طنز و كاريكاتور به سالن A1 غرفه 39 مراجعه نمايند .
همچنين طبق آخرين اخبار نشريه كيهان و كاريكاتور تاكنون نتوانسته است كه ، غرفه منفكي جهت اين نشريع مهيا كند .
آقاي نيرومند سردبير نشريه كيهان كاريكاتور اعلام كردند : در تلاش هستند تا بتوانند غرفهء جدا از موسسه كيهان در اين خصوص داشته باشند .، اما دوستان علاقه مند مي توانند به سالن A1 مطبوعات غرفه موسسه كيهان مراجعه نمايند .


..
تبريز كاريكاتور را نقد ميكند

جلسه پرسش و پاسخي در خصوص كاريكاتور به همت دفتر انجمن كاريكاتور تبريز در مجتمع فرهنگي ، هنري تبريز برگزار ميگردد .
آقاي ‹‹ بقال اصغري ›› دبير اين انجمن اعلام كردند : مورخ 12/2/81 جلسه پرسش و پاسخ با حضور آقاي شجاعي دبير خانه كاريكاتور و كاريكاتوريست هاي تبريز در مجتمع فرهنگي هنري تبريز برگزار ميگردد .
علاقه مندان مي توانند در ساعت 30/9 مورخ 12/2/81 به مجتمع فرهنگي تبريز واقع در بلوار 29 بهمن مراجعه نمايند .


.

۱۳۸۱ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

معرفي كتاب : آموزش گام به گام روشنفكري

اولين كتابي كه ميخواهم معرفي كنم ، كتابي است با عنوان ‹‹ آموزش گام به گام روشنفكري ›› كه مجموعه طرحهاي از آقاي سيد مسعود شجاعي طباطبايي را شامل مي شود .
اين كتاب در سال 1375 توسط كانون فرهنگي هنري ايثارگران منتشر شد .
در اين كتاب مشخص نيست كه نگاه طباطبايي به مقوله روشنفكر و روشنفكري از كدام زاويه بوده كه روشنفكر ، جامعه خودش را يك موجود منفي دروغگو ، پول دوست ، مقام پرست ، عقده اي و در نهايت خائن و وابسته مي بيند كه ، سرانجامي جز خسران ندارد .
اگر اين گونه است ، بر اساس نص صريح قرآن ‹‹ همانا انسان در خسران و زيان كاري است ›› و اين اطلاق به فرد به خصوصي نيست . بر شمردن اين همه خصيصه منفي كه طباطبايي كاراكتر كتابش را به آن متصف مي كند ، مي تواند خصيصه هر كسي باشد .حتي كساني كه صدها كيلومتر با مقوله روشنفكري مورد نظر كتاب فاصله دارند .
در اين كتاب قدرت خطوط و در عين حال لطافت آن به چشم مي آيد .اين آميختگي همراه با قصد آموزشي بودن و راه بردن شخصيت حاضر در كتاب تا مرحله پايان ، توليد نوعي ارتباط خودماني بين خواننده و كتاب مي كند كه ضامن موفق بودن ثبات توليد يك اثر فرهنگي - هنري است .


.
خريد كتابهاي كارتون و كاريكاتور

براي خريد كتابهاي كارتون و كاريكاتور مي توانيد به اين قسمت از سايت ايران كارتون مراجعه كنيد . سعي ميكنم منبعد شرحي بر هر يك از كتابهاي اشاره شده بنويسم .

.
نمايشگاه كتاب


كتاب ماه هنر ماهنامه‌اي است كه با هدف اطلاع رساني در زمينه نشر و كمك به ارتباط خلاق بين پديدآورندگان، ناشران، كتابداران و ساير فعالان عرصه نشر و فرهنگ از سوي خانه كتاب ايران انتشار مي‌يابد.
شماره 33 و 34 كتاب ماه هنر ويژه كاريكاتور منتشر شد ه است . اين شماره كتاب ماه كه ويژه كاريكاتور است حاوي مطالبي چون گزارش‌هاي اختصاصي از كاريكاتور در جهان عرب، كتاب كاريكاتور جان - ا.لنت - گفت و گوهايي با مسعود شجاعي طباطبايي مدير خانه كاريكاتور - محمدحسن نيرومند درباره نقش و اهميت كاريكاتور و ...است.
همچنين مقالاتي از محمد ايرانمنش درباره لزوم بازنگري در آموزش هنر كاريكاتور، كادر در كاريكاتور نوشته مرجان كرمي، نقش كاريكاتور چهره در كاريكاتور مطبوعاتي امروز جهان نوشته نيك آهنگ كوثر و ... در اين شماره‌ها منتشر شده است .